آیا متوجه شده اید که بیشتر بسته های شما ممکن است در پاکت های سازگار با محیط زیست به جای جعبه ها وارد شوند؟ یا اینکه برخی بسته ها توضیح می دهند که قابل کمپوست هستند یا نسبت به گذشته زباله کمتری دارند؟

جنبش بزرگی برای ایجاد، طراحی و استفاده از بسته بندی پایدارتر برای همه چیز از حمل و نقل تا کالاهای مصرفی وجود دارد. اگر هنوز از شما خواسته نشده است که یکی از محصولات را طراحی کنید، احتمالاً به زودی یکی از آنها را دریافت خواهید کرد.

اما شما چهطور این را انجام میدهید؟ بهترین روش ها برای طراحی بسته بندی پایدارتر چیست؟ بیایید این تکنیک طراحی را بررسی کنیم.

بسته بندی پایدار چیست؟

طراحی بسته بندی پایدار برای کاهش ضایعات، حفظ منابع و کاهش تاثیر بسته بندی بر محیط زیست ضروری است.

دو عنصر برای این نوع کار طراحی وجود دارد:

  • طراحی فیزیکی و ساختاری
  • طراحی گرافیک و ارتباطات

ما به طور خلاصه به طراحی فیزیکی و ساختاری نگاه خواهیم کرد، اما تمرکز در اینجا بیشتر بر ملاحظات طراحی گرافیکی است که با پروژه های پایدار همراه است.

مصالح و ساخت و ساز

وقتی صحبت از بسته بندی فیزیکی می شود، باید به چند نکته از نظر پایداری فکر کرد. به عنوان یک طراح، برخی از این عناصر اغلب خارج از کنترل شما هستند و ممکن است قبل از رسیدن پروژه به میز شما مشخص شوند.

این ملاحظات عبارتند از:

  • کاهش مصرف مواد به حداقل مقدار مواد لازم برای محافظت کافی از محصول. از بسته بندی بیش از حد یا استفاده از لایه ها، پوشش ها یا تزئینات غیر ضروری خودداری کنید.
  • انتخاب مواد پایدار، از جمله مواد تجدید پذیر، زیست تخریب پذیر یا قابل بازیافت مانند کاغذ، مقوا یا پلاستیک های زیستی. از استفاده از موادی که به سختی بازیافت یا تخریب می شوند، مانند پلاستیک یا استایروفوم خودداری کنید.
  • از بسته بندی های سبک و فشرده استفاده کنید که نیاز به حمل و نقل و ذخیره سازی پر انرژی را کاهش می دهد.

  • استفاده از جوهرها و چسب های سازگار با محیط زیست که غیر سمی هستند. از استفاده از جوهر یا چسب هایی که حاوی فلزات سنگین یا سایر مواد مضر هستند خودداری کنید.
  • ساختن بسته بندی قابل استفاده مجدد، مانند ظروف که می توانند دوباره پر شوند یا تغییر کاربری داده شوند.
  • بسته بندی و حمل و نقل با کارآیی برای قرار دادن هر چه بیشتر در یک ظرف واحد و پر کردن آن تا حد امکان، به جای بسته هایی با فضای باز در داخل.
  • بهینه سازی طراحی بسته بندی برای کاهش ردپای کربن در حمل و نقل و ذخیره سازی. از بسته بندی های سبک و فشرده استفاده کنید که نیاز به حمل و نقل و ذخیره سازی پر انرژی را کاهش می دهد.

به دنبال ایده های بیشتری در مورد بسته بندی و مواد واقعی هستید؟ بسته بندی بنت و خلاصه بسته بندی لیست های خوبی برای کمک به شما در انجام این انتخاب ها داشته باشید.

ملاحظات طراحی

وقتی نوبت به طراحی گرافیک برای پایداری می رسد، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. به طور کلی، در هسته پایداری ارتباطات است.

مهم است که پایداری بسته بندی را به مشتری منتقل کنید. از برچسب ها یا سایر اطلاعات برای اطلاع مشتری در مورد سازگاری با محیط زیست بسته بندی و نحوه صحیح دفع آن استفاده کنید. بخشی از چیزی که باعث می شود یک ماموریت پایداری کار کند، به اشتراک گذاشتن آن با دیگران و آگاه کردن آنها از نحوه مشارکت است.

سایر ملاحظات طراحی گرافیک برای کار با پروژه های پایدار عبارتند از:

  • طراحی کمتر روی بسته بندی واقعی ضایعات احتمالی را با طراحی کمتر روی ظروف و جعبه ها کاهش دهید و از بسته بندی های ساده با نوار یا برچسب طراحی شده استفاده کنید. این می تواند تضمین کند که مواد بسته بندی کهنه نمی شوند و دور ریخته نمی شوند.
  • عناصر خنثی یا طبیعی تری طراحی کنید که با احساس پیام رسانی پایدار مطابقت داشته باشد. این ممکن است شامل طراحی روی سطوح طبیعی تر و عناصر براق یا برجسته کمتر باشد.
  • روش‌هایی را در نظر بگیرید که عناصر چاپی می‌توانند با ردپای کربن کمتر، کار مضاعفی برای طراحی انجام دهند. این ممکن است شامل ارسال کارت پستال به جای دعوت نامه در داخل پاکت نامه، عدم استفاده از خونریزی (کاهش جوهر)، یا انتخاب اندازه های استاندارد چاپ با برش کاغذ و ضایعات کمتر باشد.
  • از بهترین شیوه ها برای گرافیک و تصاویر وب استفاده کنید. اندازه فایل های کوچکتر انرژی کمتری برای رندر روی صفحه نمایش مصرف می کند!
  • ماژولار بودن و عناصر طراحی را در نظر بگیرید که می توانید از آنها استفاده کنید و برای چندین نمونه تکرار کنید. از همان تصویر برای یک وب سایت، رسانه های اجتماعی و تبلیغات چاپی استفاده کنید تا به جای ایجاد تکرار و تکرار، از کار حداکثر استفاده را ببرید. چاپ کمتر به معنای تاثیر کمتر است.
  • تا جایی که ممکن است طرح های مقاوم در برابر آینده. هر چیزی که دارای تاریخ یا ارجاع خاصی باشد، اگر قبل از موعد مقرر به طور کامل استفاده نشود، می تواند منجر به هدر رفتن شود.
  • بهینه سازی برای چاپ سازگار با محیط زیست. این ممکن است به این معنی باشد که باید به رنگ ها و میزان جوهر استفاده شده با دقت فکر کنید تا طرح همچنان خوب به نظر برسد و خوانا چاپ شود.

ماموریت و پایداری را توضیح دهید

بخش بزرگی از طراحی برای پایداری، برقراری ارتباط با ماموریت شرکت است. چرا برای شرکت یا برند شما مهم است؟ مشتری چه کاری می تواند با این مواد انجام دهد تا به تنهایی به پایداری کمک کند؟

برای طراحان، این اغلب شامل ایجاد یک دیگ بخار طراحی با این اطلاعات است که بخشی از طراحی بسته بندی می شود. ممکن است یک برچسب، برچسب یا چاپ شده روی خود بسته باشد.

این بهترین از این عناصر یک فکر بعدی نیستند و همان ظرافت طراحی را مانند بقیه بسته بندی دارند. باید صدا و برندی مشابه بقیه طراحی داشته باشد تا مردم واقعاً توجه داشته باشند و فکر نکنند که پیام پایدار فقط نوعی سلب مسئولیت است.

آمازون در واقع به خوبی این کار را انجام می دهد – احتمالاً آن را در برخی از بسته ها یادداشت کرده اید و حتی بیشتر در صفحه پایداری آنها توضیح داده اید:

«یادگیری ماشینی به ما کمک می‌کند تا مشخص کنیم کدام محصولات کوچک‌تر برای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر مناسب هستند، مانند پست‌ها و کیسه‌هایی که تا ۷۵ درصد سبک‌تر از جعبه‌های با اندازه مشابه هستند. در طول پنج سال گذشته، این الگوریتم‌ها استفاده از جعبه‌های موجدار را بیش از 35 درصد کاهش داده‌اند.

نتیجه

طراحی بسته بندی پایدارتر می تواند یک تمرین خلاقانه باشد، اما مهمتر از آن این است که برای آینده سیاره زمین مفید است. از امروز با گام‌های کوچک شروع کنید تا برخی از بهترین روش‌ها را اجرا کنید که لزوماً ظاهر پروژه‌های شما را تغییر نمی‌دهند، اما می‌توانند تأثیر کمتری بر اکوسیستم داشته باشند.

و ارتباط با آن را فراموش نکنید. مصرف کنندگان دوست دارند بدانند که شما برای کره زمین چه کار می کنید و چگونه می توانند از مواد بسته بندی که برای آنها طراحی می کنید استفاده و دوباره استفاده کنند.