حتی برخی از بزرگترین برندهای جهان و طراحان معتبر نیز اشتباه می کنند. امروز نگاهی به چند نمونه طراحی بد معروف می اندازیم تا ببینیم چه چیزی می توانید از آنها بیاموزید.

آنها می گویند شما باید سعی کنید از اشتباهات خود درس بگیرید. اما، آیا می دانید چه چیزی حتی بهتر است؟ برای درس گرفتن از اشتباهات دیگران! و این دقیقاً همان کاری است که ما می خواهیم انجام دهیم.

در این لیست، ما برخی از نمونه‌های محبوب طراحی گرافیکی بد و نمونه‌های طراحی وب را به نمایش می‌گذاریم تا به شما کمک کنیم از اشتباهاتی که دنیا را به هم ریخته‌اند درس بگیرید.

لوگوی المپیک 2012 لندن

لوگوی المپیک 2012 لندن یکی از طرح هایی بود که مورد انتقاد قرار گرفت. این لوگو قرار بود “2012” را تشکیل دهد اما در نگاه اول برای مردم سراسر جهان چیزهای متفاوتی به نظر می رسید.

برخی فقط دسته ای از اشکال را دیدند که در اطراف پراکنده بودند در حالی که برخی دیگر صلیب شکسته و اعمال جنسی را دیدند. دولت ایران تهدید کرد بایکوت بازی های المپیک همانطور که کلمه “صهیون” را در لوگو دیدند.

حتی شهروندان بریتانیایی نیز از این لوگو راضی نبودند طوماری را راه اندازی کرد درخواست برای تغییر لوگو، که نزدیک به 50 هزار رای دریافت کرد.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

طراحان سعی داشتند از طریق این طراحی لوگو، جنبه جذاب و شیک شهر لندن را به نمایش بگذارند. اما با تلاش برای اینکه آن را خیلی رادیکال جلوه دهند، نتوانستند به آن هدف دست یابند.

در حالی که ایده های شما ممکن است خلاقانه و جالب باشد، دیگران ممکن است آن را به همین شکل نبینند. همیشه در مورد طرح های خود به دنبال بازخورد باشید.

لوگوی شکاف

گپ یک برند نمادین در آمریکا است که در طول چندین دهه شهرت خود را حفظ کرده است. لوگوی گپ نقش زیادی در موفقیت این برند داشت. لوگو فورا توسط مردم در سراسر جهان شناخته می شود.

در سال 2010، این شرکت تصمیم گرفت آن را با طراحی لوگوی “معاصرتر و مدرن” جایگزین کند. فورا نتیجه معکوس داد. مردم از این لوگوی جدید ناراضی بودند و خواستار تغییر آن شدند. و حدود 100 میلیون دلار برای شرکت هزینه داشت.

لوگوی جدید تنها دو هفته دوام آورد تا اینکه شرکت به طرح قبلی خود بازگشت.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

تغییر یک طراحی لوگوی از قبل عالی فقط به خاطر آن همیشه ایده بدی است. لوگوی جدید گپ بسیار ساده و عمومی بود. به جای اصلاح کامل، یک تازه سازی ظریف مناسب ترین رویکرد برای بهبود طرح های نمادین لوگو است.

انواع لوگو x

ایلان ماسک پس از خرید توییتر در سال 2022 تغییرات بحث برانگیزی را در این شرکت ایجاد کرد. یکی از آنها که بیشتر مورد انتقاد قرار گرفت، تغییر لوگوی نمادین پرنده توییتر به حرف بی مزه “X” بود.

این لوگوی جدید X تغییرات متعددی را پشت سر گذاشت ظرف تنها چند روز ظاهراً ایلان ماسک نمی توانست در مورد طراحی لوگوی X تصمیم بگیرد. پس از تغییر لوگوی توییتر به X، او نسخه جدیدی را معرفی کرد و بلافاصله به اولین لوگوی X بازگشت. و سپس دوباره یک لوگوی جدید دیگر معرفی کرد.

بعداً، ماسک اعلام کرد که این لوگو “در طول زمان تکامل خواهد یافت”.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

این زمانی اتفاق می افتد که از دریافت بازخورد مناسب در مورد طرح های خود غفلت می کنید و برای بررسی دقیق کاربردهای طراحی لوگو در موقعیت های مختلف زمان می گذارید. تغییر یک لوگوی نمادین همیشه یک چالش است. عجله کردن در آن بزرگترین اشتباه است.

طراحی لوگو مرکز کودکان آرلینگتون

وقتی صحبت از طراحی لوگو به میان می آید، چشم انداز همه چیز است. طراح اغلب آنچه را که می خواهد در طراحی خود می بیند، در حالی که مخاطب چیز کاملاً متفاوتی را می بیند. این یک مثال خوب از آن است.

لوگوی مرکز کودکان آرلینگتون در ایالات متحده میم شد به دلایل واضح در اینترنت پس از تمسخر به خاطر لوگوی وحشتناک، این شرکت یک لوگوی متفاوت ایجاد کرد و این نیز پیشرفتی نبود.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، همیشه بهتر است قبل از ارائه طرح‌های خود به مشتریان، بازخوردی را از دیدگاه‌های مختلف در مورد طرح‌های خود دریافت کنید. این ساده ترین راه برای جلوگیری از طرح های شرم آور و به خطر انداختن شهرت شما است.

5. پوستر فیلم Ready Player One

پخش کننده آماده یک پوستر فیلم

خرابی فتوشاپ در پوسترهای فیلم این روزها نسبتاً رایج است. حتی بزرگ‌ترین فیلم‌های هالیوود نیز پوسترهای وحشتناکی دارند که در اینترنت مورد تمسخر قرار می‌گیرند. پوستر فیلم استیون اسپیلبرگ، Ready Player One یکی از نمونه های محبوبی بود که جنجال زیادی به پا کرد.

این به ظاهر شکست در فتوشاپ که به عنوان پوستر طولانی لقب گرفته است، ظاهراً یک شکست نیست. چند کارشناس واکنش نشان دادند به این پوستر می گوید که شخصیت در پوستر دقیق و متناسب است.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

این مثال عالی دیگری است که اهمیت چشم انداز را نشان می دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر برای دفاع از طرح خود به متخصصان نیاز دارید، اصلا طرح خوبی نیست.

6. پوسترهای فیلم مردان ایکس: درجه یک

پوستر xmen

پوسترهای شخصیت فیلم مارول X-Men: First Class به طرز خنده‌داری بد بودند که تبدیل به یک الگوی طراحی بد شدند.

این پوسترها هنوز به عنوان برخی از بدترین و ضعیف ترین پوسترهای فیلم در تمام دوران شناخته می شوند. ما مطمئن نیستیم که چه کسی این پوسترها را برای انتشار عمومی تایید کرده است و امیدواریم که آنها همچنان شغلی داشته باشند.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

مهمترین درسی که باید از این موضوع آموخت این است که یادگیری فتوشاپ با تماشای چند آموزش در یوتیوب شما را به یک طراح حرفه ای تبدیل نمی کند.

craigslist

Craigslist یکی از معدود شرکت های چند میلیارد دلاری است که وب سایتی دارد که طی دو دهه تغییر نکرده است. و همیشه در صدر لیست طراحی وب سایت بد قرار می گیرد. طراحی و چیدمان آن مشابه نسخه اصلی آن است که در سال 1997 عرضه شد.

وقتی در این مورد از مؤسس آن سؤال شد کریگ نیومارک می گوید که این طرح قدیمی “به مردم خدمت می کند” زیرا “ساده و سریع است و کار را انجام می دهد.”

آنچه می توانید از آن بیاموزید

طراحی ساده و موثر فقط کار می کند! اگرچه، علیرغم آنچه بنیانگذار می گوید، ما احساس می کنیم که این سایت می تواند به زودی از یک اصلاح استفاده کند.

وب سایت هنر ییل

این یک اسکرین شات از یک وب سایت مربوط به سال 1999 نیست. این وب سایت رسمی مدرسه هنر ییل در سال 2024 است.

به گفته این وب سایت، این “وب سایت به عنوان یک آزمایش مشترک در حال انجام در انتشار دیجیتال و به اشتراک گذاری اطلاعات وجود دارد.” بنابراین، شاید این طراحی وب سایت نیز یک آزمایش باشد؟

آنچه می توانید از آن بیاموزید

داشتن مدرک هنر شما را به یک طراح وب خوب تبدیل نمی کند! جدا از شوخی، ما از طراحی این وب سایت گیج شده ایم و مطمئن نیستیم که آیا این یک هنر مدرن محسوب می شود یا توسط شخصی هک شده است و هیچ کس داوطلب نشده است که آن را تعمیر کند.

وب سایت خبری هکرها

Hacker News یکی دیگر از طراحی‌های بد وب‌سایت است که از زمان راه‌اندازی اولیه‌اش هرگز به‌روزرسانی نشد. با وجود اینکه این سایت یکی از محبوب ترین وب سایت های جمع آوری اخبار است، خوانایی وحشتناکی دارد و در صفحه نمایش های با وضوح بالا حتی بدتر به نظر می رسد.

شبیه به Craigslist، هکر نیوز همچنین به نظر می رسد از روش “اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکنید” پیروی می کند.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

خوانایی یکی از مهم ترین ویژگی های یک وب سایت است که همیشه باید آن را در اولویت قرار دهید، حتی زمانی که سایت اصرار دارد طراحی قدیمی داشته باشد.

وب سایت برکشایر هاتاوی

کنگلومرای چند ملیتی آمریکایی، برکشایر هاتاوی، در حال نزدیک شدن است ارزش بازار 1 تریلیون دلار، اما وب سایت آن از اوایل دهه 1990 به همین صورت باقی مانده است.

در پایین وب‌سایت، کاربران را تشویق می‌کنند تا بازخورد خود را با گفتن «اگر نظری در مورد صفحه وب ما دارید، می‌توانید به آدرس نشان داده شده در بالا برای ما بنویسید» را تشویق می‌کنند، اما این حتی یک آدرس ایمیل نیست، یک آدرس فیزیکی است.

آنچه می توانید از آن بیاموزید

برخی از طراحان فکر می کنند این وب سایت به مخاطبان هدف خود، یعنی مخاطبان سرمایه گذاران، خدمات بهتری ارائه می دهد. یکی پست وبلاگ سعی کرد این طراحی وب سایت را توجیه کند و بگوید که این یک کلاس استاد در طراحی انسان محور است.

با این حال، جامعه توسعه دهندگان Hacker News به شدت با این پست مخالفت کردند و تمام عناصر طراحی بد وب سایت Berkshire Hathaway را با جزئیات توضیح دادند. ما شما را تشویق می کنیم که حتما بخوانید این موضوع. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.

نتیجه

این ویترین نمونه های بد طراحی فقط برای داشتن یک خنده خوب نیست، بلکه برای یادگیری اجتناب از اشتباه است. و این درسی است که نشان می دهد حتی معتبرترین آژانس های طراحی گاهی اوقات اشتباه می کنند. امیدواریم این درس ها را در پروژه بعدی خود در نظر بگیرید.