ابزارها و خدمات زیادی وجود دارد که به افرادی که تجربه کدنویسی ندارند کمک می‌کنند تا یک وب‌سایت پر ویژگی و کاربردی ایجاد کنند. انتخاب پلت فرم مناسب قبل از سرمایه گذاری زمان و منابع در یک وب سایت بسیار مهم است. با این حال، مرتب کردن همه این اطلاعات می تواند برای یک مبتدی کاملاً خسته کننده و ترسناک باشد.

در این پست به شما کمک می‌کنم بین دو پروژه CMS منبع باز محبوب جوملا و وردپرس انتخاب کنید. ما عوامل مختلفی مانند سهولت استفاده، توسعه پذیری، نگهداری و هزینه را قبل از صدور حکم نهایی در نظر خواهیم گرفت.

جوملا و وردپرس

بیایید با معرفی مختصری از جوملا و وردپرس شروع کنیم تا پایه ای برای مقایسه بیشتر ایجاد کنیم.

احتمالاً تا حدودی با وردپرس آشنایی دارید، زیرا این CMS محبوب ترین CMS برای ایجاد انواع وب سایت ها است. با این حال، دو نوع وردپرس وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد وب سایت استفاده کنید. اولین نسخه یک نسخه میزبانی شده است که می توانید آن را پیدا کنید WordPress.com و دومی نسخه منبع باز است که می توانید در آن پیدا کنید WordPress.org.

در این پست مقایسه جوملا به نسخه متن باز وردپرس محدود می شود.

صفحه اصلی وردپرسصفحه اصلی وردپرسصفحه اصلی وردپرس

وردپرس برای اولین بار در سال 2003 برای استفاده عمومی منتشر شد و به طور مداوم به روز رسانی هایی با ویژگی های جدید و رفع اشکال در آن دوره دریافت کرده است. برای اینکه کاملاً کاربردی و قابل استفاده برای عموم باشد، باید روی سرور وب نصب شود. با این حال، شما همچنین می توانید یک نسخه را به صورت محلی برای آزمایش، توسعه و ساخت وب سایت نصب کنید.

صفحه اصلی جوملاصفحه اصلی جوملاصفحه اصلی جوملا

جوملا نیز از سال 2005 وجود داشته است و اولین به روز رسانی اصلی خود را در سال 2008 دریافت کرده است. همچنین از آن زمان تاکنون به دریافت به روز رسانی های منظم ادامه داده است. این پروژه برای کمک به افرادی که دانش اولیه در مورد فرآیند ایجاد وب سایت دارند، ایجاد شد تا خودشان یک وب سایت بسازند.

برخی از شباهت ها و تفاوت های بین این دو پلت فرم از این واقعیت ناشی می شود که هر دو منبع باز هستند و وردپرس بسیار محبوب تر است.

نصب و سهولت استفاده

هر دو جوملا و وردپرس به زبان PHP نوشته شده اند و با پشتیبانی MySQL برای هر نیاز مرتبط با مدیریت پایگاه داده ارائه می شوند. با این حال، جوملا همچنین به شما اجازه می دهد تا از سایر سیستم های مدیریت پایگاه داده مانند PostgreSQL استفاده کنید. می توانید از جوملا و وردپرس در وب سرورهای Apache و Nginx استفاده کنید.

همه اینها اساساً به این معنی است که فرآیند نصب بسیار شبیه است و نیازی به تلاش زیادی از طرف شما ندارد. بسیاری از وب هاست ها معمولاً برای هر دوی آنها با یک کلیک نصب می کنند.

هنگام نصب جوملا، از شما خواسته می شود ابتدا یک زبان و یک نام وب سایت را انتخاب کنید و سپس اعتبار ورود خود را در صفحه بعدی تنظیم کنید. پس از آن از شما خواسته می شود اتصال پایگاه داده خود را تنظیم کنید. شما می توانید بخوانید راهنمای نصب جوملا در وب سایت رسمی

نصب جوملانصب جوملانصب جوملا

هنگام نصب وردپرس، از شما خواسته می شود زبانی را انتخاب کنید و سپس جزئیات اتصال پایگاه داده خود را با وارد کردن نام پایگاه داده، نام کاربری، رمز عبور و غیره تنظیم کنید. می توانید تمام مراحل را پیدا کنید. نصب وردپرس در وب سایت رسمی

نصب وردپرسنصب وردپرسنصب وردپرس

پس از اتمام نصب، می توانید پست هایی را در وردپرس و جوملا ایجاد کنید. وقتی نوبت به انتشار محتوا می‌رسد، احساس می‌کردم که هر دوی آنها تجربه مشابهی را ارائه کردند. با این حال، جوملا کمی سخت تر بود.

کراوات: من به جوملا و وردپرس از نظر نصب و سهولت استفاده به طور مساوی امتیاز می دهم.

گزینه های طراحی موجود

همه می‌خواهند وب‌سایت‌هایشان متمایز از بقیه باشد. چیزهای زیادی برای تأثیر ماندگار بر بازدیدکنندگان مهم هستند مانند محتوا، عملکرد و طراحی.

اصطلاحات برای انتخاب های طراحی وب سایت در وردپرس و جوملا متفاوت است. آنچه وردپرس آن را تم می نامد در جوملا قالب نامیده می شود.

در ابتدای سال 2011، سهم وردپرس در بازار CMS حدود 55 درصد و سهم بازار جوملا حدود 10 درصد بود. در سال 2022، سهم بازار وردپرس به حدود 64 درصد و سهم جوملا در بازار حدود 3 درصد است.

همانطور که می بینید، وردپرس بیش از یک دهه است که محبوبیت زیادی دارد. این محبوبیت بیشتر به این معنی است که توسعه دهندگان بیشتری برای بهبود فرصت های درآمدزایی خود به جای جوملا، زمان خود را صرف توسعه تم برای وردپرس می کنند. در دسترس بودن تم های بیشتر به نوبه خود به این معنی است که مردم احتمالاً وردپرس را به جای جوملا انتخاب می کنند. بنابراین، یک عامل اساسا عامل دیگر را تقویت می کند و در نهایت به وضعیت فعلی می رسیم.

وردپرس تم های رایگان و پولی زیادی ارائه می دهد که می توانید آنها را به راحتی نصب کنید و یک وب سایت آماده داشته باشید. مخزن قالب وردپرس در وب سایت رسمی بیش از 10000 تم رایگان برای استفاده شما دارد.

همچنین چندین بازار مانند Themeforest وجود دارد که در آن می توانید خرید تم های ممتاز وردپرس با امکانات و پشتیبانی بهتر

برخلاف وردپرس، هیچ مخزن مرکزی برای تم ها یا قالب هایی که جوملا آن ها را می نامد در وب سایت رسمی خود وجود ندارد. با این حال، وجود دارد مخازن شخص ثالث که میزبان هزاران تم رایگان جوملا است. همچنین می توانید قالب های جوملا را در بازارهایی مانند جنگل تم درمیان دیگران.

برنده: وردپرس در مورد انتخاب های طراحی موجود برای وب سایت شما یک برنده واضح است.

توسعه پذیری وب سایت

بسیار محتمل است که بخواهید وب سایت شما چیزی بیش از صفحات وب بدون ابهام باشد. ممکن است بخواهید یک انجمن، یک سیستم نظردهی، یک فروشگاه تجارت الکترونیک یا سایر ویژگی ها و عملکردها را در وب سایت خود ادغام کنید.

بیشتر این قابلیت توسعه یافته در هسته وردپرس یا جوملا پیاده سازی نشده است. این باعث می‌شود که پایگاه کد برای هرکسی که این قابلیت را نمی‌خواهد متورم کند.

یک راه خوب برای تزریق عملکرد اضافی به یک وب سایت از طریق استفاده از افزونه ها یا افزونه ها است. افزونه ها در جوملا شبیه افزونه ها در وردپرس هستند.

هر دو وردپرس و جوملا دارای یک مخزن مرکزی از افزونه ها هستند. با این حال، وردپرس مجموعه بسیار بزرگتری از افزونه ها را برای استفاده شما دارد. این اساساً به دلیل محبوبیت آن است همانطور که در بخش قبل ذکر کردم.

افزونه های وردپرسافزونه های وردپرسافزونه های وردپرس

اشتباه نکنید تقریباً مطمئناً انواع برنامه های افزودنی جوملا را خواهید یافت که عملکرد تجارت الکترونیک، SEO، قابلیت های رسانه ای مانند نمایش اسلاید و غیره را در وب سایت شما یکپارچه می کند. مزیتی که وردپرس در اینجا ارائه می دهد این است که گزینه های بیشتری از افزونه ها را در اختیار شما قرار می دهد، بنابراین اگر برخی از افزونه ها دیگر به طور فعال نگهداری نمی شوند، می توانید به راحتی به افزونه دیگری تغییر دهید.

جوملا حدود 6000 افزونه ارائه می دهد در حالی که وردپرس 60000 افزونه را ارائه می دهد. گزینه های افزونه در وردپرس ده برابر بیشتر است.

برنامه های افزودنی جوملابرنامه های افزودنی جوملابرنامه های افزودنی جوملا

درست مانند تم ها و قالب ها، بازارهای شخص ثالثی وجود دارند که افزونه های جوملا و افزونه های وردپرس را برای نصب در وب سایت خود به شما پیشنهاد می کنند.

برنده: وردپرس به دلیل گزینه های بسیار زیاد در اینجا برنده است.

نگهداری و پشتیبانی

یکی از ویژگی های اصلی یک پروژه منبع باز این است که به شما امکان می دهد کد منبع را تغییر دهید تا عملکرد آن را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید. با این حال، گاهی اوقات این می تواند یک نقطه ضعف نیز باشد زیرا باید زمان زیادی را برای مواردی مانند نگهداری وب سایت صرف کنید.

جوملا و وردپرس هر دو منبع باز هستند، بنابراین شما باید خودتان مراقب نگهداری وب سایت باشید. هر افزونه و افزونه‌ای که نصب می‌کنید باید به‌طور منظم همراه با تم‌ها و قالب‌های وب‌سایت به‌روزرسانی شود.

همچنین باید سازگاری افزونه ها و افزونه های مختلف را قبل از استفاده از آنها در نظر داشته باشید. اصولاً نگهداری وب سایت در مقایسه با سرویس هایی مانند Wix و Squarespace و غیره در جوملا و وردپرس فرآیند بسیار فعال تری است.

مهم نیست که چقدر در ایجاد وب سایت تجربه دارید، احتمالاً هر از چند گاهی با مشکلاتی مواجه خواهید شد. هنگامی که گیر می کنید، مانند سایر خدمات تجاری از پشتیبانی ممتاز با وردپرس و جوملا برخوردار نخواهید شد. با این حال، هر دو این پلتفرم‌ها انجمن‌های فعال و پر رونق خود را دارند که می‌توانید در آن‌ها سؤال بپرسید و احتمال زیادی وجود دارد که کسی به کمک شما بیاید.

کراوات: وردپرس و جوملا در مورد نگهداری و پشتیبانی کم و بیش برابر هستند.

هزینه

هزینه ساخت یک وب سایت با وردپرس یا جوملا بسته به نیاز دقیق شما می تواند بسیار متفاوت باشد. با کنار گذاشتن هزینه ثبت دامنه و خدمات میزبانی، نیازی نیست با این دو پلتفرم برای هیچ چیز دیگری هزینه کنید.

صورتحساب فقط زمانی افزایش می‌یابد که تصمیم به استفاده از تم‌ها یا افزونه‌های ممتاز داشته باشید. همچنین اگر خودتان تجربه برنامه نویسی زیادی ندارید، برای پیاده سازی قابلیت های سفارشی، باید توسعه دهندگان را استخدام کنید.

به دلیل اکوسیستم بزرگتر، پیدا کردن توسعه دهندگانی که به جای جوملا در وردپرس تخصص دارند، آسان تر است. با این حال، هزینه توسعه باید در هر دو مورد برای نیازهای اساسی تقریباً یکسان باشد.

کراوات: وردپرس و جوملا از نظر هزینه توسعه و میزبانی تقریباً یکسان هستند.

افکار نهایی

بیایید مقایسه نهایی وردپرس و جوملا را ببینیم تا ببینیم آنها در جنبه های مختلف چگونه عمل می کنند.









شاخص برنده
نصب و سهولت استفاده کراوات
گزینه های طراحی موجود وردپرس
توسعه پذیری وردپرس
نگهداری و پشتیبانی کراوات
هزینه کراوات

هر دو وردپرس و جوملا توانایی ایجاد انواع مختلف وب سایت ها را دارند. با استفاده از یکی از آنها برای ایجاد برخی وبلاگ ها یا وب سایت های نمونه کار نمی توانید اشتباه کنید. با این حال، من توصیه می کنم که از وردپرس برای وب سایت های پیچیده استفاده کنید، فقط به این دلیل که جامعه بزرگتری از کاربران و توسعه دهندگان در اطراف خود دارد.