این بخشی از مجموعه پست‌هایی است که سایر پلتفرم‌های وردپرس مانند Wix یا Squarespace را مقایسه می‌کنند. اینها خدمات متن بسته هستند، بنابراین شما در واقع کنترل کاملی بر وب سایت خود ندارید. این برای برخی از افرادی که جایگزین های متن باز وردپرس مانند جوملا و دروپال را ترجیح می دهند، یک معامله شکن است.

در این پست مقایسه مفصلی از دروپال با وردپرس را به شما ارائه خواهم داد.

دروپال و وردپرس: معرفی مختصر

وردپرس حدود دو دهه است که وجود دارد. این یک سیستم مدیریت محتوای کاملا رایگان و متن باز است که می توانید از آن برای ساخت انواع وب سایت ها استفاده کنید. وردپرس محبوب ترین پلتفرم برای ایجاد وب سایت است.

صفحه اصلی وردپرسصفحه اصلی وردپرسصفحه اصلی وردپرس

دو نسخه مختلف از وردپرس وجود دارد: پروژه منبع باز در WordPress.org و WordPress.com نسخه ای که وب سایت وردپرس شما را برای شما میزبانی می کند. در این پست، دروپال را با نسخه متن باز مقایسه می کنیم.

صفحه اصلی دروپالصفحه اصلی دروپالصفحه اصلی دروپال

شاید باورش برای شما سخت باشد اما دروپال حتی بیشتر از وردپرس وجود داشته است. بله درست است. دروپال در سال 2000 ایجاد شد و در سال 2001 به یک پروژه متن باز تبدیل شد. ممکن است دروپال در مورد اعداد و ارقام به اندازه وردپرس محبوب نباشد. با این حال، هنوز حدود 2٪ از تمام سایت های موجود در وب را تامین می کند.

به طور خلاصه، دروپال و وردپرس هر دو پلتفرم CMS رایگان و منبع باز هستند که به زبان PHP نوشته شده اند.

دروپال در مقابل وردپرس: سهولت استفاده

شما می توانید فایل های نصب را برای وردپرس و دروپال از سایت های مربوطه خود دانلود کنید. این فایل ها را می توان به صورت محلی استخراج و نصب کرد تا زمانی که سیستم شما با پشتیبانی Apache، MySQL و PHP یا دارای برنامه هایی مانند MAMP یا XAMPP باشد. فرآیند نصب در هر دو پلتفرم مشابه است، جایی که یک پایگاه داده را راه اندازی می کنید و سپس دستورالعمل های نشان داده شده در صفحه نصب را دنبال می کنید.

شما همچنین می توانید دروپال را با استفاده از Composer نصب کنید که در واقع روش نصب توصیه شده است اما برای مبتدیان مناسب نیست.

حالا بیایید در مورد سهولت استفاده صحبت کنیم. استفاده از دروپال از لحاظ تاریخی در مقایسه با وردپرس سخت‌تر بوده است. رابط کاربری همیشه بسیار ملایم بوده و هنگام پی بردن به نحوه راه‌اندازی وب‌سایت خود به عنوان یک مبتدی، پیمایش در بک‌اند دشوار است.

با دانش اولیه توسعه وب، می توانید در حدود یک روز آماده باشید تا با یک وب سایت وردپرس پایه راه اندازی کنید. این مورد در مورد دروپال نیست، جایی که شما باید زمان قابل توجهی را برای یادگیری در مورد پلتفرم صرف کنید.

فقدان رابط بصری و برخی از ویژگی های رایج CMS یک مانع بزرگ برای کاربران جدید بود. با این حال، همه چیز در نسخه های جدیدتر دروپال به طور قابل توجهی بهبود یافته است و آنها فقط بهتر می شوند.

با این حال، هنگامی که صحبت از سهولت استفاده به میان می آید، وردپرس هنوز یک برنده واضح است. سهولت استفاده یکی از دلایل اصلی محبوبیت وردپرس در مقایسه با دروپال است.

برنده: استفاده از وردپرس همچنان آسان‌تر و برای مبتدیان راحت‌تر است، اما دروپال همیشه در حال پیشرفت است.

دروپال در مقابل وردپرس: مدیریت محتوا

همه وبلاگ ها و وب سایت ها نیازهای مدیریت محتوا یکسانی ندارند. یک وبلاگ ساده درباره عکاسی یا باغبانی ممکن است فقط چند نویسنده محتوا داشته باشد، در حالی که سازمان های بزرگتر تیم های اختصاصی با ده ها یا صدها نفر دارند که محتوای وب سایت را مدیریت می کنند.

مدیریت محتوا یکی از حوزه هایی است که دروپال بر وردپرس می درخشد. دروپال سیستم کنترل دسترسی بسیار قدرتمندتری دارد که در آن می‌توانید نقش‌های جدیدی ایجاد کنید و با استفاده از قابلیت‌های داخلی پلتفرم، مجوزها را به آنها اختصاص دهید. این را با وردپرس مقایسه کنید که فقط با 5 نقش کاربر داخلی ارائه می شود.

به طور مشابه، هنگام ایجاد انواع محتوای سفارشی و استفاده از طبقه بندی در دروپال، انعطاف بیشتری دارید. پشتیبانی داخلی برای ایجاد وب‌سایت‌های چند زبانه نیز روی کیک است. وردپرس شما را ملزم به استفاده از افزونه های شخص ثالث برای دسترسی به مجموعه ای از ویژگی ها می کند.

انواع محتوای سفارشی دروپالانواع محتوای سفارشی دروپالانواع محتوای سفارشی دروپال

چگونه همه اینها به شما کمک می کند؟ فرض کنید در حال ایجاد یک وب سایت کالج یا انجمن دیگری هستید که در آن کاربران زیادی محتوا را منتشر می کنند. استفاده از دروپال در اینجا انتخاب بهتری خواهد بود زیرا می توانید چندین نوع پست سفارشی ایجاد کنید و نقش هایی را که دوست دارید به کاربران مختلف اختصاص دهید.

دروپال برای ایجاد و مدیریت محتوا در وب سایت های بزرگ بسیار بهتر از وردپرس است. هرچه محتوا پیچیده تر باشد، دروپال به عنوان پلتفرم انتخابی آشکارتر می شود.

برنده: دروپال ابزارهای قدرتمندتری برای مدیریت محتوا در مقیاس دارد.

دروپال در مقابل وردپرس: گزینه های طراحی

همه می‌خواهند وب‌سایت‌شان از رقبا متمایز شود، به این امید که مشتریان بیشتر یا درآمد بیشتری داشته باشند. یکی از راه های آسان برای انجام این کار، تم ها است. یک موضوع اساساً مجموعه‌ای از فایل‌ها است که معمولاً توسط یک توسعه‌دهنده ایجاد می‌شود تا نحوه ارائه محتوای یک وب‌سایت به کاربران را تعریف کند.

هر دو وردپرس و دروپال پلتفرم های CMS محبوبی هستند، بنابراین تعداد کمی از توسعه دهندگان برای آنها تم ایجاد می کنند. این بدان معناست که می توانید به راحتی برخی از تم های رایگان یا پولی را برای استفاده در وب سایت های خود پیدا کنید. از آنجایی که پلتفرم ها منبع باز هستند، می توانید تم های سفارشی خود را نیز از ابتدا ایجاد کنید یا شخص دیگری را برای انجام این کار استخدام کنید.

مخزن رسمی تم وردپرس دارای بیش از 10000 تم رایگان است در حالی که دروپال حدود 3000 تم را ارائه می دهد. با این حال، وقتی سازگاری را روی آخرین نسخه دروپال 10 تنظیم کنید، تعداد تم های موجود در دروپال به 68 کاهش می یابد. انتخاب تم با گذشت زمان بهبود می یابد.

Themeforest: تم های دروپالThemeforest: تم های دروپالThemeforest: تم های دروپال

بازارهای زیادی مانند جنگل تم که تم های ممتاز را برای وردپرس و دروپال ارائه می دهند. آنها واکنش گرا و بسیار پیچیده هستند و آنها را برای استفاده در وب سایت های تولیدی ایده آل می کند.

برنده: وردپرس به دلیل در دسترس بودن تم های بیشتر برای استفاده در وب سایت های خود برنده این دور است.

دروپال در مقابل وردپرس: قابلیت گسترش

هیچ پلتفرم CMS نمی تواند تمام ویژگی هایی را که ممکن است در وب سایت خود می خواهید در اختیار شما قرار دهد. ساده ترین راه برای گسترش عملکرد وب سایت خود در وردپرس، نصب افزونه ها است. همین مفهوم در اکوسیستم دروپال وجود دارد اما این فایل ها ماژول نامیده می شوند.

باز هم وردپرس و دروپال دارای مخزن بزرگی از افزونه ها/ماژول ها در وب سایت های رسمی خود هستند. وردپرس حدود 60000 افزونه مختلف ارائه می دهد در حالی که دروپال بیش از 32000 ماژول دارد. همچنین می توانید ماژول های دروپال را بر اساس نسخه نصب شده خود فیلتر کنید. این تعداد پلاگین های موجود را برای دروپال 10 به 3100+ کاهش می دهد.

بدیهی است که وردپرس در مقایسه با دروپال افزونه های بسیار بیشتری را ارائه می دهد و اگر قصد دارید عملکرد اصلی را گسترش دهید، آن را جایگزین بهتری می کند.

من می خواهم روشن کنم که دروپال در مورد توانایی گسترش قابلیت های وب سایت خیلی عقب نیست. این دارای تعداد زیادی پلاگین بسیار قدرتمند است. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید یک وب سایت تجارت الکترونیک با استفاده از دروپال ایجاد کنید. می توانید از منبع باز توسعه یافته ویژه استفاده کنید تجارت دروپال چارچوب همراه با انواع ماژول های تجارت الکترونیک.

برنده: وردپرس برنده این دور است زیرا احتمال بیشتری دارد که افزونه ای داشته باشد که نیازهای شما را برآورده کند.

دروپال در مقابل وردپرس: تعمیر و نگهداری و هزینه

نگهداری صحیح از یک وب سایت به همان اندازه مهم است که ایجاد یک وب سایت اگر نه بیشتر. هر دو وردپرس و دروپال به‌روزرسانی‌های منظم را برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید و اصلاح آسیب‌پذیری‌های امنیتی منتشر می‌کنند. هر افزونه یا ماژولی که ممکن است نصب کرده باشید نیز باید برای سازگاری کامل با بقیه وب سایت به روز شده و آزمایش شود.

به روز رسانی دروپال برای همیشه دردسرساز بوده است. این یک فرآیند دشوار و زمان بر است که گاهی اوقات ممکن است گران شود. از طرف دیگر، به روز رسانی وردپرس بسیار آسان تر، سریع تر و مبتدی پسند است. دروپال اقداماتی را برای تسهیل فرآیند به‌روزرسانی انجام داده است. با این حال، هنوز راه درازی در پیش دارد تا به توانایی وردپرس برسد.

در دسترس بودن تم‌ها، افزونه‌ها و ماژول‌های رایگان، هزینه توسعه را برای وب‌سایت‌های معمولی که با استفاده از دروپال یا وردپرس ایجاد می‌شوند، نسبتاً پایین نگه می‌دارد. با این حال، استفاده از دروپال به این معنی است که شما مجبور خواهید بود مبلغ نسبتاً بیشتری را برای توسعه دهندگان خرج کنید زیرا قادر نخواهید بود به تنهایی از پس بسیاری از کارها برآیید.

برنده: نگهداری وردپرس در طولانی مدت آسان تر و ارزان تر خواهد بود.

نتیجه گیری

دروپال و وردپرس هر دو پلتفرم CMS عالی برای ایجاد وب سایت هستند. آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارند.









شاخص برنده
راحتی در استفاده وردپرس
مدیریت محتوا دروپال
گزینه های طراحی وردپرس
گسترش عملکرد وردپرس
تعمیر و نگهداری و هزینه وردپرس

وردپرس با در نظر گرفتن سهولت استفاده توسعه یافته است و از این نظر ارائه می دهد. تا زمانی که وب‌سایت‌های بیش از حد پیچیده ایجاد نکنید، می‌توانید با وردپرس سریع‌تر راه‌اندازی کنید. دروپال برای پروژه های پیچیده ای که محتوا فراتر از پست های وبلاگ معمولی است مناسب تر است.