بین نقش طراحان وب و توسعه دهندگان وب تفاوت قابل توجهی وجود دارد و عدم شناخت این تفاوت ها حتی می تواند منجر به سوء تفاهم با مشتریان شود.

در این پست، ما قصد داریم تمام تصورات غلط را پاک کنیم تا هم به مشتریان و هم به متخصصان تازه کار کمک کنیم تا بفهمند این نقش ها شامل چه مواردی می شود.

چه مشتری هستید که به دنبال فریلنسر مناسب برای یک پروژه طراحی وب هستید یا یک حرفه ای که امیدوار است در این صنعت شروع به کار کند، این راهنما به شما این امکان را می دهد که درک روشنی از نقش طراحی وب و توسعه وب به دست آورید. تصمیم گیری

بیایید شیرجه بزنیم

طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب

اینجا هیچ نقش برتری وجود ندارد. هر دو نقش طراحان وب و توسعه دهندگان وب برای ساخت یک وب سایت بسیار مهم است.

ساده ترین راه برای توصیف تفاوت بین یک طراح وب و یک توسعه دهنده وب، مقایسه آنها با معماران و مهندسان است.

طراحان وب مانند یک معمار، بر طراحی، تجربه کاربری و پیاده سازی عناصر مناسب برای ایجاد یک وب سایت موفق تمرکز می کنند.

و درست مانند مهندسان، توسعه دهندگان وب طراحی و ساختار ایجاد شده توسط طراحان وب را می گیرند و آن را با استفاده از کد و چارچوب به یک وب سایت کاربردی می سازند.

اینجا هیچ نقش برتری وجود ندارد. هر دو نقش طراحان وب و توسعه دهندگان وب برای ساخت یک وب سایت بسیار مهم است. البته، افراد حرفه‌ای زیادی وجود دارند که می‌توانند از پس هر دو نقش برآیند.

برای درک بهتر این نقش‌ها، بیایید عمیق‌تر بگردیم.

نقش یک طراح وب

نقش یک طراح وب

وقتی آدرس وب سایتی را در مرورگر وارد می کنید و از یک وب سایت بازدید می کنید، هر چیزی که می بینید توسط یک طراح وب طراحی شده است.

نقش اصلی یک طراح وب ایجاد طرح بصری یک وب سایت برای ارائه تمام اطلاعات به شیوه ای منظم است. این توسعه front-end نامیده می شود. و بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

وظایف اصلی یک طراح وب

یک وب سایت از عناصر مختلف بسیاری از اجزای بزرگ مانند ساختار و منوها گرفته تا بسیاری از عناصر دیگر مانند دکمه ها، نمادها، تصاویر و فونت ها تشکیل شده است.

طراح وب مسئول تصمیم گیری صحیح و انتخاب نحوه و مکان قرار دادن این اجزا در یک وب سایت است.

این همه چیز نیست، یک طراح وب نیز مسئول این موارد است:

  • تحقیق و درک الزامات وب سایت
  • اطمینان حاصل کنید که وب سایت دارای طراحی ریسپانسیو است
  • بهینه سازی سایت برای مرورگرهای دسکتاپ و موبایل
  • یکپارچه سازی سیستم مدیریت محتوا
  • بهبود طراحی برای ارائه یک تجربه کاربری عالی
  • ایجاد وایرفریم و ماکاپ
  • برقراری ارتباط با مشتریان و دریافت بازخورد

زیبایی شناسی، UX، و طراحی UI

طراحی وب سایت چیزی فراتر از چیدمان متن و تصویر در یک طرح زیباست. این یک فرآیند پیچیده است که از شما می‌خواهد جنبه‌های زیادی از جمله تجربه کاربری را در نظر بگیرید.

طراحی تجربه کاربری (UXD) چیزی است که تضمین می کند وب سایت تجربه رضایت بخشی را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد و به مشتریان کمک می کند تا اهداف خود را به طور موثر انجام دهند.

به عنوان مثال، یک وب سایت تجاری باید به گونه ای طراحی شود که کاربران را در سفر خریدار ببرد و به تدریج آنها را تشویق به خرید یک محصول کند.

این تنها از طریق زیبایی شناسی، تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری مناسب به دست می آید.

ابزارها و نرم افزارهای مورد استفاده طراحان وب

مراحل زیادی در فرآیند طراحی وب وجود دارد و برای هر مرحله باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. انتخاب پلتفرم و نرم افزار معمولاً یک اولویت است.

برای ایجاد طرح‌بندی طراحی وب‌سایت و وایرفریم، اکثر طراحان از ابزارهای UX مانند Sketch، Figma و Adobe XD استفاده می‌کنند. برای طرح های مفهومی و ماکت ها، Adobe Photoshop و InDesign برای این کار عالی هستند.

نقش یک توسعه دهنده وب

نقش یک توسعه دهنده وب

هر دکمه، لینک، تصویر، ویدیو و انیمیشنی که در یک وب سایت می بینید برای عملکرد به کد و اسکریپت نیاز دارد.

توسعه دهندگان وب وظیفه جان بخشیدن به این عناصر و طراحی ایجاد شده توسط طراحان وب را بر عهده دارند. آنها کد و اسکریپت های لازم را می نویسند تا همه چیز در وب سایت کاربردی باشد. به این می گویند توسعه back-end.

مسئولیت های اصلی یک توسعه دهنده وب

چند دسته مختلف از توسعه وب وجود دارد:

  • توسعه وب سایت
  • توسعه وب سایت تجارت الکترونیک
  • توسعه برنامه وب
  • توسعه مدیریت پشتیبان
  • نگهداری وب سایت و اپلیکیشن

مسئولیت اصلی یک توسعه دهنده وب نوشتن کد لازم برای ساخت وب سایت یا برنامه است. گاهی اوقات، آنها مسئول بخش های دیگر توسعه وب سایت مانند نگهداری وب سایت هستند.

توسعه Front-end، Back-end و Full-stack

توسعه دهندگان وب نیز باید برخی از مسئولیت های خود را با طراحان وب به اشتراک بگذارند.

برای مثال، هم طراح و هم توسعه‌دهنده باید مطمئن شوند که یک وب‌سایت با نسخه‌های قدیمی مرورگرها سازگار است، مرورگرهایی که هنوز توسط تعداد قابل توجهی از مردم استفاده می‌شوند.

بنابراین، برخی از بخش‌های توسعه front-end و back-end بین طراح و توسعه‌دهنده به اشتراک گذاشته می‌شود. و کسانی که می توانند هر دو جنبه از فرآیند را اداره کنند، توسعه دهندگان فول استک نامیده می شوند.

توسعه دهندگان فول استک هم می توانند یک وب سایت طراحی کنند و هم آن را کدنویسی کنند تا سایت کاملاً کاربردی باشد.

زبان های برنامه نویسی مورد استفاده توسعه دهندگان وب

بسته به نوع وب‌سایت‌ها، برنامه‌های وب یا سیستم‌های بک‌اند که ایجاد می‌کنند، توسعه‌دهندگان وب بر زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف تسلط پیدا می‌کنند.

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در بین توسعه دهندگان وب عبارتند از PHP، Python، Swift و Ruby.

چارچوب های وب مانند بوت استرپ و بنیاد و همچنین سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس نیز در پروژه های توسعه وب استفاده می شوند.

مهم نیست که چه نوع کاری انجام می دهید، تسلط بر HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای همه توسعه دهندگان وب مهم است. آنها مانند ABC های توسعه وب هستند.

همکاری بین طراحان و توسعه دهندگان

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، علیرغم همه بحث ها، هیچ نقش برتر واحدی بین طراحی وب و توسعه وب وجود ندارد. هر دو نقش برای ایجاد یک وب سایت کاربردی مورد نیاز هستند و به همان اندازه مهم هستند.

طراحان وب و توسعه دهندگان باید برای ساخت وب سایت با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین، داشتن حداقل درک اولیه از نقش دیگر برای همکاری موثرتر مهم است. البته مگر اینکه یک توسعه دهنده فول استک باشید.

ارتباط خوب کلید همکاری است. و مهمتر از همه، به نقش دیگر و سهم آنها احترام بگذارید.

آیا باید یک طراح یا توسعه دهنده وب شوید؟

انتخاب نقش مناسب کاملاً به ترجیح و علاقه شخصی شما بستگی دارد. اگر به طراحی و تجربه کاربری علاقه بیشتری دارید، باید نقش یک طراح وب را در نظر بگیرید.

اگر از نوشتن کد و پرداختن به جنبه فنی فرآیند توسعه وب لذت می برید، نقش توسعه دهنده وب برای شما مناسب تر خواهد بود.

و اگر به هر دو علاقه دارید، می‌توانید یک توسعه‌دهنده فول استک شوید.

قبل از اینکه شغلی را در هر یک از این نقش ها دنبال کنید، باید پیشرفت های هوش مصنوعی را نیز در نظر بگیرید. در حال حاضر ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارند که هم قادر به طراحی وب سایت و هم نوشتن کد هستند. آنها کامل نیستند، اما با سرعت توسعه هوش مصنوعی، فقط بهتر می شوند.

با این حال، اجازه ندهید که شما را از دنبال کردن حرفه خود منصرف کند. در عوض، راه‌هایی را بیاموزید و راه‌هایی را بیابید که ابزارهای هوش مصنوعی را در فرآیند طراحی و توسعه وب خود بگنجانید تا کارتان آسان‌تر و کارآمدتر شود.