تقریباً هر کاری که در زندگی انجام می دهیم نیاز به تصمیم گیری دارد. امروز چی بپوشم؟ برای شام چی بخورم؟ کدام مجموعه هدفون را بخرم؟ برای این سرویس جدید واقعاً به کدام ردیف حساب احتیاج دارم؟ در دنیای امروز ، اغلب یک وجود دارد فراوانی انتخاب. مردم وقتی با گزینه های زیادی روبرو می شوند چگونه از آنها اجتناب می کنند انتخاب بیش از حد و تصمیم بگیرید که کدام گزینه را انتخاب کنید؟
به عنوان مثال ، صدها دستشویی حمام در Lowes موجود است – گزینه های بسیار زیادی که به تنهایی در نظر گرفته می شوند! برای محدود کردن سریع انتخاب ، اکثر خریداران آنلاین ابتدا از گزینه های فیلتر برای انتخاب معیارهایی که غیر قابل بحث هستند استفاده کنید: به عنوان مثال ، ابعاد فضای موجود و تعداد غرق ها. بسته به تعداد نتایج باقیمانده ، آنها ممکن است به افزودن فیلترهای اضافی برای موارد دلخواه مانند اتمام رنگ ادامه دهند. سپس، هنگامی که لیست نتایج به اندازه عملی کاهش می یابد، آنها آن را مرور می کنند و چند گزینه امیدوار کننده را برای مقایسه انتخاب کنید.
این فرایند دو استراتژی تصمیم گیری را که مردم استفاده می کنند نشان می دهد:
- آ غیر جبرانی استراتژی تصمیم گیری گزینه های دیگری را که معیار خاصی ندارند برطرف می کند.
- آ جبران کننده استراتژی تصمیم گیری ویژگی های مثبت و منفی گزینه های در نظر گرفته شده را وزن می کند و ویژگی های مثبت را برای جبران ویژگی های منفی امکان پذیر می کند.
در صورت وجود تصمیم گیری غیر جبرانی استفاده می شود گزینه های زیادی انتخاب کردن از این امکان را به افراد می دهد تا به سرعت تعداد گزینه ها را به یک یا چند گزینه محدود کنند. استراتژی های جبرانی بار سنگینی بر دوش می کشند حافظه فعال و به همین دلیل ، فقط در صورت وجود می توان از آن استفاده کرد چند گزینه.
درک اینکه چرا و چگونه مردم از این دو استراتژی تصمیم گیری استفاده می کنند ، به ما امکان طراحی رابط هایی را می دهد که به بهترین شکل از کاربران پشتیبانی می کنند.
هنگامی که مردم از هر روش استفاده می کنند
تعداد گزینه ها عامل اصلی تعیین کننده استراتژی افراد است. به این دلیل که این عدد تعیین کننده است مقدار تلاش لازم است از طریق آنها غربال کنید.
وقتی فقط تعداد معدودی از گزینه ها را ارزیابی کنیم (حدود 5-7) ، مقایسه ویژگی های هر یک کار عملی است. با بررسی کامل این ویژگی ها ، می توانیم بفهمیم که برخی جنبه ها برای ما از جنبه های دیگر مهمتر هستند یا خیر ، و سپس اجازه می دهیم که هنگام ارزیابی هر گزینه ، مقادیر مثبت بیشتر از منفی باشند – این استراتژی جبرانی است.
با این حال ، اگر گزینه های زیادی وجود داشته باشد ، مقایسه کامل و مثبت و منفی هر یک از گزینه ها دلهره آور است – اگر کاملا غیر منطقی نباشد. در این شرایط ، ما به استراتژی غیر جبرانی برای حذف هر گزینه دیگری که برخی از معیارهای اصلی را برآورده نمی کند ، روی می آوریم. این روش به ما امکان می دهد مجموعه گزینه ها را به راحتی و بدون هزینه کامل در نظر گرفتن هر یک ، محدود کنیم.
فیلترها از استراتژی های غیر جبرانی پشتیبانی می کنند
وقتی افراد از استراتژی غیر جبرانی استفاده می کنند ، یک یا چند مورد غیر قابل بحث را انتخاب می کنند ویژگی های اصلی و حذف تمام گزینه های فاقد آنها. این روش تکرار می شود تا زمانی که مجموعه گزینه ها به یک تعداد قابل کنترل محدود شود.
فیلترها و ناوبری وجهی در صفحات لیست محصولات رایج ترین ابزاری است که از این انتخاب معیارهای غیر جبرانی پشتیبانی می کند ، به کاربران امکان می دهد گزینه هایی را که دارای ویژگی های انتخاب شده نیستند ، به سرعت حذف کنند. به عنوان مثال ، Wayfair.com گزینه های فیلتر زیادی را برای ویژگی های مختلف مبل فراهم کرده است ، به کاربران اجازه می دهد لیستی از 20903 مبل را محدود کنند تا فقط آنهایی را که دارای شرایط خاصی هستند مانند اندازه ، ظرفیت نشستن و قیمت ، مشاهده کنند.
برای سایت های دارای موجودی بزرگ ، فیلترها حیاتی هستند. بدون آنها ، کاربران می توانند به راحتی تحت تأثیر همه انتخاب ها قرار بگیرند و اغلب سایت را رها می کنند. علاوه بر این ، فیلترها بسیار رایج هستند به طوری که کاربران از آنها در هر سایتی انتظار دارند.
به عنوان مثال ، یک کاربر که برای یک آینه در برنامه تلفن همراه Crate & Barrel خرید می کند ، ناامید شد که او نمی تواند آینه هایی را که فاقد طلا هستند فیلتر کند: صفحه لیست) ، اما من فقط داشتم بررسی می کردم که موارد جالب دیگری نیز وجود دارد. بنابراین ، من می بینم که 41 مورد از آنها وجود دارد ، اما راهی برای فیلتر کردن آن وجود ندارد. … باید راهی برای فیلتر کردن آنها وجود داشته باشد. اما وجود ندارد ، که عجیب است. معمولاً می دانید که می توانید ، بنابراین من کمی اذیت می شوم. “
البته ، به سادگی داشتن هر فیلتر کافی نیست – ویژگی های فیلتر باید مرتبط باشند با کاربران مطابقت داشته و با خصوصیاتی که بیشترین اهمیت را برای آنها دارند مطابقت داشته باشد. ارائه فیلتری که فقط شامل یک یا چند صفت نامربوط باشد تقریباً دیوانه کننده تر از عدم ارائه فیلتر است. به عنوان مثال ، یک کاربر که در وب سایت موبایل Interior Define برای فرش خرید مجموعه ها. وی اظهار داشت ، “من تعجب می كنم كه آیا می توانید انواع فرشهای مورد علاقه من را محدود كنید. بنابراین ، من فیلترها را اینجا می بینم […] من با نام مجموعه ها آشنا نیستم ، بنابراین در این زمینه به من کمکی نمی کند. […] کجا می توانید چنین کاری انجام دهید؟ چون وقتی فیلتر می کنم تمام مجموعه هایی که می بینم مجموعه ها هستند. معمولاً می توانید بر اساس اندازه ، رنگ ، ویژگی فیلتر کنید. “
برای تعیین اینکه چه فیلترهایی به احتمال زیاد برای کاربران شما مرتبط هستند ، گزارشهای جستجوی سایت خود را بررسی کنید تا معیارهای کاربران را جستجو کنند ، با فروشندگان آجر و ملات صحبت کنید (در صورت داشتن آنها) و نمایندگان پشتیبانی مشتری برای اینکه بیشترین نگرانی کاربران را بدانید در مورد معیارهای کاربران در هنگام تست قابلیت استفاده ، یا گوش دهید.
علاوه بر استفاده از فیلترها هنگام مرور گزینه های دیگر ، تاکتیک غیر جبرانی دیگری که کاربران می توانند استفاده کنند این است جستجو با استفاده از یک پرسش چند کلمه ای. در تحقیقات تجارت الکترونیکی ما در گذشته ، جستجوی در سایت به طور متوسط شامل 2.3 کلمه در هر س quال بود که شامل ویژگی هایی مانند رنگ ، اندازه و مارک بود. کاربران انتظار داشتند این ویژگی ها مانند فیلترها عمل کنند و وقتی سایت ها مواردی را که مطابق با هر کلمه از مجموعه نتایج باشد اولویت نمی دهند ، گیج و ناامید می شوند. به عنوان مثال ، کاربری که در سایت “جعبه چوبی” جستجو می کند انتظار دارد لیستی دریافت کند که شامل فقط جعبه هایی است که از چوب ساخته شده اند – نه همه موارد موجود در سایت که چوبی هستند به علاوه همه موارد جعبه ای.
تصمیمات جبرانی به ابزار مقایسه نیاز دارد
هنگام ارزیابی تعداد کمی از گزینه ها ، بررسی کامل هر گزینه و جوانب مثبت و منفی آن یک کار قابل کنترل است. ابزارهای رابط کاربر به کاربران اجازه می دهد چندین مورد و ویژگی های فردی آنها را در همان صفحه مشاهده و مقایسه کنند پشتیبانی از تصمیم گیری جبرانی
خوب طراحی شده جداول مقایسه تجزیه و تحلیل ویژگی های هر گزینه ، به کاربران امکان مقایسه شایستگی های هر گزینه را می دهد. از آنجا که مقایسه چندین مورد یک فرآیند از نظر شناختی است ، بنابراین این جداول باید به گونه ای طراحی شوند که اسکن آسان را پشتیبانی کنند: هر مورد و ویژگی های آن را در ستون ها و ردیف های سازگار قرار دهید ، از متن طولانی در سلول های جدول جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که ویژگی های موجود معنی دار هستند (و برای هر مورد در جدول). سایت های تجارت الکترونیکی با تعداد انگشت شماری از اقلام در هر گروه یا خدمات با طبقات مختلف قیمت برای چندین سطح حساب ، از نمایش نمودارهای مقایسه ای قابل کشف برای کاربران کمک می کنند تا از بین چند گزینه یکی را انتخاب کنند.
مقایسه ابزاری که به کاربران امکان انتخاب چند محصول و مقایسه مستقیم آنها را می دهد نیز مفید است. به یاد داشته باشید که نیازی به پشتیبانی بیش از 5 محصول در هر یک از این ابزارها نیست – زیرا افراد از راهکارهای غیر جبرانی با تعداد بیشتری گزینه استفاده نمی کنند.
به عنوان مثال ، در طی یک مطالعه اخیر قابلیت استفاده ، یک کاربر در حال خرید یخچال از طریق برنامه تلفن همراه هوم دپوت بود و می خواست که دلیل تفاوت قیمت یخچال های شبیه به هم را مشخص کند. اگر یک گزینه گران تر بود ، آیا ارزش آن قیمت بالاتر را داشت؟ وی برای کشف این اختلافات ویژگی ، 2 مدل از صفحه لیست محصولات را به ابزار مقایسه برنامه اضافه کرد. وی در حالی که به جدول بدست آمده نگاه می کرد ، اظهار داشت: “من مقایسه دو طرفه را دوست دارم ، زیرا […]اگر چیزی کمی بیشتر هزینه کند ، می توانم ببینم که معامله چیست و آیا این چیزی است که برای من ارزش پرداخت 200 یا 130 دلار بیشتر را دارد. “
ظاهر کردن جزئیات کلیدی در مورد هر گزینه برای حمایت از تصمیمات جبرانی حیاتی است ، بنابراین افراد می توانند هر ویژگی خاص را در نظر بگیرند. حتی هنگام ارزیابی یک مورد ، مردم باید این کار را انجام دهند جوانب مثبت و منفی را ببینید برای تعیین اینکه آیا وجود دارد مزایای کافی برای غلبه بر هر جنبه منفی.
بسیاری از تصمیمات هر دو استراتژی را ترکیب می کنند
این استراتژیهای تصمیم گیری مخالف منافات ندارند – بلکه ، افراد معمولاً هنگام عبور از مراحل تخفیف گزینه های بالقوه و ارزیابی گزینه ها ، هر یک از استراتژی ها را به کار می گیرند. همانطور که در مثال قبلی Lowes نشان داده شده است ، معمولاً افراد ابتدا با استفاده از یک استراتژی غیر جبرانی مانند فیلتر کردن ، مجموعه بزرگی از گزینه ها را محدود می کنند ، سپس ، هنگامی که تعداد کمتری از نتایج را دارند ، صفات منفی و مثبت اقلام جداگانه را مقایسه می کنند.
استفاده از هر استراتژی تصمیم گیری ، به نوبه خود به مردم امکان می دهد به طور موثر انتخاب زیادی از گزینه ها را کاهش می دهد فقط به تعداد انگشت شماری ، و سپس نکات مثبت و منفی این چند انتخاب را کاملاً مقایسه کنید تا تصمیم نهایی بهینه اتخاذ شود.
نتیجه
درک نحوه انتخاب افراد به ما امکان می دهد ابزاری طراحی کنیم که از استراتژی های تصمیم گیری کاربران پشتیبانی کرده و قابلیت استفاده را افزایش دهد. ارائه روشی برای فیلتر کردن گزینه هایی که از ویژگی های انتخاب شده برخوردار نیستند برای تصمیم گیری غیر جبرانی بسیار مهم است ، در حالی که ظاهر کردن صفات اصلی و ارائه ابزار مقایسه از استراتژی های جبرانی پشتیبانی می کند.
در دوره آموزشی ما درباره نحوه تفکر و حل مسئله افراد بیشتر بیاموزید ذهن انسان و قابلیت استفاده.