با نوع داده بولی و نحوه استفاده از آن در برنامه نویسی آشنا شوید.

این مقاله تعریف نوع داده بولی را توضیح می دهد و نحوه استفاده از آن را در زبان های برنامه نویسی مانند پایتون توضیح می دهد. نمونه هایی از عملگرهای بولی نیز وجود دارد که هنگام درک منطق بولی و عبارات شرطی مفید خواهند بود.

نوع داده بولی چیست؟

در برنامه های کامپیوتری ، سه نوع داده وجود دارد: متن ، اعداد و بولین. نوع داده بولی مقداری است که فقط می تواند درست یا غلط باشد.

یک مقدار بولین واقعی ممکن است نشان دهد که شی معتبر است (به عنوان مثال آدرس ایمیل به درستی تایپ شده است). مقدار بولی غلط نشان می دهد که شی نامعتبر است و به درستی انجام نشده است (به عنوان مثال فراموش کرده اید که فیلد مورد نیاز را پر کنید).

مقادیر بولی مقادیر واقعی و غلط هستند

مقادیر بولی دارای دو حالت ممکن است: درست و غلط. در باینری ، اینها با 1 و 0 نشان داده می شوند.

جبر بولی یک نوع ریاضی است که با عملیات روی مقادیر منطقی ، از جمله متغیرهای دودویی سروکار دارد. این اساس تصمیم گیری در برنامه ها است ، بنابراین درک نحوه عملکرد بولین ها بسیار مهم است.

چگونه از مقادیر بولی در برنامه نویسی کامپیوتر استفاده می شود؟

در برنامه نویسی کامپیوتر ، از مقادیر بولی برای ایجاد شرایط و کنترل نحوه رفتار برنامه هنگام وقوع برخی موارد استفاده می شود (به عنوان مثال: اگر شرطی صادق است ، پس کاری را انجام دهید). آنها می توانند فقط دو مقدار ممکن داشته باشند: 0 یا 1. شما نمی توانید آنها را اضافه یا تفریق کنید. یک بولی متغیر نوع خاصی از حافظه در رایانه است که فقط می تواند دو مقدار را ذخیره کند: درست یا غلط.

تفاوت بین متن ، اعداد و بولین چیست؟

هنگام استفاده از بولی در برنامه نویسی ، درک تفاوت بین متغیر بولی و سایر داده ها بسیار مهم است. شما باید بدانید که چگونه ذخیره می شوند و چه عملیاتی می تواند روی آنها انجام شود.

بولین ها

بولی ها معمولاً با استفاده از یک بایت حافظه ذخیره می شوند در حالی که متغیرهای متنی بیش از یک استفاده می کنند (به عنوان مثال دو بایت برای ASCII ، چهار بایت برای یونیکد).

متن

برخی از زبانهای برنامه نویسی متنی را با مجموعه ای از کاراکترها نشان می دهند (به عنوان مثال ASCII یا Unicode). انواع داده های متنی دارای اندازه محدودی هستند (معمولاً 256 نویسه) و خودشان عملیات انجام نمی دهند.

شماره

اعداد بسته به ویژگی های آنها می توانند منفی ، مثبت یا صفر باشند. آنها به عنوان آرایه ای از بیت ها ذخیره می شوند که مثبت بودن آنها را تعیین می کند (یعنی: 00000000). همین امر در مورد اعداد منفی (-1 ، -2 ، و غیره) نیز صدق می کند.

از این نوع مقادیر می توان در عملیات ریاضی مانند جمع و تفریق استفاده کرد. بولی ها را نمی توان از یکدیگر اضافه یا کم کرد زیرا آنها فقط دو حالت دارند: درست و غلط.

ارزشهای واقعی و دروغین

ابرهایی از انواع داده های مختلف که نشان می دهد آیا با عملگر بولی ارزیابی می شوند که آیا صحت دارند یا نادرست

مقادیر خاصی در زبان های برنامه نویسی وجود دارد که می توان آنها را هم به صورت متن و هم به عنوان بولی تلقی کرد. اینها بسته به اینکه به ترتیب درست یا نادرست ارزیابی می شوند ، به عنوان “صادق” یا “نادرست” شناخته می شوند.

به عنوان مثال ، 0 یک مقدار نادرست است زیرا آن را اشتباه ارزیابی می کند اما “0” یک مقدار درست به عنوان یک رشته تعریف شده است.

با خواندن راهنمای صحیح و نادرست در جاوا اسکریپت ، با نحوه ارزیابی حالت های مختلف متغیر و انواع داده ها آشنا شوید.

عملگرهای ارزش بولی

هنگام استفاده از بولی در برنامه ، درک عملگرهای بولی مهم است. این موارد در شرایط و عبارات شرطی که نحوه رفتار برنامه را کنترل می کند استفاده می شود. مثالهای اپراتور شامل AND (&&)، یا (||) و نه (~)

مثالهای عملگر بولی

موارد زیر نمونه هایی از عملگرهای مقدار بولی در برنامه نویسی هستند:

  • >= – اگر عددی بزرگتر یا مساوی با دیگری باشد درست است.
  • <= – اگر عددی کمتر یا مساوی با عددی دیگر باشد درست است.
  • == – اگر دو مقدار معادل باشند درست است.
  • != – درست است اگر دو مقدار معادل نباشند.
  • && – اگر هر دو مقدار درست باشند ، درست است.
  • || – اگر هر یک از مقادیر درست باشد ، درست است.
  • ! – اگر مقدار غلط باشد درست است.
  • ~ – همه بیت های یک متغیر را معکوس می کند (به عنوان مثال: 0000000000000000 می شود 111111111111111111). این می تواند در مواقع ضروری مفید باشد زیرا به شما این امکان را می دهد که بولین ها را بدون تأثیر بر مقادیر یا سایر داده ها تغییر دهید. همچنین می تواند برای برگرداندن تغییرات ایجاد شده توسط عبارت قبلی (به عنوان مثال: اگر (! k) سپس k = 1) استفاده شود.

از عملگرهای بولی برای تصمیم گیری در برنامه ها و نشان دادن نحوه رفتار برنامه استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر p درست است و q نیز صادق است ، پس کاری انجام دهید.

مثال استفاده از بولی

مقادیر بولی در آزمایشهای شرطی مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر بحث شده است.

  • بررسی می کند که آدرس ایمیل معتبر است.
  • بررسی می کند که رمز عبور حداقل 6 نویسه باشد.
  • بررسی می کند که هر دو فیلد به درستی پر شده باشند.

نمونه ای از نوع داده بولی در عمل چیست؟

در زیر نمونه ای از بول در کد C ++ ذکر شده است (توجه داشته باشید که نوع متغیر نشان داده نمی شود و می تواند با استفاده از هر نوع متغیری ذخیره شود):

اگر دو عدد به صفر برسد ، این تابع true برمی گرداند ، در غیر این صورت false.

bool NumberCheck(int x, int y) { return x+y == 0; };

انواع داده های بولی همچنین می توانند به عنوان عملوند در عملگرهای رابطه ای (به عنوان مثال: “بزرگتر از”) و برابری (به عنوان مثال: “برابر” یا “برابر نیست”) برای انجام وظایفی مانند مقایسه محتویات فهرست و بررسی اندازه فایل از وب سایت ، همانطور که در جاوا اسکریپت زیر نشان داده شده است:

if (document.getElementById("files").value) {
    if (parseInt(document.getElementById("files").value) > 1048576) {
      alert("You have selected a file larger than 1MB.");
    } else {
      alert("You have selected a file smaller or equal to 1MB.");
    }
  } else {
    alert("Please select at least one file.");
  }

تاریخچه و منشاء نوع داده بولی

نام بولین ها برگرفته از جورج بول است که ریاضیدان قرن نوزدهم بود. او برای اولین بار در سال 1854 جبر بولی را توسعه داد.

نوع داده بولی در اوایل دهه 1800 اختراع شد. جورج بول یک سیستم منطقی ایجاد کرد که می تواند برای توصیف مقادیر واقعی (یعنی: 1) و مقادیر غلط (یعنی: 0) در رایانه ها استفاده شود. این امر تبدیل به جبری بولی شد که امروزه به عنوان پایه ای برای اکثر زبانهای برنامه نویسی رایانه مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال 1854 ، جورج بول “تحقیقی در مورد قوانین فکری که نظریه های ریاضی منطق و احتمالات بر اساس آنها پایه گذاری شده است” نوشت ، که پایه ریاضی بسیاری از زبان های رایانه را پایه گذاری کرد.

Booleans برای اولین بار در سال 1951 توسط مهندس آزمایشگاه Bell به عنوان بخشی از AN/FSQ-7 ، رایانه عظیمی که توسط نیروی هوایی ایالات متحده استفاده می شد ، استفاده شد.

سوالات متداول

متغیرهای بولی در برنامه نویسی چیست؟

از نوع داده بولی برای ذخیره مقادیر true و false استفاده می شود. این نوع داده ممکن است برای ذخیره اطلاعاتی که اجازه می دهد یکی از دو حالت روشن یا خاموش ذخیره شود ، مورد استفاده قرار گیرد.

نوع داده nullable چیست؟

یک نوع nullable برای نشان دادن مقادیری که ممکن است در حالت تهی (بدون مقدار) تنظیم شوند استفاده می شود.

مقدار خالی چیست؟

null نوع داده ای است که برای نشان دادن اشیاء (به عنوان مثال ، متغیرها ، سوابق و غیره) استفاده می شود که در حال حاضر وجود ندارند ، ناتمام/استفاده نشده یا در حال دور ریختن هستند تا منابع آزاد شوند. همچنین می تواند مورد استفاده قرار گیرد وقتی که یک عبارت هیچ ارزشی ندارد و باید به آن مقدار داده شود. کاذب برمی گردد.

مقدار غیر صفر چیست؟

مقدار غیر صفر مقداری است که صفر نیست. درست برمی گردد.

آیا یک نوع داده بولی می تواند مقدار null داشته باشد؟

نه ، نمی تواند ، اما می توانید از یک مقدار تعریف نشده بولی برای نشان دادن یک مقدار تهی استفاده کنید. اگر در مقابل اپراتور بررسی شود ، false برمی گردد.

نوع داده بولی در پایگاه داده چیست؟

از داده های بولی می توان برای ذخیره مقادیر true و false در پایگاه داده استفاده کرد.

بولین بیشتر در پایگاه های داده برای نشان دادن بله/خیر ، روشن/خاموش یا سایر حالات مرتبط استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر یک حساب خاموش شده باشد ، ستون وضعیت آن ممکن است حاوی false باشد. اگر در حال حاضر روشن است ، true در وضعیت حساب boolean ذخیره می شود. یکی دیگر از موارد رایج استفاده از پرچم ها است که به شما امکان می دهد اطلاعات مربوط به آنچه اتفاق افتاده را ذخیره کنید (به عنوان مثال: “ایمیل ارسال شد” ، “فایل بارگیری شد”).

بولی ها همچنین ممکن است برای نشان دادن وجود یک فایل یا انجام عملی (مثلاً فرم ارائه شده) مفید باشد.

برخی از زبانهای برنامه نویسی که از انواع داده بولی پشتیبانی می کنند ، کدامند؟

بولی در اکثر زبانهای برنامه نویسی موجود است. اگر از جاوا اسکریپت ، جاوا ، PHP ، پایتون ، C ، C ++ یا Swift استفاده می کنید ، باید به نوع داده های بولی دسترسی داشته باشید.

اگر null در زبان برنامه نویسی شما مجاز است ، پس هم true و false هم مجاز خواهند بود.

برخی از برنامه هایی که انواع داده های بولی را دستکاری می کنند کدامند؟

بولی می تواند توسط نرم افزارهای کاربردی برای مدیریت پرچم ها ، گزینه های بله/خیر ، حالتهای روشن/خاموش و سایر اطلاعات مرتبط استفاده شود. آنها همچنین ممکن است در پیگیری منابع یا انجام کارهای مختلف (به عنوان مثال: حذف فایل ها) مفید باشند.

خلاصه

در این پست وبلاگ آموخته اید که مقادیر بولی چیست و چگونه با سایر داده ها متفاوت است. شما همچنین آموخته اید که چرا درک نحوه عملکرد بولین ها و نحوه استفاده از عملگرهای بولی در برنامه نویسی مهم است.