بهینه سازی محتوای وب سایت شما (صفحات و پست ها) برای موتورهای جستجو، احتمال نمایش آنها در نتایج جستجو را افزایش می دهد، که راهی عالی برای هدایت ترافیک ارگانیک به وب سایت شما است.

یکی از اقدامات حیاتی سئو این است که یک نقشه سایت در وب سایت خود قرار دهید. این همان چیزی است که موتورهای جستجو برای دسترسی به صفحات و دارایی های مختلف در سایت شما به منظور خزیدن و فهرست کردن آنها استفاده می کنند.

در این مقاله، نقشه سایت چیست و راه های مختلفی را برای تنظیم آن در وردپرس به شما نشان می دهم.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت اساساً سندی است که حاوی طرح بندی وب سایت شما است. موتورهای جستجو از این سند برای خزیدن و فهرست بندی محتوای وب سایت شما و همچنین تعیین مهمترین صفحات در سایت استفاده می کنند.

نوع رایج نقشه سایت، نقشه سایت XML است. به طور معمول، این نقشه سایت حاوی پیوندهایی به صفحات، پست ها و دارایی های وب سایت شما است.

انواع دیگر نقشه سایت عبارتند از:

  • نقشه سایت ویدیویی موتورهای جستجو از این نقشه سایت خاص برای درک محتوای ویدیویی در سایت شما استفاده می کنند

  • نقشه سایت خبری: گوگل از این نقشه سایت برای کشف و فهرست بندی محتوا در وب سایت های مورد تایید Google News استفاده می کند.

  • نقشه سایت تصویر: موتورهای جستجو از این نقشه سایت خاص برای درک تصاویر سایت شما استفاده می کنند.

چرا نقشه سایت مهم است؟

نقشه های سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ پیوندهایی به صفحات، پست ها و دسته های وب سایت شما ارائه می دهند تا بتوانند به درستی ایندکس شوند.

نقشه سایت در همه موارد ضروری نیست. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما از قبل دارای تعداد قابل توجهی لینک های خارجی و یک سیستم پیوند داخلی دقیق است، ممکن است نیازی به نقشه سایت نداشته باشید زیرا موتورهای جستجو می توانند از این پیوندها برای فهرست بندی محتوای سایت شما استفاده کنند.

با این حال، اگر وب سایت شما کاملاً جدید است و لینک های خارجی زیادی ندارد، باید نقشه سایتی را تنظیم کنید تا موتورهای جستجو را به وب سایت خود معرفی کنید و محتوای خود را در اسرع وقت ایندکس کنید.

اضافه کردن نقشه سایت به وردپرس

با شروع نسخه 5.5، وردپرس به طور خودکار نقشه سایت را برای وب سایت شما تولید می کند، بنابراین دیگر نیازی به افزونه برای تولید آن نخواهید داشت.

برای بررسی نسخه وردپرس خود:

  1. وارد پنل مدیریت وردپرس خود شوید
  2. هدایت به ابزار > سلامت سایت
  3. کلیک کنید روی اطلاعات برگه
  4. گسترش دهید وردپرس بخش. نسخه وردپرس خود را در آنجا خواهید یافت

پس از تأیید اینکه نسخه وردپرس شما 5.5 یا بالاتر است، می توانید با پیمایش مرورگر وب خود به فایل wp-sitempa.xml در وب سایت خود، به نقشه سایت خود دسترسی پیدا کنید. URL به شکل زیر خواهد بود:

نقشه سایت XMLنقشه سایت XMLنقشه سایت XML
نقشه سایت XML

در تصویر بالا، می‌بینید که نقشه سایت XML من به نقشه‌های سایت دیگر مرتبط است که همه پست‌ها، صفحات، دسته‌ها و کاربران (نویسندگان) من را نشان می‌دهد. اگر روی پیوند اولین پست کلیک کردم، به پست کامل در وب سایت من هدایت می شوم.

پست وردپرس پست وردپرس پست وردپرس
پست وردپرس

به این ترتیب موتورهای جستجو می توانند به محتوای یک وب سایت دسترسی پیدا کنند: با دنبال کردن پیوندهای مشخص شده در نقشه سایت.

به هر حال، اگر شما یک 404: صفحه یافت نشد هنگام تلاش برای دسترسی به سند نقشه سایت، خطایی رخ داد، سپس باید دید موتور جستجو را در وردپرس روشن کنید. برای انجام این کار، به تنظیمات > خواندن، به قابلیت مشاهده موتور جستجو و تیک دکمه رادیویی را بردارید تا موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را پیدا کنند.

قابلیت مشاهده جستجو را فعال کنیدقابلیت مشاهده جستجو را فعال کنیدقابلیت مشاهده جستجو را فعال کنید
قابلیت مشاهده جستجو را فعال کنید

بعد، پلاگین ها.

از Yoast SEO برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید

اگر از نسخه قدیمی وردپرس استفاده می کنید که به طور خودکار نقشه سایت را برای شما ایجاد نمی کند، می توانید با استفاده از افزونه ای مانند Yoast SEO نقشه سایت اضافه کنید.

Yoast SEO برای بهینه سازی سئو محتوای وردپرس استفاده می شود. بعد از تو Yoast SEO را نصب و فعال کنید، به طور خودکار یک نقشه سایت برای شما ایجاد می کند بدون اینکه نیازی به هیچ گونه اقدامی از طرف شما داشته باشد.

علاوه بر این، Yoast SEO توضیحات متا را برای سایت شما اضافه می کند تا به عملکرد بهتر آن در نتایج جستجو کمک کند. توضیحات متا اساساً قطعات کوچکی هستند که در پست های خود در نتایج جستجوی گوگل مشاهده خواهید کرد.

نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید

شما به چیزی به نام کنسول جستجوی Google ارسال خواهید کرد. برای انجام این کار، باید افزونه Google’s Site Kit را نصب کنید.

هدایت به افزونه ها > افزودن جدید و از کادر جستجو برای جستجوی ” استفاده کنیدکیت سایت توسط گوگلآن را نصب و فعال کنید.

افزونه کیت سایتافزونه کیت سایتافزونه کیت سایت
افزونه کیت سایت

پس از نصب و فعال سازی سایت کیت، کیت سایت منطقه در نوار کناری داشبورد شما ظاهر می شود. در حال پیمایش به کیت سایت > کنسول جستجو شما را به صفحه کنسول گوگل می برد و از شما خواسته می شود مکان نقشه سایت خود را ارائه دهید.

نتیجه

افزودن نقشه سایت به سایت شما برای سئو بسیار مهم است، به خصوص اگر سایت شما کاملا جدید و بدون لینک های خارجی زیاد باشد.

حتی با وجود سایت‌های تاسیس شده، همچنان می‌توانید نقشه سایت را برای ایمن بودن اضافه کنید. انجام این کار به هیچ وجه بر عملکرد سئو سایت شما تأثیر منفی نخواهد گذاشت.