یکی از گرایشهای نوظهور اخیر، افزایش استفاده از سبکها و تمهای گوتیک است. این روند همه چیز را از تصاویر و طرح های رنگی گرفته تا فونت ها و استایل کلی را به تصویر می کشد.
این یک پیشرفت و تکامل تقریباً طبیعی از تمام طرحهای حالت تاریک است که در سالهای اخیر دیدهایم تا بازگشت به سبک گوتیک.
در اینجا، ما به طراحی سبک گوتیک و اینکه چگونه میتوانید این روند طراحی را – به طور بالقوه – برای شما کارآمد کنید، بررسی خواهیم کرد. چه در یک پوستر، آگهی، انتخاب تایپوگرافی یا یک وب سایت باشد. بیایید شیرجه بزنیم!
سبک گوتیک چیست؟
سبک گوتیک برگرفته از معماری در قرن هجدهم است و بعدها در طراحی گرافیک به کار گرفته شد. ویژگی آن استفاده از تزئینات، جزئیات پیچیده، قوس های نوک تیز و خطوط عمودی است و یک سبک طراحی است که در طول زمان فروکش کرده و جریان یافته است.
در طراحی گرافیک مدرن، طراحی سبک گوتیک اغلب به تفسیری معاصر از این سبک طراحی تاریخی اشاره دارد. اغلب حروف و گرافیک های پررنگ، بلوک یا آراسته با پالت رنگ تیره و بد خلق پیدا می کنید.
ویژگی های سبک گوتیک
اولین شناسه سبک گوتیک اغلب تصویرسازی است. اگر سریال “چهارشنبه” نتفلیکس را تماشا کرده اید، با این سبک غریبه نیستید. از تایپوگرافی عنوان گرفته تا هر تصویری که سریال را تبلیغ می کند و در آن، حال و هوای گوتیکی متمایز دارد.
سبک گوتیک تأثیر مشخصی بر طراحی گرافیک دارد و در عناصر مختلف طراحی دیده می شود. در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید در عناصر طراحی گوتیک به دنبال آنها باشید:
- جزئیات آراسته و پیچیده: به حاشیه ها، الگوها و تایپوگرافی توجه ویژه ای داشته باشید.
- پالت رنگ تیره: شما مقدار زیادی رنگ مشکی، خاکستری و قرمز تیره یا بنفش خواهید دید که می تواند حس درام و رمز و راز ایجاد کند.
- بافت: سنگ، فلز یا چوب برای ایجاد حس اصالت و سن.
- نماد و شمایل نگاری: عناصر نمادین مانند صلیب ها، جمجمه ها یا گارگویل ها را می توان برای انتقال حس قدرت، رمز و راز یا وحشت استفاده کرد.
- تاکید بر عمودی بودن: خطوط و فرمهای عمودی که میتوانند حس بلندی و عظمت ایجاد کنند، محبوب هستند و اغلب در تصاویری مانند پنجرههای بلند، باریک یا قوسهای نوک تیز دیده میشوند.
- لبههای ناهموار: خطوط تیز ممکن است با لبههای ناهموار یا ناهموار برای خطوط، عناصر نوع یا حتی محفظههای تصویر جبران شوند.
- تایپوگرافی گوتیک: فونتهای سیاهنامه یکی از ویژگیهای رایج طراحی گوتیک است که اغلب در عنوان، تیتر و لوگو استفاده میشود.
فونت های گوتیک
دو مکتب تایپوگرافی گوتیک وجود دارد – فونتهای سنتیتر سیاهنامه یا قلمهای انگلیسی قدیمی و سبکهای مدرن و تجربیتر که به سبک قدیمی ادای احترام میکنند.
فونتهای گوتیک مدرن اغلب دارای شکلهای تیز، زاویهدار و جزئیات پیچیده هستند که میتواند حس رمز و راز، ظرافت و پیچیدگی را القا کند. آنها معمولاً در برندسازی و تبلیغات برای محصولات و خدماتی استفاده میشوند که جمعیتی جوانتر و حساستر را هدف قرار میدهند.
صرف نظر از دوره زمانی، تقریباً تمام تایپوگرافی ها به سبک گوتیک دارای برخی جزئیات بصری مشترک هستند.
- لبه های تیز و نوک تیز که حس درام و شدت ایجاد می کند. حروف اغلب دارای خطوط نوک تیز یا اشکال مثلثی تیز هستند.
- جزئیات پیچیده با حلقه های بسیار تزئینی، چرخش ها و تزیینات برای ایجاد ظاهری آراسته.
- تاکید عمودی با حروف بلند و باریک که حس بلندی و عظمت ایجاد می کند.
- فقدان منحنی های متمرکز بر خطوط مستقیم و زوایای تیز.
- جذابیت دنیای قدیم که ریشههای تاریخی، احساس سنت یا ظرافت و شاید اشارهای به شبح را برمیانگیزد.
نکاتی برای استفاده از این روند خوب
سبک گوتیک می تواند یک انتخاب قابل توجه باشد، اما برای هر نوع پروژه ای مناسب نیست. زمینه در اینجا بسیار مهم است. محتوای اشتباه با سبک گوتیک میتواند بیمعنا و گیجکننده باشد.
با این حال، راه های زیادی برای استفاده از سبک های گوتیک وجود دارد. از این گرایش طراحی با محتوایی استفاده کنید که دارای مضامین تاریخی یا سنتی، محصولات یا خدمات الهام گرفته از گوتیک است، عناصری که نیاز به درام بالا دارند یا برای ایجاد حسی با کیفیت بالا.
تصاویر گوتیک و تایپفیسها را با عناصر سادهتر و خنثیتر جفت کنید تا طراحی زیاد نشود.
به یاد داشته باشید که گوتیک نیازی به احساس “تاریکی” ندارد. همچنین می تواند احساس سنتی داشته باشد.
سبک گوتیک دارای سابقه ای طولانی است و با دوره های تاریخی مختلف و جنبش های هنری مرتبط است، بنابراین می توان از آن برای برانگیختن حس اصالت و سنت استفاده کرد.
متوجه خواهید شد که این سبک اغلب با موسیقی هوی متال همراه است و ارتباط سختی بین زیبایی بصری و صدا برقرار می کند. به همین دلیل، اغلب مضامین طراحی گوتیک با فیلم های ترسناک و تم های قرون وسطایی را خواهید دید.
طراحی گوتیک می تواند برای پروژه هایی که حال و هوای شدیدی دارند به خوبی کار کند. اشکال پررنگ و رنگ تیره به تأکید بیشتر بر این احساس کمک می کند. علاوه بر این، این می تواند احساس قدرت و قدرت ایجاد کند.
تصاویر گوتیک و تایپفیسها را با عناصر سادهتر و خنثیتر جفت کنید تا طراحی زیاد نشود. این ممکن است شامل بافتهای مکمل ساده، پسزمینه، تصاویر و متن بدنه به سبک sans-serif معمولی باشد.
در نهایت، ممکن است عناصر سبک گوتیک را با تجملات سطح بالا مرتبط کنید. این می تواند به ویژه زمانی که گوتیکیسم به حداقل می رسد، اما عناصر وجود دارند، مانند استفاده از تایپوگرافی در این سبک، صادق است. این امر باعث ایجاد حس ظرافت و پیچیدگی می شود تا به تقویت جایگاه برتر برند کمک کند.
قالب هایی با سبک گوتیک
پروژه ها را با سبک گوتیک کمی سریعتر با قالب یا فونتی که به سبک گوتیک است شروع کنید. در اینجا چند گزینه قابل دانلود از Envato Elements وجود دارد که ما آنها را دوست داریم.
دعوت نامه تولد گوتیک
تصویر کوچک YouTube موسیقی زنده
بروشور مهمانی سبیل
فونت گوتیک Trotont
قلم گوتیک تزئینی پررنگ کمبریج
تایپ فیس وینتیج گوتیک سماز
نتیجه
سبک گوتیک می تواند یک راه خوش خلق و سرگرم کننده برای طراحی چیزی کمی متفاوت باشد. فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است در همه زمینه های طراحی مناسب نباشد. شما احتمالاً از عناصر گوتیک در طرحهایی که برای کودکان یا طرحهایی که به زیباییشناسی بازیگوش یا عجیبتری نیاز دارند، اجتناب خواهید کرد.
این روند طراحی چندین بار آمده و رفته است، و جالب است که ببینید اکنون چقدر قدرت ماندگاری دارد.