طراحی دیجیتال یک اصطلاح گسترده است که به طور کلی به تصاویر، محصولات و خدماتی اطلاق می شود که برای صفحه نمایش های دیجیتال ایجاد می شوند.

هر چیزی که در تلویزیون، تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها می‌بینید یک طراحی دیجیتال است، خواه تصویر، ویدیو، صفحه وب یا برنامه‌ای باشد که هر روز استفاده می‌کنید. اگر شما علاقه مند به پیوستن به یک رشته در طراحی دیجیتال هستید، داشتن درک درستی از اصول مهم است.

در این پرایمر 101، ما دنیای طراحی دیجیتال را بررسی می کنیم تا در مورد بسیاری از زمینه ها، مفاهیم، ​​روندها و اصولی که برای ایجاد این رسانه ارتباط بصری گرد هم آمده اند، بیاموزیم.

بیا شروع کنیم.

طراحی دیجیتال در مقابل طراحی چاپی

طراحی دیجیتال در مقابل چاپ

از زمان اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در سال 1440، این رسانه اصلی ارتباط بصری برای قرن ها بوده است. همه چیز، از کتاب گرفته تا روزنامه، پوستر و بنر، شیوه به اشتراک گذاری دانش و پیام ها و همچنین درک ما از طراحی را متحول کرد.

طراحی چیزهایی برای رسانه چاپی به یک شکل هنری تبدیل شد و درها را به روی بسیاری از صنایع و زمینه های جدید نیز باز کرد.

امروزه طراحی دیجیتال شکل غالب ارتباطات بصری است و همچنین زمینه های زیادی را ایجاد می کند که اغلب جایگزین مواردی است که توسط طراحی چاپی ایجاد می شود، مانند طراحی وب، طراحی گرافیک دیجیتال، طراحی اپلیکیشن، طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربر.

مردم اغلب طراحی دیجیتال را با طراحی گرافیکی اشتباه می گیرند، در حالی که این تنها شاخه ای از درخت بزرگتر طراحی دیجیتال است.

اصول کلیدی طراحی دیجیتال

اصول اساسی

اگرچه چندین نوع مختلف از طراحی های دیجیتال وجود دارد که به مجموعه های مختلفی از مهارت ها و دانش نیاز دارند، همه آنها مجموعه ای مشابه از اصول کلیدی را به اشتراک می گذارند.

تجربه ی کاربر

تجربه کاربری در خط مقدم هر طراحی دیجیتالی قرار دارد. هر طراحی دیجیتالی با در نظر گرفتن مخاطب خاصی ایجاد می شود. به عنوان مثال، یک برنامه اندروید با افرادی که از گوشی های هوشمند اندرویدی استفاده می کنند ایجاد می شود. و این بر عهده طراحان است که بهترین تجربه را برای آن کاربران ایجاد کنند.

این شامل اطمینان از آسان بودن استفاده و درک برنامه است. قابلیت دسترسی نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می کند. به خصوص برای اطمینان از اینکه همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت مانند کوررنگی می توانند این برنامه را تجربه کنند.

فعل و انفعالات

طرح های دیجیتال برای تعامل مردم با آنها ایجاد می شود. حتی طرح‌های گرافیکی استاتیک نیز به این هدف کمک می‌کنند. افراد بر اساس نحوه و مکان مشاهده طرح ها با گرافیک ها و تصاویر تعامل خواهند داشت. چه لایک گذاشتن در اینستاگرام، چه بازدید از لینک به یک وب سایت یا حتی خرید یک محصول، همه اینها به عنوان یک تعامل حساب می شود.

همین اصل برای هر شکلی از طراحی دیجیتال از وب سایت ها گرفته تا برنامه ها، بازی ها و حتی ویدیوها صدق می کند.

چیدمان

طرح بندی یکی از مهم ترین بخش های طراحی دیجیتال است. چیدمان تمام متن، تصاویر و محتوا در ساختاری که تجربه کاربر را افزایش می دهد، اغلب موفقیت و سودمندی یک طرح را تعیین می کند.

همه چیز از قرار دادن دکمه‌ها در یک صفحه وب گرفته تا بلوک‌های متنی در یک پست رسانه‌های اجتماعی باید به درستی در یک طرح‌بندی مرتب شوند تا به بهترین نتایج برسید.

یکی دیگر از بخش‌های مهم طرح‌بندی، واکنش‌پذیری است. امروزه طرح‌های دیجیتال با طرح‌بندی‌های واکنش‌گرا ایجاد می‌شوند تا با انواع دستگاه‌ها و اندازه‌های صفحه نمایش سازگار باشند.

خوانایی

متن همیشه در هر طراحی در مرکز قرار می گیرد. صرف نظر از طراحی چاپی یا دیجیتالی، طراحی متنی که خواندن آن آسان تر باشد بسیار مهم است. این شامل انتخاب فونت، اندازه متن، اندازه پاراگراف، طراحی عنوان و حتی رنگ متن مناسب است. کاربران باید بتوانند به راحتی متن را روی همه انواع صفحه نمایش بخوانند.

نامزدی

تقریباً هر طراحی دیجیتالی با یک هدف ایجاد می شود – تشویق کاربران به اقدام. خواه بازدید از یک وب سایت، مصرف اطلاعات، کلیک کردن روی یک دکمه یا خرید یک محصول باشد، تعامل هسته اصلی بسیاری از اشکال طراحی دیجیتال است.

ایجاد طرح‌هایی که باعث ایجاد تعامل می‌شوند، به طور کلی چیزی است که طراحی دیجیتال در مورد آن است.

ابزار طراحی دیجیتال

افراد حرفه ای در زمینه های مختلف طراحی دیجیتال از انواع ابزارها و نرم افزارها استفاده می کنند. مثلا:

  • طراحی گرافیک: Photoshop، Illustrator، Affinity Designer
  • طراحی وب سایت: HTML & CSS، WordPress، Bootstrap، InVision
  • طراحی UX و UI: Sketch، Figma، Adobe XD
  • طراحی تعامل: پین UX، Figma، InVision
  • طراحی سه بعدی: مخلوط کن، موتور آنریل، اتوکد

فرآیند طراحی دیجیتال

برای اکثر پروژه ها، طراحان مجبورند از ترکیبی از این ابزارها برای ایجاد یک طرح کاربردی استفاده کنند. و فرآیند برای هر طراحی دیجیتال متفاوت است.

به عنوان مثال، طراحی وب سایت با طوفان فکری شروع می شود. سپس طراحان برای تجزیه و تحلیل رقابت و روندهای فعلی در طراحی وب تحقیق می کنند. سپس آنها با یک قاب اصلی از نحوه طراحی سایت می‌آیند. این منجر به نمونه های اولیه، آزمایش و سپس به طراحی نهایی می شود.

گرایش های طراحی دیجیتال

گرایش‌های جدید در هر زمینه‌ای از طراحی دیجیتال همیشه ظهور می‌کنند و معمولاً تقاضای فعلی برای مهارت‌ها را مشخص می‌کنند. به همین دلیل است که برای هر حرفه ای مهم است که اگر نمی خواهد عقب بماند، از آخرین روندها به روز بماند.

در طول سال‌ها، گرایش‌های مختلفی در طراحی دیجیتال وجود داشته است. برخی به محض ظهور محو می شوند. اما چند گرایش طراحی وجود دارد که همیشه برای سال‌ها وجود داشته‌اند، مانند طراحی مینیمالیستی، طراحی واکنش‌گرا و طراحی نوستالژیک یکپارچهسازی با سیستمعامل.

طراحان اغلب باید در انتخاب گرایش مناسب برای اعمال در طرح های خود، بر اساس مخاطبان هدف و رسانه ای که استفاده می کنند، دقت کنند.

فرصت های شغلی در طراحی دیجیتال

طراحی دیجیتال فرصت های شغلی

اگر علاقه مند به دنبال کردن حرفه ای در زمینه طراحی دیجیتال هستید، اولین قدمی که باید بردارید این است که بفهمید می خواهید به کدام رشته بپیوندید.

برخی از زمینه‌ها در طراحی دیجیتال، مانند طراحی تجربه کاربر و طراحی اپلیکیشن موبایل، تقاضای فزاینده‌ای در بازار کار دارند، برخی دیگر دشوارتر هستند. از قضا، اینها زمینه هایی هستند که برای شروع آسان تر است.

زمینه هایی مانند طراحی وب و طراحی گرافیکی برای پیوستن آسان تر است. در نتیجه رقابت زیادی در بازار کار وجود دارد. با این حال، با انتخاب یک طاقچه و تخصص در مجموعه ای از مهارت ها، می توانید در هر زمینه طراحی دیجیتالی پیشرفت کنید.

اینجا هستند مشاغل طراحی پر تقاضا در حال حاضر، با توجه به داده های جمع آوری شده از بازار Indeed.

  1. طراح محصول (حقوق: 112610 دلار)
  2. توسعه دهنده وب فرانت اند (حقوق: 104,842 دلار)
  3. طراح گرافیک دیجیتال (حقوق: 76912 دلار)
  4. طراح تجربه کاربری (حقوق: 90000 دلار)
  5. طراح رابط کاربری (حقوق: 80000 دلار)
  6. طراح موشن گرافیک (حقوق: 50000 دلار)

در نتیجه

طراحی دیجیتال رسانه ای است که دائما در حال تغییر است. با ظهور فناوری هوش مصنوعی، بسیاری از زمینه‌های طراحی دیجیتال در حال حاضر دچار تغییرات شدیدی شده‌اند، حتی برخی از آنها جایگزین مشاغل و مهارت‌های خاصی شده‌اند. با این حال، تا زمانی که ما محصولاتی را برای خدمت به انسان ایجاد کنیم، نیاز به طراحان انسانی همیشه وجود خواهد داشت.

خبر خوب این است که شما هنوز برای پیوستن به یک رشته در طراحی دیجیتال دیر نشده اید. برای شروع در هیچ یک از این رشته ها به هیچ مدرکی از دانشگاه ها نیاز ندارید. با خودآموزی ساختاریافته و تمرین زیاد، می توانید تجربه کافی برای یافتن شغل در طراحی دیجیتال را به دست آورید.