طراحان باید هر روز مسائل را حل کنند و یافتن راه حل مناسب مستلزم تحقیقات عمیق و آزمایش های دقیق برنامه ریزی شده است. بسیار عالی خواهد بود که یک رویکرد یکسان برای همه یا یک فرمول مخفی کشف کنیم که به طور خودکار تمام مشکلات طراحی رابط کاربری ما را حل کند. ممکن است هنوز پاسخی برای آن نداشته باشیم، اما میانبرهای خاصی را می دانیم که گاهی اوقات می توانیم آن ها را به رابط بهتری برسانیم.
ما همچنین در مورد روندهای فعلی می دانیم که می توانید در راهنمای ما در مورد آنها بخوانید گرایش های طراحی UI و UX.
“ابتکار” قوانین ساده و کارآمدی هستند که به ما کمک می کنند قضاوت کنیم و تصمیم بگیریم. میتوانیم آنها را بهعنوان دستورالعملهای کلی از نظر بهترین شیوههای رابط کاربری در نظر بگیریم.
توجه داشته باشید: این قوانین زمان و مکان خود را دارند و جایگزینی برای تست قابلیت استفاده نیستند.
در حالی که یاکوب نیلسن 10 اکتشافی برای طراحی رابط کاربری احتمالاً محبوب ترین مجموعه ای از اکتشافات موجود است، موارد دیگری نیز وجود دارد. بن اشنایدرمن یکی از بزرگترین راهنماهای طراحی تعامل جامد را به نام ایجاد کرد طراحی رابط کاربری، که مجموعه ای از اصول خود را نشان می دهد که به عنوان “هشت قانون طلایی طراحی رابط” شناخته می شود.
امروز قصد داریم به این قوانین UI نگاه کنیم.
1. برای ثبات تلاش کنید
طراحی “واسط های سازگار” به معنای استفاده از الگوهای طراحی یکسان و توالی اقدامات مشابه برای موقعیت های مشابه است. این شامل استفاده درست از رنگ، تایپوگرافی و اصطلاحات در صفحههای سریع، دستورات و منوها در طول سفر کاربر است، اما محدود به آن نیست.
به یاد داشته باشید: یک رابط کاربری ثابت به کاربران شما این امکان را می دهد که وظایف و اهداف خود را بسیار راحت تر انجام دهند.
2. کاربران مکرر را برای استفاده از میانبرها فعال کنید
در مورد استفاده از قوانین UI به عنوان میانبر، کاربران شما از میانبرها نیز بهره مند خواهند شد، به خصوص اگر نیاز به انجام کارهای مشابه داشته باشند.
کاربران متخصص ممکن است ویژگی های زیر را مفید بدانند:
اختصارات
اختصارات در رابط های کاربری ابزاری قدرتمند برای کاربران متخصص هستند. آنها برای ورودی و ناوبری سریعتر اجازه می دهند، زیرا می توانند نسخه های کوتاه تر دستورات یا گزینه ها را تایپ کنند. به عنوان مثال، در یک ویرایشگر متن، به جای انتخاب “Insert Image” از یک منو، کاربر می تواند به سادگی “InsImg” را تایپ کند. این روش به ویژه در محیطهایی که سرعت بسیار مهم است، مانند پلتفرمهای کدنویسی یا ورود داده، سودمند است.
پیاده سازی اختصارات:
- اختصارات قابل تنظیم: به کاربران اجازه می دهد اختصارات خود را برای دستورات یا توابع پرکاربرد ایجاد کنند.
- اختصارات متنی: اختصارات باید به زمینه حساس باشند و میانبرهای مختلفی را بر اساس بخشی از برنامه مورد استفاده ارائه دهند.
- منحنی یادگیری: یک ماژول یادگیری یا نکات ابزار را برای کاربران جدید فراهم کنید تا به تدریج با این میانبرها آشنا شوند.
مهم نیست که کدام را اجرا کنید، فقط مطمئن شوید که برای ثبات تلاش کنید.
کلیدهای عملکرد
کلیدهای عملکردی (مانند F1، F2، و غیره) در بسیاری از برنامه ها برای دسترسی سریع به ویژگی ها جزء اصلی هستند. آنها به ویژه برای اقداماتی مفید هستند که مکرراً استفاده می شوند اما مکان دائمی در رابط کاربری اصلی را تضمین نمی کنند.
به عنوان مثال، فشار دادن F5 در بسیاری از مرورگرها صفحه را تازه می کند، یک عمل ساده اما اغلب استفاده می شود.
دستورات پنهان
دستورات مخفی مانند تخم مرغ عید پاک برای کاربران قدرتمند هستند. آنها بلافاصله در رابط کاربری قابل مشاهده نیستند، اما می توانند برای کسانی که می دانند بسیار قدرتمند باشند. به عنوان مثال، تایپ یک کلمه کلیدی یا دستور خاص ممکن است ویژگی ها یا تنظیمات پیشرفته را باز کند.
اگر از دستورات مخفی استفاده می کنید، حتما این قوانین UX سرانگشتی را دنبال کنید:
- مستندات: این دستورات را به جای در رابط کاربری اصلی، در کتابچه های راهنمای کاربر یا راهنماهای پیشرفته قرار دهید.
- ساختمان جامعه: تشويق تشكيل يك جامعه كاربري كه در آن بتوان اين گونه نكات و ترفندها را به اشتراك گذاشت و مورد بحث قرار داد.
- مکانیسم بازخورد: راهی را برای کاربران به کار ببرید تا دستورات یا میانبرهای پنهان خود را پیشنهاد دهند و حس مشارکت را تقویت کنند.
امکانات ماکرو
در نهایت، ماکروها دنباله ای از دستورات یا اقدامات هستند که کاربران می توانند آنها را به عنوان یک فرمان واحد برای خودکارسازی کارهای تکراری با هم گروه بندی کنند. بنابراین، فرض کنید که روی نرم افزار طراحی گرافیک کار می کنید. یک کاربر می تواند یک ماکرو برای تغییر اندازه و صادرات یک تصویر در سه فرمت مختلف ایجاد کند که به طور قابل توجهی سرعت کار را افزایش می دهد.
3. ارائه بازخورد آموزنده
شما باید کاربران خود را از آنچه در هر مرحله از فرآیند آنها اتفاق می افتد آگاه کنید. این بازخورد باید معنادار، مرتبط، واضح و متناسب با زمینه باشد.
4. دیالوگ طراحی تا بسته شدن بازده
بگذار توضیح بدهم. توالی اعمال باید ابتدا، میانه و پایان داشته باشند. هنگامی که یک کار کامل شد، با ارائه بازخورد آموزنده و گزینه های کاملاً تعریف شده برای مرحله بعدی در صورت وجود، کمی آرامش را به کاربر خود بدهید.
آنها را تعجب نکنید!
5. ارائه مدیریت خطای ساده
یک رابط خوب باید طراحی شود تا تا حد امکان از خطا جلوگیری شود. اما زمانی که خطا رخ می دهد، سیستم شما باید درک موضوع را برای کاربر آسان کند و بداند چگونه آن را حل کند. راههای ساده برای رسیدگی به خطاها شامل نمایش اعلانهای خطا به همراه نکات توصیفی برای حل مشکل است.
همه این تلاشها برای رسیدگی به خطاها باعث ایجاد رابط کاربری بهتر در درازمدت میشود و باید بخشی از استانداردهای طراحی رابط کاربری گرافیکی باشد که از آن پیروی میکنید.
6. اجازه بازگشت آسان اقدامات
پیدا کردن گزینه “لغو” پس از انجام یک اشتباه، یک آرامش فوری است. اگر کاربران شما بدانند که راه آسانی برای برگرداندن هر حادثه ای وجود دارد، کمتر احساس اضطراب می کنند و احتمال کاوش گزینه ها بیشتر است.
این قانون طلایی طراحی رابط کاربری را می توان برای هر اقدام، گروهی از اقدامات یا ورود داده اعمال کرد. این می تواند از یک دکمه ساده تا تاریخچه کامل اقدامات متغیر باشد.
7. پشتیبانی از منبع کنترل داخلی
اگر در مورد آن عنوان فرعی فکر می کنید، بیایید با یک تعریف شروع کنیم:
“در روانشناسی شخصیت، منبع کنترل به درجه ای گفته می شود که افراد بر این باورند که بر نتیجه رویدادها کنترل دارند.” جولیان روتر
از آنجایی که به طراحی رابط کاربری مربوط می شود، مهم است که کنترل و آزادی را به کاربران خود بدهید تا بتوانند احساس کنند که مسئول سیستم هستند، نه برعکس. از غافلگیری، وقفه یا هر چیزی که توسط کاربران خواسته نشده است خودداری کنید.
به بیان ساده تر، کاربران باید آغازگر اقدامات باشند تا پاسخ دهندگان.
8. کاهش بار حافظه کوتاه مدت
دامنه توجه ما محدود است و هر کاری که بتوانیم برای آسان کردن کار کاربرانمان انجام دهیم، بهتر است. تشخیص اطلاعات برای ما به جای یادآوری آن ساده تر است. در اینجا میتوان به یکی از اصول نیلسن اشاره کرد که «شناخت بیش از یادآوری“. اگر رابطهای خود را ساده و سازگار نگه داریم و از الگوها، استانداردها و قراردادها پیروی کنیم، در حال حاضر به شناسایی بهتر و سهولت استفاده کمک میکنیم.
چندین ویژگی وجود دارد که می توانیم بسته به اهداف خود به کاربران خود کمک کنیم. به عنوان مثال، در یک رابط کاربری تجارت الکترونیک، لیستی از مواردی که اخیراً مشاهده شده یا خریداری شده است.
نتیجه
در حالی که همیشه باید تصمیمات مبتنی بر اکتشاف را با کمی نمک انجام دهید، پیروی از مجموعهای از قوانین رابط کاربری شما را در مسیر درست هدایت میکند و به شما امکان میدهد تا مشکلات عمده کاربردپذیری را در مراحل اولیه طراحی خود تشخیص دهید. این هشت قانون طلایی برای طراحی رابط کاربری برای اکثر رابط های کاربری قابل اجرا هستند و برگرفته از تجربه شخصی اشنایدرمن هستند. آنها بیش از سه دهه اصلاح شده اند و در آزمون زمان ایستاده اند.
دیگران، مانند جاکوب نیلسن و دان نورمن، این قوانین رابط کاربری را گسترش داده اند و با تغییرات خاص خود همکاری کرده اند.
شما نیز می توانید از این قوانین طراحی UI/UX به عنوان الهام بخش برای ایجاد مجموعه ای از اکتشافات خود استفاده کنید، یا نمونه های موجود را برای حل مشکلات طراحی خود ترکیب کنید.