این یک سوال قدیمی است: بهترین فونت برای طراحی وب سایت چیست؟

بسته به اینکه از چه کسی می‌پرسید، ممکن است پاسخی دریافت کنید که شامل حروف خاصی باشد. (طراحان در مورد استفاده از Helvetica برای همه چیز شوخی می کنند، اما به عنوان بهترین عمل مشکوک است.)

سوال محتمل تر این است: خواناترین فونت برای طراحی وب سایت چیست؟ و پاسخ ریشه در اصول طراحی اصلی دارد که می تواند به شما در انتخاب یک تایپ فیس زیبا و بسیار خوانا کمک کند.

در اینجا نحوه انتخاب فونت مناسب برای خوانایی (با نمونه هایی از انتخاب فونت عالی برای الهام گرفتن) آمده است.

با اصول تایپوگرافی وب شروع کنید

برخی از حروف الفبا وجود دارد که همه ما آنها را می شناسیم و ممکن است آنها را برای خوانایی “خوب” بدانیم. اینها شامل تعداد انگشت شماری سان سریف ساده است که ظاهر و احساس متوسطی دارند.

اما این بیشتر از آن است. حروف چاپی باید با زمینه و طراحی مناسب جفت شوند.

گروهی از محققان برای Adobe یک مطالعه ای که انواع حروف را بررسی کرد و خوانایی با گروهی بیش از 350 کاربر و در نهایت دریافتند که انتخاب فونت و خوانایی به سرعت خواندن بستگی دارد.

آنها به این فونت ها (و چند قلم دیگر) نگاه کردند:

  • حروف کلاسیک (Times، Helvetica، Garamond)
  • تایپ فیس های طراحی شده برای استفاده کامپیوتری (کالیبری، آریال)
  • تایپ‌فیس‌هایی که به‌طور خاص برای خوانایی طراحی شده‌اند (Noto Sans، Montserrat)

نتیجه: زمینه و مخاطب اهمیت زیادی دارد. معنی آن برای ما: ابتدا باید با در نظر گرفتن کاربران، فونت را انتخاب کنید.

به اندازه و مقیاس نگاه کنید

اکنون که به کاربران فکر می کنید، وقت آن رسیده است که به چیزی فکر کنید که به انتخاب تایپوگرافی شما مربوط می شود (اما خود فونت نیست): اندازه و مقیاس حروف چاپی در پروژه شما.

اندازه، فاصله، و مقیاس کلی تایپوگرافی تأثیر بسیار زیادی بر خوانایی دارد. هرچه محتوای شما قابلیت اسکن بیشتری داشته باشد، این توجه اهمیت بیشتری پیدا می کند. (همچنین برای کاربران جوان‌تری که دامنه توجه بسیار کوتاهی دارند، مهم‌تر است.)

مقیاس‌های تایپوگرافی قوی دارای واریانس زیادی بین عناصر متن هستند تا آنها را از هم جدا کرده و خواندن را آسان‌تر کند. با برخی از فونت ها، دستیابی به این امر دشوار نیست. برخی دیگر به دلیل شکل حروف و عرض سکته مغزی می توانند چالش برانگیز باشند.

بارگذاری و سرعت را در نظر بگیرید

آیا می‌دانید که یکی از عوامل مؤثر در خوانایی، سرعت بارگیری و رندر مناسب فونت‌های یک وب‌سایت است؟

این یکی از آن چیزهایی است که تا زمانی که به آن برخورد نکنید متوجه اشتباه بودن آن نمی شوید. شما از یک وب سایت بازدید می کنید و قبل از بارگیری فونت دیگر با یک فونت چشمک می زند یا چشمک می زند. همین لحظه ناسازگاری کافی است تا تجربه خواندن و خوانایی را برای کاربران خراب کند.

از نظر فنی به این معنی است که باید از فونت هایی استفاده کنید که به خوبی کار می کنند و سریع بارگذاری می شوند. سعی نکنید چرخ را در اینجا با فونت های عجیب و غریب که از یک مجموعه معمولی نیستند اختراع کنید. برای اکثر طراحی های وب سایت، فونت گوگل به طور کلی استاندارد است. اگر مجبور نیستید در تلاش برای بارگیری فونت های سفارشی گیر نکنید.

بیش از حد فانتزی نشوید

ارتفاع X معمولی، حروف گرد و نه خیلی متراکم، و پهنای خطوط منظم ممکن است خسته کننده به نظر برسند، اما بسیار خوانا هستند. به آنها بچسبید.

واقعا به همین اسونیه.

به کنتراست و پس زمینه توجه کنید

در حالی که رنگ پس‌زمینه و کنتراست بخشی از یک فونت نیستند، بر انتخاب تایپ‌فیس تأثیر زیادی می‌گذارند. برای اطمینان از کنتراست و دسترسی، با راهنمایی W3C در استفاده از a نسبت کنتراست حداقل 4:5:1 بین متن و پس زمینه

این چیزی بیش از یک بهترین روش برای دسترسی است. همچنین یک دستورالعمل فوق العاده برای دسترسی نیز است.

چاپ کنید (جدی)

در اینجا توصیه ای است که طراحان وب سایت هر روز نمی شنوند. طرح را چاپ کنید روی کاغذ نگاهش کن آیا خواندن آن آسان است؟ آیا هنوز می توانید آن را از فاصله کمی بخوانید؟

اینها می توانند دستورالعمل های عالی برای تعیین خوانایی کلی باشند. اگر روی کاغذ دشوار باشد، احتمالاً روی صفحه نمایش نیز دشوار خواهد بود.

چاپ انتخاب نوع و طرح شما می تواند سرنخ های خوانایی دیگری نیز ارائه دهد. آیا حروف تیز است؟ آیا در اندازه های دیگر یا با استفاده های دیگر تحلیل می رود؟ (این عاملی برای پاسخگویی است.)

آیا هنوز همه چیز به همان شکلی است که شما در نظر داشتید؟ شگفت آور است که چگونه چیزی می تواند از این دیدگاه جدید متفاوت به نظر برسد.

بازخورد کاربر را بخواهید

این همیشه یک گزینه نیست، اما در صورت امکان، از کاربران بازخورد بخواهید.

آن مطالعه Adobe نشان داد که مردم همیشه بهترین قضاوت یک فونت نیستند، اما می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید آیا چیزی برای مخاطب اصلی شما کار می کند یا خیر. این امر مخصوصاً اگر از فونت‌هایی استفاده می‌کنید که در طراحی نسبتاً خنثی نیستند، مانند اسکریپت‌ها، تایپ‌فیس‌های جدید یا هر چیزی که دارای طراحی آزمایشی باشد، صادق است.

در حالت ایده‌آل، می‌توانید این بازخورد را قبل از راه‌اندازی وب‌سایت بپرسید، اما اگر انتخاب فونت را زیر سؤال می‌برید دیرتر از هرگز. به خاطر داشته باشید که کاربران همیشه نمی دانند چگونه به شما بگویند که ترجیح می دهند چه چیزی را از نظر خوانایی ببینند. این امکان وجود دارد که از یک تایپ فیس عالی استفاده کنید، اما برای خوانایی، نیاز به تغییر در اندازه یا مقیاس دارد. به این فرصت ها (و راه حل های سریع) باز بمانید.

چه فونتی برای خوانایی بهتر است؟

همه چیز به سوال اولیه برمی گردد: بهترین فونت برای خوانایی چیست؟

در حالی که ما به اندازه انتخاب یک تایپ فیس خاص پیش نمی رویم، می توانید با این سه قانون شروع کنید:

  • یک فونت معمولی یا Google را انتخاب کنید.
  • فونتی را انتخاب کنید که ساده باشد (سریف یا sans serif) و وزن خطی معمولی و ارتفاع x داشته باشد.
  • فونتی را انتخاب کنید که برای جمعیت شناسی مخاطبان شما مناسب باشد (مخاطبان جوان تر بدون سری را ترجیح می دهند، در حالی که مخاطبان مسن تر ممکن است سریف ها را برای احساس سنتی تر ترجیح دهند).

نتیجه

در مورد خوانایی هیچ فونت درست یا غلطی وجود ندارد. همه چیز در مورد کاربرد و استفاده است. هنگام انتخاب فونت وب سایت، به محتوا، زمینه و مخاطب هدف فکر کنید تا چیزی را پیدا کنید که به خوبی کار می کند.

و فراموش نکنید که آن را آزمایش کنید. از کاربران بپرسید که چه فکر می کنند. به تجزیه و تحلیل نگاه کنید یا از یک ابزار Heatmapping استفاده کنید تا ببینید آیا طراحی – و انتخاب فونت – کاربران را در طراحی وب سایت به روشی که می خواهید هدایت می کند یا خیر.