ما در یک دنیای ایده آل زندگی نمی کنیم. بسیاری از ما کار بسیار زیاد، زمان بسیار کم و بودجه بسیار کم داریم. وقتی صحبت از پروژه‌های دیجیتالی می‌شود، به نظر می‌رسد که مشتریان یا روسای ما همیشه سرعت را بر کیفیت ترجیح می‌دهند.

بدتر از همه، ما مقالات بی شماری می خوانیم که به ما می گویند چگونه باید کارها را انجام دهیم. این مقالات بر تحقیق و آزمایش تأکید دارند، اما کاری جز ناامید کردن ما و اضافه کردن سندروم فریبکار ما انجام نمی دهند.

در این مقاله، من می خواهم یک روش متفاوت را امتحان کنم. به جای اینکه به شما بگویم بهترین روش چیست، برخی از رویکردهای عملی برای تحقیقات کاربر را بررسی خواهم کرد که ممکن است بتوانیم آنها را در پروژه های موجود خود جای دهیم.

میدونم به چی فکر میکنی:

من اجازه انجام تحقیق نخواهم داشت. به من می گویند که وقت نیست.»

پس بیایید از آنجا شروع کنیم.

تحقیقات کاربر ناب به جای اینکه هزینه کند در زمان صرفه جویی می کند

این تصور که تمام تحقیقات کاربر باید از زمان موجود برای یک پروژه بگیرد، ناقص است. تحقیقات کاربر ناب این پتانسیل را دارد که در وقت شما صرفه جویی کند، به ویژه در پروژه هایی که دارای ذینفعان متعدد هستند.

در نظر بگیرید که چقدر زمان صرف تماس‌ها برای بحث در مورد بهترین رویکرد یا در Figma بازنگری بی‌پایان طرح می‌شود، زیرا مشتری نمی‌تواند تصمیم خود را بگیرد. سپس زمان سایر ذینفعان است که همه آنها باید در آن جلسات شرکت کنند و بازخورد ارائه کنند.

مقدار کمی از تحقیقات کاربر می تواند بسیاری از آن را حل کند. می تواند نظرات، بحث ها و تجدید نظرهای بی پایان را با داده ها جایگزین کند.

ما نیازی به درخواست زمان اضافی برای تحقیق نداریم. در عوض، می‌توانیم برخی از آن جلسات را با یک نظرسنجی یا آزمایش سریع جایگزین کنیم و همه بحث‌ها را قطع کنیم.

اما در مورد کشفی که قرار است پیشاپیش انجام دهید، چطور؟ قبل از شروع، درباره مخاطبان خود تحقیق کنید؟ آیا این بهترین تمرین نیست، و آیا نباید این کار را انجام دهید؟

خوب، بله و نه.

در مورد تحقیقات اولیه چطور؟

آره، یک مرحله کشف بهترین تمرین است. این شانس ماست که فرضیات خود را در مورد کاربران و نیازهای آنها به چالش بکشیم. با این حال، ما همیشه نمی توانیم آنچه را که باید انجام دهیم، و هر مرحله کشف نیاز به کار زیادی ندارد.

اگر مراقب نباشید، مراحل کشف ممکن است کمی بیهوده باشد. تحقیقات عمومی در مورد مخاطبان و نیازهای شما ممکن است همیشه بینش قابل اجرا ارائه نکند. این به این دلیل است که فقط یک بار که کار را شروع می کنیم، یاد می گیریم که چه سوالاتی را از قبل بپرسیم. البته، تا آن مرحله، شما قبلاً از زمان در مرحله کشف استفاده کرده‌اید و ذینفعان ممکن است تمایلی به انجام تحقیقات بیشتر نداشته باشند.

صرفاً انجام تمرین‌هایی مانند نقشه‌برداری از سفر مشتری، زیرا خوانده‌اید که باید آن را از قبل انجام دهید، دلیل کافی برای زمانی که وقت و پول کم است، نیست.

بنابراین، اگر زمان تنگ است، احساس نکنید که مجبور هستید یک مرحله کشف کامل را انجام دهید، فقط به این دلیل که مقالاتی مانند این به شما می گویند. در عوض، با جمع‌آوری آنچه که سازمان از قبل درباره کاربر و نیازهای آنها می‌داند، شروع کنید. اکثر سازمان ها بیشتر از آنچه شما فکر می کنید در مورد مخاطبان خود می دانند. چه پرسونای تولید شده توسط بازاریابی، چه نظرسنجی‌های انجام‌شده در گذشته یا داده‌های تحلیلی، اغلب می‌تواند فقط به جمع‌آوری آنچه از قبل وجود دارد باشد.

هنگامی که این کار را انجام دادید، تصویر واضح تری از آنچه گم شده است خواهید داشت. اگر شکاف های قابل توجه و آشکاری در دانش شما وجود داشته باشد، انجام تحقیقات اولیه ارزشمند است. با این حال، ممکن است شما به اندازه کافی برای شروع داشته باشید، و در صورت بروز مشکلات، زمان بیشتری برای تحقیقات کاربر باقی بگذارید.

در هر صورت،

تمرکز شما باید روی پاسخ دادن به سوالات خاص باشد، نه بهبود درک عمومی شما از کاربر.

روی پاسخ دادن به سوالات خاص تمرکز کنید

تحقیقات کاربر اگر با دقت مدیریت نشود، می تواند به سرعت به یک نزول زمان تبدیل شود. افزودن سؤالات بیشتر و بیشتر به نظرسنجی ها زیرا «جالب است بدانید» روند بررسی را کند می کند. به همین ترتیب، می توانید ساعت ها را صرف تماشای جلسات کاربر تلف کنید. در حالی که این زمینه مفید است، بهتر است تحقیقات کاربر را تنها زمانی انجام دهید که سؤال خاصی وجود دارد که نیاز به پاسخ دارد.

نمونه سایت Jotjar با یک جلسه کاربر
تماشای جلسات کاربر می تواند روشنگر باشد. اما، همچنین بسیار وقت گیر است. (پیش نمایش بزرگ)

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدانید چرا مردم در وب‌سایت شما خرید نمی‌کنند، یک نظرسنجی یک سؤالی را اجرا کنید که در آن می‌پرسد چرا وقتی مردم سایت را ترک می‌کنند. یا اگر ذینفعان نگران این هستند که کاربران یک تماس حیاتی برای اقدام را از دست بدهند، سریع انجام دهید تست 5 ثانیه ای برای اطمینان دادن به آنها

تمرکز تحقیقات کاربر بر روی پاسخ به این نوع سوالات نه تنها نتیجه بهتری را تضمین می کند بلکه تضمین می کند که تحقیقات کاربر باعث صرفه جویی در زمان می شود. بدون تحقیق کاربر، بحث‌ها و بحث‌های پیرامون این موضوعات می‌تواند به طول انجامد و سرعت حرکت را کند کند. علاوه بر این، با تمرکز بر تحقیقات کاربر بر روی پرداختن به یک سوال، گنجاندن آن را در یک پروژه موجود کوچک و آسان نگه می‌دارد.

درج بسیاری از بخش‌های کوچک تحقیقات کاربر آسان‌تر از یک مرحله کشف مهم است.

البته، این تنها در صورتی صادق است که انواع تحقیقات کاربر که انجام می دهید سبک وزن باشند.

تحقیقات کاربر خود را سبک نگه دارید

هنگام تلاش برای ناب نگه داشتن تحقیقات کاربر، باید تصمیمات سختی گرفته شود. یکی از اینها به از تحقیقات تسهیل شده فاصله بگیریدمانند مصاحبه‌های کاربر یا تست قابلیت استفاده، زیرا بسیار وقت‌گیر هستند.

در عوض، ما باید روی تحقیقاتی تمرکز کنیم که می‌توانند در چند دقیقه تنظیم شوند، نتایج را به سرعت ارائه کنند و در یک نگاه قابل درک باشند. این ما را در درجه اول با نظرسنجی ها و آزمایش های بدون تسهیل می گذارد.

بیشتر بعد از پرش! ادامه مطلب زیر ↓

بررسی های سریع و کثیف را اجرا کنید

من شخصاً عاشق نظرسنجی سریع برای حل و فصل موارد اختلاف یا عدم اطمینان هستم. اگر شک دارید، من استدلال می کنم، بهتر است از کاربر بپرسید. فقط چند نمونه از نظرسنجی هایی که اخیرا انجام داده ام عبارتند از:

  • مقایسه دو برچسب برای یک ثانیه در یک وب سایت.
  • شناسایی وظایفی که کاربران می خواستند در یک وب سایت انجام دهند.
  • کشف اینکه چرا مردم برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام نمی کنند.
  • ارزیابی اینکه آیا مردم یک اینفوگرافیک را درک می کنند یا خیر.

من می توانم ادامه دهم، اما شما این ایده را درک می کنید. نظرسنجی های کوتاه و متمرکز می تواند به پاسخ سریع به سوالات کمک کند.

نمونه ای از نظرسنجی با هدف خروج در یک سایت
یک نظرسنجی ساده با هدف خروج می تواند به سرعت به سؤالی مانند اینکه چرا کاربران خرید نمی کنند پاسخ دهد. (پیش نمایش بزرگ)

ایجاد نظرسنجی ها آسان است و بسته به نحوه برخورد با آنها، می توانید به سرعت به نتیجه برسید. اگر زمان بیشتر از پول مانع است، می توانید از اپلیکیشنی مانند استفاده کنید پول ماهی برای استخدام جمعیت شناسی دقیق افرادی که برای هر ارسال چند دلاری نیاز دارید. معمولاً تنها با چند دقیقه کار برای تنظیم نظرسنجی می توانید در کمتر از یک روز به نتیجه برسید.

تصویری از وب‌سایت Pollfish که می‌گوید «پاسخ‌های نظرسنجی را مستقیماً از منبع بخرید»
ابزارهای نظرسنجی مانند Pollfish در صورتی که زمان صبر نداشته باشید، جذب شرکت کنندگان را مدیریت می کنند. (پیش نمایش بزرگ)

اگر پول مانع است، نظرسنجی خود را در رسانه های اجتماعی، لیست پستی یا وب سایت خود به اشتراک بگذارید. اگر ناامید هستید، حتی می توانید آن را با افراد تصادفی که در پروژه مشارکت ندارند به اشتراک بگذارید. حداقل شما یک دیدگاه بیرونی خواهید داشت.

هنگامی که سؤالات شما در مورد یک رویکرد طراحی است که تولید کرده اید، می توانید به آزمایش بدون تسهیل روی بیاورید.

برخی از تست‌های غیرمستقیم را امتحان کنید

ذینفعان اغلب روزها را صرف بحث و بررسی مفاهیم طراحی می کنند، زمانی که آزمایش های سریع می توانند پاسخ های مورد نیاز آنها را ارائه دهند. به طور کلی، این بحث های طراحی حول چهار سوال می چرخد:

  • آیا کاربران آن را دیدند؟
  • آیا کاربران آن را درک کردند؟
  • آیا مردم می توانند از آن استفاده کنند؟
  • آیا آنها آن را دوست خواهند داشت؟

خوشبختانه، تست های سریعی وجود دارد که می تواند به پاسخ هر یک از این سوالات کمک کند.

آیا کاربران آن را دیدند؟

اگر ذینفعان نگران این هستند که ممکن است کسی یک تماس برای اقدام یا پیام‌های مهم را از دست بدهد، می‌توانید a را اجرا کنید آزمون 5-ثانیه. این تست قبل از اینکه بپرسد چه چیزی دیده اند، به مدت پنج ثانیه یک محصول دیجیتالی مانند یک وب سایت یا برنامه را به کاربران ارائه می دهد. ابزارهایی مانند هاب قابلیت استفاده و مارپیچ یک URL برای آزمون ارائه دهید که می توانید آن را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید، مشابه نحوه توزیع نظرسنجی. اگر کاربران مشاهده عنصر مورد نظر را به خاطر بیاورند، می دانید که همه چیز خوب است.

آیا کاربران آن را درک کردند؟

برای پاسخ به سوال دوم نیز می توان از تغییرات جزئی آزمون استفاده کرد: آیا کاربران آن را درک کردند؟ طرح خود را به مدت 5 ثانیه به کاربر نشان دهید، سپس از او بخواهید آنچه را که دیده است با کلمات خود توصیف کند. اگر آنها مفهوم را به طور دقیق توصیف کنند، می توانید از رویکرد خود مطمئن باشید.

آیا مردم می توانند از آن استفاده کنند؟

وقتی صحبت از “آیا مردم می توانند از آن استفاده کنند؟” سوال شما دو گزینه دارید

اگر یک نمونه اولیه دارید، می توانید اجرا کنید تست قابلیت استفاده بدون تسهیل با ابزاری مانند ماز:

  1. وظیفه ای را که برای کامل شدن افراد نیاز دارید تعریف کنید.
  2. مستقیم ترین مسیر را برای تکمیل کار به Maze ارائه دهید.
  3. URL Maze را به شرکت کنندگان بدهید.

Maze داده های جمع آوری شده ای را در مورد مدت زمانی که افراد برای تکمیل کار و تعداد اشتباهاتی که مرتکب شده اند به شما ارائه می دهد.

تصویری از وب سایت Maze با معیارهای خودکار
Maze داده‌های انبوهی را ارائه می‌دهد، بنابراین مجبور نیستید هر کاربر را کامل یک کار را تماشا کنید. (پیش نمایش بزرگ)

اگر نمونه اولیه ندارید، جایگزین این است که a تست اولین کلیک:

  1. به کاربران یک مدل از وب سایت یا برنامه خود نشان دهید.
  2. بپرسید که برای تکمیل یک کار خاص کجا کلیک کنند.

با توجه به الف مطالعه قابلیت استفاده توسط باب بیلی و کاری ولفسون، اگر اولین کلیک درست باشد، کاربران 87٪ شانس دارند که عملکرد را به درستی انجام دهند، در حالی که اگر کلیک اول اشتباه باشد فقط 46٪ است. بنابراین، اگر افراد اولین کلیک خود را درست انجام دهند، می توانید نسبتاً مطمئن باشید که می توانند کار را با موفقیت انجام دهند.

Usability Hub می تواند به شما کمک کند تست اولین کلیک خود را اجرا کنید. آنها یک نقشه حرارتی ارائه می دهند که نتایج انبوهی را از جایی که همه کلیک کرده اند نشان می دهد، بنابراین نیازی به تجزیه و تحلیل دستی نتایج ندارید. این به شما امکان می دهد تقریباً بلافاصله پاسخ ها را دریافت کنید.

نمونه Usability Hub با یک نقشه حرارتی
Usability Hub نتایج آزمایش با اولین کلیک را به عنوان یک نقشه حرارتی برای مرجع سریع ارائه می دهد. (پیش نمایش بزرگ)

آیا مردم آن را دوست خواهند داشت؟

سوال آخر این است که “آیا مردم آن را دوست خواهند داشت؟” پاسخ دادن به این امر آسان نیست، زیرا ذینفعان مختلف ممکن است نظرات متفاوتی در مورد آنچه کار می کند داشته باشند.

برای حل این مشکل، من معمولا یک را انجام می دهم تست ترجیحی یا در حالت ایده آل بررسی تفاضلی معنایی.

اول، من با سهامداران در مورد ارتباطی که ما می خواهیم کاربران با طراحی داشته باشند موافقم. اینها ممکن است شامل کلماتی مانند حرفه ای، دوستانه، الهام بخش یا جدی باشد.

در یک بررسی تفاضلی معنایی، کاربران می توانند سپس طرح را با آن کلمات رتبه بندی کنند. اگر طرح امتیاز خوبی کسب کند، می توانیم مطمئن باشیم که پاسخ مطلوب را ایجاد خواهد کرد.

یک بررسی معنایی با عملکرد یک کلمه کلیدی
بررسی تفاضلی معنایی روشی عالی برای مشاهده عملکرد سایت شما در برابر کلمات کلیدی انتخابی شما است. (پیش نمایش بزرگ)

یک رویکرد عملی

من می دانم که این پست باعث ناراحتی محققان کاربر می شود و من کاملاً می توانم دلیل آن را درک کنم. نتایجی که به دست می آورید بسیار دور از انتظار خواهد بود و ممکن است منجر به نتیجه گیری های نادرست شود. با این حال، بهتر از جایگزین است. حل و فصل تصمیمات طراحی از طریق بحث داخلی همیشه نسبت به دریافت بازخورد کاربران پایین تر است.

این نوع تحقیقات کاربر ناب همچنین می تواند نقطه شروع خوبی برای کارهای بزرگتر باشد. اگر بتوانید حتی برخی تحقیقات کاربر را به این فرآیند اضافه کنید، ذینفعان می توانند مزایای آن را ببینند و این می تواند به چیزهای بزرگتری منجر شود.

برخی ممکن است حفره هایی را در رویکرد شما انتخاب کنند، که نشان می دهد با افراد مناسب یا با مخاطبان به اندازه کافی تست نمی کنید. البته آنها درست هستند. با این حال، این فرصتی را در اختیار شما قرار می دهد تا به این نکته اشاره کنید که اگر فقط زمان و بودجه در دسترس باشد، با خوشحالی تحقیقات بیشتری انجام خواهید داد!

مطالعه بیشتر در SmashingMag

سرمقاله Smashing
(yk, il)