مواجهه با مشتری بد تجربه ای است که هر فریلنسر حداقل یک یا دو بار در حرفه خود باید آن را تجربه کند. اما، اگر همچنان با مشتریان بد درگیر هستید، باید فرآیند ورود مشتری خود را ارزیابی کنید.

نکته کلیدی برای جلوگیری از مشتریان بد این است که آنها را در اولین مکالمات خود شناسایی کنید. اگر به دقت نگاه کنید، متوجه پرچم‌های قرمز رنگ و علائم هشداری می‌شوید که نشان می‌دهند. این به شما این امکان را می دهد که از مشکلات احتمالی دوری کنید و روی مشتریانی تمرکز کنید که برای مهارت ها و تجربه شما ارزش قائل هستند.

در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه مشتری را مطالعه کنید، پرچم های قرمز را تشخیص دهید، و چند استراتژی برای جلوگیری از کلاینت های بد به شما ارائه می دهیم.

شناخت پرچم های سرخ

شناخت پرچم های سرخ

گاهی اوقات می توانید مشتریان بد را با خواندن توضیحات پروژه شناسایی کنید. در اینجا پرچم های قرمز وجود دارد که باید مراقب آنها باشید تا زودتر آنها را تشخیص دهید.

عدم وجود ارتباطات شفاف

اگر مشتری جزئیات واضح و مشخصی در مورد پروژه در اختیار شما قرار ندهد، تشخیص مشتری بد از مایل‌ها دورتر بسیار ساده است.

برخی از مشتریان الزامات و جزئیات مبهم را در توضیحات پروژه خود لحاظ می کنند. مانند “طراحی وب سایت با 5-10 صفحه” یا “ارائه طراحی لوگوی واکنشگرا”. به جای اینکه مشخص کنند واقعاً چه می خواهند، فضایی برای درخواست بیشتر در آینده باقی می گذارند که اغلب منجر به خزش دامنه بی پایان می شود.

انتظارات غیرواقعی

هنگامی که مشتریان با انتظارات غیرواقعی به شما نزدیک می شوند، این نشانه واضحی است که نشان می دهد چقدر در مورد زمینه، فرآیند و کاری که در پروژه انجام می شود اطلاعات کمی دارند.

مشتریانی وجود دارند که اغلب از شما می خواهند که کار را به خوبی انجام دهید، اما همچنین به شما مهلت غیرواقعی می دهند. یا از شما انتظار دارد که یک وب سایت را هم طراحی و هم کدنویسی کنید، بدون توجه به اینکه شما فقط یک طراح وب هستید.

بی احترامی به زمان و کار خود

مشتریان معمولاً سعی می‌کنند به روش خود کم‌کم کنند تا بتوانند قیمت بهتری دریافت کنند. با این حال، اگر مشتری به طور مداوم از شما می خواهد که نرخ خود را پایین بیاورید در حالی که شما را با سایر فریلنسرها مقایسه می کند، زمان پایان دادن به گفتگو فرا رسیده است.

فرقی نمی کند که در کشور دیگری زندگی می کنید، در خانه کار می کنید یا به صورت پاره وقت کار می کنید، همیشه باید با مشتریانی کار کنید که به مهارت ها، تجربه و تلاش شما برای کار احترام می گذارند.

فقط مشتریانی که به شما و کار شما احترام نمی گذارند از شما می خواهند که با نرخ های بسیار پایین کار کنید.

درخواست از شما برای کپی کردن از شخص دیگری

اگر پروژه از شما می خواهد که چیزی شبیه به یک طرح موجود ایجاد کنید. یا کار یک طراح دیگر را کپی کنید. شما هرگز نخواهید توانست تمام الزامات آن پروژه را به موقع برآورده کنید و در نهایت به یک حلقه بی پایان از تجدید نظر تبدیل می شود.

الهام گرفتن از طراحی دیگر یا حتی اتخاذ ویژگی های خوب از یک محصول موجود کاملاً خوب است. اما وقتی باید طراحی خود را دقیقاً شبیه چیز دیگری کنید، فقط به دردسر بیشتری منجر می شود.

علائم هشدار دهنده در طول مکالمات اولیه

علائم هشدار دهنده در طول مکالمات اولیه

حتی اگر هیچ علامت قرمزی ندیدید، گاهی اوقات علائم هشدار دهنده دیگری از یک مشتری بد را در طول مکالمات و جلسات اولیه مشاهده خواهید کرد.

تاکید بیش از حد بر هزینه بیش از کیفیت

وقتی مشتری مکرراً به بودجه و نگرانی های خود در مورد کاهش هزینه ها اشاره می کند، این یک علامت هشدار واضح است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

مشتریان نیازی ندارند که بودجه نامحدودی داشته باشند یا هر نیاز شما را برآورده کنند. اما اگر آنها نگران هزینه های یک پروژه هستند، اغلب مجبور خواهید بود به استفاده از منابع طراحی رایگان و با کیفیت پایین متوسل شوید، زمان صرف شده برای طراحی ها را محدود کنید، و در تمام این مدت به طور همزمان به مدیریت خرد مشتری بپردازید.

نشان دادن نشانه های یک میکرومدیری

“من می خواهم در هر مرحله از راه درگیر باشم.” اگر این کلمات را از مشتری خود دیدید یا شنیدید، برگردید و فرار کنید.

همه مشتریانی که می خواهند به طور فعال در توسعه پروژه شرکت کنند بد نیستند. اما، «مدیران خرد» وجود دارند که با انتقاد از هر حرکت شما، درخواست مدام برای تجدید نظر و زیر سوال بردن هر کاری که انجام می دهید، زندگی شما را بدبخت می کنند.

ارزش این را ندارد که این مشتریان «مدیر خرد» را تحمل کنید.

عدم احترام به فرآیند خلاقیت

وقتی مشتری می گوید که بیشتر از زمان مقرر به بی نقص جلوه دادن پروژه اهمیت می دهد، معمولاً به این معنی است که شما باید برای درخواست های تجدید نظر بی پایان آماده شوید.

اکثر مشتریانی که هیچ احترامی برای فرآیند خلاقیت قائل نیستند از شما انتظار دارند که مانند یک ماشین کار کنید و نتایج را دقیقاً همان طور که تصور می کردند ارائه دهید. با پرسیدن سؤالات و درخواست مراجع زیاد آنها را زود تشخیص دهید.

مراجع مبهم یا ناموجود

شما نمی توانید انتظار داشته باشید که هر مشتری درک روشنی از آنچه می خواهد داشته باشد. اکثر مشتریان دانشی در مورد صنعت ندارند و این وظیفه شماست که آنها را آموزش دهید و آنها را به سمت مسیر درست هدایت کنید.

با این حال، برخی از مشتریان سرسخت، حتی زمانی که انتظارات روشنی ندارند، بر انجام کارها به شیوه خود اصرار می کنند. بنابراین، اگر مشتری به شما مراجعه کرد و از شما خواست که هویت برندی شبیه به «Uber and Lyft» طراحی کنید یا وب‌سایتی را دقیقاً شبیه به «Amazon و eBay» طراحی کنید، برای بدترین شرایط آماده شوید.

استراتژی هایی برای جلوگیری از مشتریان بد

استراتژی هایی برای جلوگیری از مشتریان بد

شما نمی توانید انتظار داشته باشید که بلافاصله مشتریان بد را بشناسید. برخی کاملاً دستکاری هستند. آنها در مکالمات اولیه وانمود می کنند که خوب هستند و سپس در طول این فرآیند کل شخصیت خود را تغییر می دهند.

با این استراتژی ها، می توانید از خود در برابر مشتریان بدی که سعی در سوء استفاده از شما دارند محافظت کنید.

1. مرزها و انتظارات را زودتر تعیین کنید

در صحبت های اولیه از صحبت در مورد مرزها و اخلاق کاری خود نترسید. این نه تنها حرفه ای بودن را نشان می دهد، بلکه اطمینان می دهد که مشتری سعی نخواهد کرد از قدرت خود سوء استفاده کند.

مطمئن شوید که در مورد شرایط پرداخت، خط‌مشی بازنگری، در دسترس بودن و نحوه هزینه‌ای که برای کار اضافی دریافت می‌کنید، صریح و واضح صحبت کنید.

2. مراجع یا نمونه کار را بخواهید

همیشه برای درک بهتر انتظارات مشتری از مراجع واضح و مشخص بخواهید. این کمک می کند تا از بسیاری از درگیری ها جلوگیری شود.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از مشتریان که در این زمینه دانش کافی ندارند، در اینجا کمک چندانی نخواهند کرد. در چنین مواردی، شما باید مسئولیت را بر عهده بگیرید و با آنها همکاری کنید تا به شرایط روشنی برسند که نتیجه نهایی چگونه باید باشد.

3. اصرار بر یک قرارداد مفصل

این روزها، یک مکالمه ایمیل با شما و مشتری به عنوان یک قرارداد دیجیتال عمل می کند. اما در برخی موارد، کافی نخواهد بود.

اگر با مشتریان رده بالا کار می کنید، داشتن یک قرارداد آهنی برای اطمینان از اینکه پروژه طبق برنامه پیش می رود، کلیدی است. و همچنین برای جلوگیری از خزش دامنه، تغییر مهلت‌ها و تأخیر پرداخت.

4. نمایش نمونه ها

نمونه هایی از کار خود را نشان دهید تا مطمئن شوید که مشتری می داند از شما چه انتظاری دارد. این به شما امکان می دهد نتایجی را ارائه دهید که انتظارات آنها را برآورده کند.

شما همچنین باید نمونه های مرتبط با روند کاری خود را نیز نشان دهید. مثال هایی از اینکه چگونه عناصر طراحی را پیدا می کنید، چگونه مشتری می تواند بازخورد بگذارد و چگونه فرآیند را مستند می کنید، ارائه دهید.

5. به قلب خود اعتماد کنید

گاهی اوقات، حتی زمانی که مشتری کاملاً خوب به نظر می رسد، شما آن احساس غیرعادی را خواهید داشت که اتفاق بدی در شرف وقوع است.

وقتی این احساس را دارید، برای ارزیابی همه چیز یک قدم به عقب بردارید. هیچ قراردادی را امضا نکنید و پروژه را نهایی نکنید. برای فکر کردن به همه چیز وقت بگذارید، سوالات بیشتری از مشتری بپرسید، کمی تحقیق کنید و بفهمید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

اگر همچنان احساس بدی نسبت به مشتری دارید، به این فکر نکنید که از آن مشتری چشم پوشی کنید. حتی اگر این فقط یک احساس باشد و پروژه را قبول کنید، در تمام مدت مشکوک بودن به همه چیز احساس بدبختی خواهید کرد. فقط ارزش این همه زحمت را ندارد.

نتیجه

برخورد با مشتریان بد بخشی از کار شما است، به خصوص زمانی که به عنوان یک حرفه ای آزاد کار می کنید. بنابراین دانستن اینکه چگونه آنها را بشناسید برای ایجاد یک شغل قوی و موفق بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید، مهم نیست که کارها چقدر سخت هستند، لازم نیست فقط برای به دست آوردن یک کنسرت، مشتریان بد را تحمل کنید. زیرا اگر به پذیرش مشتریان بد ادامه دهید، نه تنها به شهرت خود آسیب می‌رسانید، بلکه به سلامت روان نیز منجر می‌شوید.