بنابراین، آیا می خواهید در مورد آینده اینترنت بیشتر بدانید؟ شما در جای مناسب هستید! Web3، همچنین به عنوان وب 3.0 یا وب 3 شناخته می شود، یک اصطلاح جامع برای نسل بعدی اینترنت است. اما برای درک آنچه Web3 واقعا این است که نگاه کردن به آنچه قبلاً آمده است مفید است.

وب 1 چیست؟

اولین نسخه اینترنت، وب 1، در دهه 1990 شروع به کار کرد و تا سال 2004 ادامه داشت. این نسخه بر خواندن متمرکز بود و کاربران را قادر می ساخت به اطلاعات دیجیتال دسترسی داشته باشند. به حقایق و محتوایی فکر کنید که مستقیماً از منبع مصرف می‌شود، که معمولاً مستلزم نوشتن صفحات وب (که اکنون بسیار ابتدایی به نظر می‌رسند) برای توده‌ها است.

مثال ها:

  • وب سایت های استاتیک
  • سایت های شخصی
عکس اولیه bloomberg.com در دهه 1990عکس اولیه bloomberg.com در دهه 1990عکس اولیه bloomberg.com در دهه 1990
یک عکس اولیه از bloomberg.com در دهه 1990

وب 2 چیست؟

با اصطلاحی که در سال 1999 توسط دارسی دی نوچی، وب 2 در مرحله بعدی قرار گرفت و رسماً پس از اولین مورد استفاده قرار گرفت کنفرانس وب 2.0 در سال 2004. این نسخه “خواندن/نوشتن” اینترنت در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که کاربران می‌توانند فایل‌ها را به جای مشاهده آن‌ها باز و ویرایش کنند—کاربران نسبت به اولین تکرار وب فعال‌تر شدند. جامعه افرادی که اطلاعات را به اشتراک می گذاشتند رشد کرد و همه می توانستند ناشر شوند.

تکرارهای قبلی وب 2 شامل افرادی بود که وبلاگ هایی مانند Tumblr و Craigslist را در اختیار داشتند و منتشر می کردند و به ایجاد حضور در رسانه های اجتماعی از جمله توییتر، فیس بوک و اینستاگرام تبدیل شدند.

رابط کاربری جستجوی وب گوگلرابط کاربری جستجوی وب گوگلرابط کاربری جستجوی وب گوگل

اگر نت اسکیپ حامل استاندارد وب 1.0 بود، گوگل قطعاً حامل استاندارد وب 2.0 است.” –

با رشد وب 2، برخی از قدرت عظیم شرکت های فناوری بزرگ در این حوزه خسته شده اند و به دنبال کنترل بیشتر بر داده ها و محتوای خود هستند.

مثال ها:

  • وبلاگ ها
  • شبکه های اجتماعی
  • نقشه های گوگل

و بنابراین… Web3 چیست؟

این تقاضا برای بازپس گیری کنترل از Web3 جدایی ناپذیر است. تمرکز آن بر انتقال قدرت از شرکت‌های بزرگ فناوری به کاربران فردی است – می‌توانید فکر کنید که این مرحله «خواندن/نوشتن/خود» اینترنت است.

بسیاری از منتقدان احساس می‌کردند که وب 2 نیاز به اعتماد بیش از حد دارد – کاربران برای دسترسی به وب‌سایت‌های رایگان، داده‌های خود را امضا می‌کنند. قدرت بیش از حد در دست افراد بسیار کمی بود.

در عوض، Web3 از بلاک چین، ارزهای دیجیتال و NFT برای بازگرداندن قدرت به کاربران استفاده می کند. به عنوان یک کاربر، اگر توکن ها را نگه دارید، نظر خود را از طریق شبکه دارید. برای به دست آوردن یک صندلی پشت میز نیازی نیست در یک نیروگاه بزرگ مانند توییتر یا گوگل کار کنید.

عکس فوری وب سایت solanaعکس فوری وب سایت solanaعکس فوری وب سایت solana
سولانا یک بلاک چین غیرمتمرکز است – وب سایت آن دارای یک زیبایی شناسی معمولی وب 3 است

مثال ها:

  • بازی هایی که به بازیکنان امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را می دهد
  • فناوری بلاک چین
  • واقعیت مجازی (VR)
  • واقعیت افزوده (AR)

مزایای Web3 چیست؟

1. عدم تمرکز

کاربران می توانند به جای تکیه بر خدمات ارائه شده توسط گوگل، اپل یا فیس بوک، مالک و اداره بخش هایی از اینترنت باشند. این همچنین به ایمن تر و کارآمدتر شدن Web3 نسبت به وب 2 کمک می کند.

2. شفافیت

وب غیرمتمرکز به افراد امکان می دهد داده های خود را ردیابی کنند و به هر کد منبع در پلتفرم هایی که تصمیم به استفاده از آنها دارند دسترسی داشته باشند. آنها دیگر نیازی به تکیه بر شخص دیگری برای دسترسی به داده ها ندارند.

3. شخصی سازی

کاربران می توانند در هنگام دسترسی به اینترنت انتظار تجربه شخصی تری را داشته باشند. این همچنین به بازاریابان کمک می کند تا به طور مؤثرتری به مخاطبان هدف خود دست یابند و محتوای مرتبط با مصرف کنندگان را ارائه دهند. نتایج جستجو نیز دقیق تر خواهند شد.

4. قابلیت اطمینان

انتظار می رود Web3 به دلیل طراحی غیرمتمرکز آن پایدارتر باشد، به این معنی که امکان ندارد یک نقطه شکست داشته باشد.

و چالش های Web3 چیست؟

1. دسترسی سخت تر

کاربران ممکن است به دستگاه هایی با مشخصات بالاتر از حد متوسط ​​نیاز داشته باشند و ممکن است دسترسی به آن برای برخی افراد سخت تر باشد. به عنوان مثال، گرافیک سه بعدی، پردازش بلاک چین و هوش مصنوعی به کامپیوترهای با ظرفیت بالا نیاز دارند.

2. تنظیم مشکل است

برنامه‌های غیرمتمرکز بدون محدودیت‌های کافی از سانسور عاری خواهند بود، که می‌تواند نظارت بر فضا را نسبت به تکرارهای قبلی دشوارتر کند. باید سیاست های حفظ حریم خصوصی جدیدی وضع شود.

3. داده ها

در حالی که کنترل بیشتر کاربران بر روی داده های خود می تواند به عنوان یک مزیت تلقی شود، فناوری بلاک چین همه تراکنش ها را در یک رونوشت عمومی ثبت می کند. این ممکن است مشاهده اطلاعات شخصی و عمومی را برای دیگران آسان تر کند.

وب 3 چگونه برای کسب و کار مفید خواهد بود

  • افزایش امنیت: ما اغلب از هک شدن وب‌سایت‌ها می‌شنویم، که بسته به مقیاس، می‌تواند میلیون‌ها دلار هزینه داشته باشد و به شهرت کسب‌وکار آسیب برساند – که گاهی اوقات غیر قابل تعمیر است. انتظار می رود که نفوذ و هک داده ها با وب 3.0 به حداقل برسد، که ذهن صاحبان مشاغل (و مشتریان) را آرام می کند.
  • شفافیت بیشتر: با وب 2، یافتن نحوه استفاده از داده های کاربران برای کاربران دشوار است. با این حال، Web3 به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا رکورد غیرقابل تغییری از تراکنش‌ها در بلاک چین ایجاد کنند که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • شخصی سازی شدید: تکرار جدید اینترنت به این معنی است که مشاغل می توانند با مصرف کنندگان خود مانند افرادی که هستند رفتار کنند! این فیدهای محتوای شخصی شده باورنکردنی را به همراه خواهد داشت که برای ترجیحات دقیق هر فرد تنظیم شده است. توصیه‌ها بر اساس کارهایی است که یک فرد در گذشته انجام داده است، بدون نیاز به افزودن فهرستی طولانی از اولویت‌ها به عبارت‌های جستجو.
  • نوآوری: با تکرار جدید اینترنت، فرصتی برای نوآوری به وجود می آید! Web3 می تواند محیط های مجازی مانند متاورسو پلتفرم برای آزمایش برندها بازتر و در دسترس تر خواهد بود.
یک مثال رابط کاربری متاورس پیشنهادییک مثال رابط کاربری متاورس پیشنهادییک مثال رابط کاربری متاورس پیشنهادی

چگونه وب 3.0 ممکن است تجربه کاربر را تغییر دهد

بنابراین، شما مفهوم را درک می کنید، اما Web3 در “دنیای واقعی” چگونه خواهد بود؟ طراحان باید به چه چیزی فکر کنند و تعامل با اینترنت با این تکرار جدید چگونه تغییر خواهد کرد؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنید …

  • هوش مصنوعی (AI): همانطور که قبلا اشاره شد، وب 3.0 از هوش مصنوعی برای توسعه رایانه هایی استفاده می کند که می توانند زمینه یا درخواست های پیچیده تر کاربر را سریعتر درک کنند. این بدان معنی است که در هنگام کاوش در یک شهر جدید، به جای تکیه بر ده لیست برتر کلی تر، می توانید مکان های توصیه شده بر اساس سفرهای قبلی خود را کاوش کنید. پیشرفت‌های هوش مصنوعی همچنین می‌تواند منجر به پشتیبانی بهتر از مشتری شود، برای مثال، چت‌بات‌ها و رابط‌هایی مانند ChatGPT با عملکرد بالاتر.
  • توکن های غیر قابل تعویض (NFT): NFT ها به دارایی های دیجیتال یا فیزیکی مرتبط هستند که هر یک منحصر به فرد و غیرقابل انتقال هستند. NFTS با گران ترین NFT تا به امروز که به نام شناخته می شود، در دنیای هنر و مد موج ایجاد کرده است The Merge به قیمت 91.8 میلیون دلار فروخته شد.
پلت فرم nft برای فروش و تجارتپلت فرم nft برای فروش و تجارتپلت فرم nft برای فروش و تجارت

  • متاورس: شما می توانید متاورس را به عنوان رابط وب 3.0 در نظر بگیرید – نحوه تعامل و تعامل ما با وب بسیار متفاوت به نظر می رسد. با تکیه بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کاربر تجربه بسیار فراگیرتری نسبت به گذشته خواهد داشت. امروز به تماس‌های کنفرانس فکر کنید—اغلب هر فردی پشت یک صفحه نمایش می‌نشیند و اگرچه می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، اما احساس می‌کنید که از هم جدا هستید. با متاورس، همه ما می توانیم آواتار داشته باشیم و بتوانیم در یک فضای مجازی با هم تعامل داشته باشیم.

وقتی نوبت به Web3 می رسد بیشتر منتظر چه چیزی هستید؟ به ما اطلاع دهید!