طراحی وب سایت یک فرآیند پیچیده است که شامل مراحل و مراحل متعددی است. بنابراین، اولین قدم در فرآیند طراحی وب چیست؟ دقیقا چگونه شروع می کنید؟ بیایید دریابیم.
اگر بخواهید این سوال را از طراحان وب متخصص بپرسید، آنها پاسخ های بسیار متفاوتی خواهند داشت. برخی می گویند اولین قدم ایجاد یک بریف طراحی است. برخی دیگر می گویند که این هدف، ایجاد وایرفریم یا یافتن الهام است. لیست ادامه دارد.
به نوعی، هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. تا زمانی که کار را انجام می دهید، مهم نیست که ابتدا در فرآیند طراحی وب چه کاری انجام می دهید.
با این حال، یک مرحله مهم وجود دارد که باید سعی کنید در مراحل اولیه طراحی وب آن را تکمیل کنید. و این درک نیازهای مشتری شماست. این چیزی است که ما امروز در مورد آن بحث خواهیم کرد.
قبل از پرداختن به موضوع، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که در فرآیند طراحی وب چه چیزی دخیل است.
آشنایی با فرآیند طراحی وب سایت
مهم نیست که چگونه طراحی یک وب سایت را شروع می کنید، هر پروژه طراحی وب شامل مجموعه ای از مراحل است که برای ایجاد یک طراحی کامل وب سایت باید طی شود. آنها هستند:
- پژوهش
- برنامه ریزی
- وایرفریمینگ
- نمونه سازی
- طراحی
- برندسازی و طراحی محتوا
- تست و بازنگری
- راه اندازی
هر یک از این مراحل شامل مراحل متعددی است که برای تکمیل طراحی وب سایت بسیار مهم است. و نحوه برخورد شما با هر مرحله تعیین می کند که وب سایت پس از تکمیل چقدر موثر و کارآمد خواهد بود.
به عنوان مثال، مراحل مختلفی در مرحله وایرفریمینگ وجود دارد. شما باید طرح هایی را ارائه دهید، مدل هایی ایجاد کنید، از ابزارهای مناسب برای ایجاد وایرفریم، دریافت بازخورد مشتری و موارد دیگر استفاده کنید.
در اینجا این است که چرا باید کل این فرآیند را ابتدا با یادگیری مشتری خود شروع کنید.
مرحله اول: درباره مشتری خود بیاموزید
شناخت مشتری و نیازهای آنها اولین گام در مرحله تحقیق در فرآیند طراحی وب سایت است. هنگامی که یک پروژه را با این مرحله اول شروع می کنید، بقیه مراحل را بسیار ساده تر و آسان تر می کند.
این فقط در مورد تماس با مشتری نیست تا در مورد بودجه، مهلت و نحوه ظاهر وب سایت بپرسید. شما باید عمیقتر کاوش کنید تا مشتریان خود را به روشی معنادارتر درک کنید و بفهمید که آنها واقعاً به دنبال چه چیزی از وب سایت هستند.
این کلید ارائه یک طراحی وب سایت موفق است که انتظارات مشتری را برآورده کند. و به شما این امکان را می دهد که در زمان، انرژی و تلاشی که در هر مرحله دیگر از فرآیند طراحی وب سایت صرف می شود، صرفه جویی کنید.
ملاحظات کلیدی برای درک مشتری شما
یک جلسه با مشتری و تیم های آنها ترتیب دهید تا درک کاملی از آنچه که آنها امیدوارند با وب سایت به دست بیاورند، به دست آورید.
اگر در مورد اصلاح یک وب سایت موجود است، مهم تر است که بدانید اهداف آنها چیست تا بتوانید به آنها کمک کنید.
همچنین، قبل از حرکت بیشتر، ایده روشنی از محدوده پروژه داشته باشید. تفاوت زیادی بین ایجاد یک وب سایت تجاری ساده و ایجاد یک وب سایت تجارت الکترونیک وجود دارد. تمام اقدامات احتیاطی که می توانید برای مدیریت خزش امتیاز انجام دهید.
البته، قبل از شروع پروژه، حتماً در مورد بودجه و جدول زمانی پروژه به توافق برسید.
چه طور باید شروع کرد
تکمیل اولین مرحله از فرآیند طراحی وب بسیار ساده است. شما فقط سوال بپرسید و یادداشت بردارید! در اینجا چگونگی آن است.
1. سوال بپرسید
هر زمان که مشتری به شما نزدیک می شود و برای ساخت یک وب سایت از شما درخواست می کند، اولین پاسخ شما باید لیستی از سوالات باشد. همین امر در مورد فرآیند طراحی وب نیز صدق می کند. شما با لیستی از سوالات شروع می کنید، که به شما کمک می کند مشتری، تجارت، بازار و اهداف او را کمی بهتر درک کنید.
اگر مطمئن نیستید که کدام سؤال را بپرسید، در اینجا چند سؤال مهم وجود دارد که باید فوراً بپرسید:
- هدف اصلی شما برای رسیدن به وب سایت چیست؟
- آیا اهداف خاصی وجود دارد که امیدوارید از طریق این وب سایت به آنها برسید؟
- رقبای مستقیم شما چه کسانی هستند؟
- چه کاری می خواهید متفاوت از وب سایت فعلی خود انجام دهید؟
- آیا می خواهید بخش های دیگری مانند وبلاگ یا صفحات فرود را به وب سایت اضافه کنید؟
- آیا قصد دارید یک سیستم تجارت الکترونیک را متصل کنید یا یک فروشگاه آنلاین به وب سایت اضافه کنید؟
- آیا می خواهید از یک چارچوب، CMS یا پلتفرم خاصی برای ساخت وب سایت استفاده کنید؟
- آیا می خواهید وب سایت با هر برنامه یا ابزار خاصی یکپارچه شود؟
2. اهداف واضح تعیین کنید
اغلب مشتریان اغلب انتظارات وحشیانه ای از طراحی مجدد و اصلاح وب سایت دارند. برخی حتی انتظار دارند با یک وب سایت جدید فروش خود را دو برابر کنند و ترافیک را افزایش دهند.
به همین دلیل مهم است که قبل از ورود به فرآیند طراحی وب، اهداف روشنی را تعیین کنید. سؤالات بیشتری بپرسید تا بفهمید مشتری امیدوار است با وب سایت جدید به چه نوع اهدافی دست یابد. و با کمک به مشتری برای تعیین اهداف واقع بینانه به درک متقابل برسید.
3. رقبا و تحقیقات بازار
اینکه مشتری شما از رقبای خود جلوتر است یا عقب تر است مهم نیست. آنچه مهم است این است که مشتری شما به کجا می رود.
مشتری شما ممکن است در حال گذراندن یک به روز رسانی نام تجاری یا ورود به یک بازار جدید باشد و این وظیفه شماست که بفهمید چه نوع وب سایتی باید متناسب با موقعیت آنها باشد.
با تحقیقات بازار مناسب، میتوانید روندهای فعلی در صنعت را درک کنید و همچنین بفهمید رقبا برای پیشروی چه میکنند. سپس آن اصول را در فرآیند طراحی خود اعمال کنید.
4. مخاطبان هدف را شناسایی کنید
اغلب بازطراحیهای وبسایت اغلب در مورد جذابتر کردن یک تجارت یا برند برای مخاطبان مدرن و نسلهای جدید است. و این تأثیر زیادی بر نحوه ظاهر طراحی وب سایت خواهد داشت.
اگر مشتری شما به سمت مخاطبان هدف جوانتر Gen-Z حرکت میکند، باید سبک طراحی و رابط کاربری که برای آنها جذاب باشد را دنبال کنید.
به همین دلیل مهم است که قبل از اینکه طرح بندی سایت را قالب بندی کنید، مخاطبان هدف مشتری خود را شناسایی کنید.
مراحل بعدی
پس از تکمیل اولین مرحله در فرآیند طراحی وب، گذراندن مراحل بعدی بسیار آسان تر خواهد بود.
از آنجایی که اکنون درک روشنی از اهداف، وضعیت بازار و الزامات مشتری خود دارید، می توانید با تیم خود برنامه ریزی طراحی سایت را برای دریافت تایید مشتری آغاز کنید.
بقیه مراحل پیاده روی در پارک خواهد بود، همه اینها به لطف اولین (و مسلماً مهم ترین) مرحله صحبت واقعی با مشتری و درک نیازهای آنهاست.
10 پرسش متداول در مورد فرآیند طراحی وب
برای کمک به دانش بیشتر شما در مورد فرآیند طراحی وب، برخی از سوالات رایج در مورد طراحی وب را جمع آوری کردیم.
1. چگونه می توانم به طور موثر الزامات یک مشتری را جمع آوری کنم؟
برای درک چشم انداز، اهداف، مخاطبان هدف و ترجیحات مشتری، با یک پرسشنامه جامع یا مصاحبه شروع کنید. گوش دادن فعال و پرسیدن سؤالات بعدی نیز می تواند به روشن شدن و اصلاح شرایط کمک کند.
2. بهترین روش برای ایجاد وایرفریم وب سایت چیست؟
از ابزارهای Wireframing مانند Sketch، Adobe XD یا Balsamiq برای ایجاد یک اسکلت بصری از وب سایت استفاده کنید. قبل از افزودن عناصر طراحی دقیق، با طرحبندیهای اولیه شروع کنید، بر تجربه کاربر و ساختار سایت تمرکز کنید.
3. چگونه می توانم از کاربرپسند بودن طراحی وب سایت اطمینان حاصل کنم؟
رویکرد طراحی کاربر محور را با تمرکز بر قابلیت استفاده و دسترسی اتخاذ کنید. برای جمعآوری بازخورد و ایجاد بهبودهای تکراری، تحقیقات کاربر انجام دهید، پرسونا ایجاد کنید، و تست قابلیت استفاده را انجام دهید.
4. آخرین روندهای طراحی وب که باید از آن ها آگاه باشم چیست؟
با دنبال کردن وبلاگ های طراحی، شرکت در وبینارها و شرکت در انجمن های طراحی به روز باشید. گرایش هایی مانند مینیمالیسم، حالت تاریک، تصاویر سفارشی، و جلوه های پیمایش پویا اغلب در این انجمن ها مورد بحث قرار می گیرند.
5. چگونه می توانم رنگ بندی مناسب برای یک وب سایت انتخاب کنم؟
هویت برند، مخاطبان هدف و تاثیر روانی رنگ ها را در نظر بگیرید. از تئوری رنگ و ابزارهایی مانند Adobe Color برای ایجاد یک پالت هماهنگ و هماهنگ با اهداف وب سایت استفاده کنید.
6. اهمیت طراحی واکنشگرا چیست و چگونه آن را پیاده سازی کنم؟
طراحی ریسپانسیو تضمین می کند که وب سایت شما در همه دستگاه ها خوب به نظر می رسد. از شبکههای سیال، تصاویر انعطافپذیر، و درخواستهای رسانه در CSS خود برای ایجاد طرحبندی که با اندازههای مختلف صفحه تنظیم میشود، استفاده کنید.
7. چگونه می توانم زمان بارگذاری وب سایت را بهبود بخشم؟
تصاویر را بهینه کنید، از کش مرورگر استفاده کنید، فایل های CSS و جاوا اسکریپت را به حداقل برسانید و از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید. ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights می توانند به شناسایی زمینه های بهبود کمک کنند.
8. بهترین شیوه های سئو را باید در فرآیند طراحی بگنجانم؟
اطمینان حاصل کنید که ساختار سایت سازگار با SEO است، از نشانه گذاری معنایی HTML5 استفاده کنید، متا تگ ها و تصاویر را بهینه کنید و از زمان بارگذاری سریع اطمینان حاصل کنید. بهینه سازی و دسترسی به موبایل را به عنوان بخشی از استراتژی سئوی خود در نظر بگیرید.
9. چگونه می توانم بازخورد مشتری را که با بهترین شیوه های طراحی در تضاد است مدیریت کنم؟
اهمیت اصول طراحی و چگونگی تأثیر آنها بر تجربه کاربر و عملکرد وب سایت را بیان کنید. در حین رسیدگی به نگرانی های مشتری، جایگزین هایی را ارائه دهید که با بهترین شیوه ها هماهنگ باشد.
10. زمان مناسب برای تحویل وب سایت به مشتری چه زمانی است؟
پس از تست کامل، از جمله عملکرد، پاسخگویی و تست کاربر، و پس از نهایی شدن و بهینه سازی تمام محتوا. اطمینان حاصل کنید که مشتری در مورد نحوه مدیریت وب سایت آموزش دیده است و اسناد دقیق را برای مراجعات بعدی ارائه دهید.