سیستم های طراحی می توانند به طور فعال زندگی را برای طراحان و توسعه دهندگان آسان تر کنند. آنها مانند کتاب دستور پخت مورد علاقه شما هستند، اما به جای لازانیا و کوکیهای شکلاتی، دارای پالتهای رنگی، تایپوگرافی و اجزای رابط کاربری هستند که همه اعضای تیم میتوانند آنها را به رابطهای خیرهکننده تبدیل کنند.
داشتن همه چیز مربوط به طراحی در یک مکان — جایی که همه می دانند کجا می توانند آنها را پیدا کنند — به این معنی است که دیگر از طریق ایمیل برای آن سایه خاص آبی یا سبک دکمه سمت راست شکار نمی شود. همه چیز وجود دارد، در یک نقطه، صرفه جویی در زمان و سردرد.
ما امروز چگونگی ایجاد یک مخزن برای خود را بررسی خواهیم کرد. اما اجازه دهید ابتدا برخی از توضیحات کلیدی را کنار بگذاریم.
مخزن سیستم طراحی چیست؟
شما می توانید یک مخزن سیستم طراحی را به عنوان ستون فقرات تمام کارهای طراحی و توسعه خود در نظر بگیرید. این هست جایی که شما اطلاعات اصلی را ذخیره می کنید در مورد طراحی محصول — چه یک کالای ملموس، یک وب سایت یا یک برنامه. این یک نقشه و منبع حقیقت است که همه از طراحان تا توسعه دهندگان به آن تکیه می کنند. بنابراین، وقتی در مورد تعریف محدوده صحبت می کنیم، واقعاً در حال بررسی این موضوع هستیم که محصول شما را منحصر به فرد می کند و اطمینان می دهیم که این عناصر در دسترس و استاندارد هستند.
مخزن سیستم طراحی فقط یک اصطلاح فانتزی برای درایو مشترک نیست. این مرکز مرکزی است که تیم شما هر چیزی را که برای ایجاد تجربیات کاربری سازگار و زیبا نیاز دارد، در آن پیدا میکند. شما را در خود جای می دهد:
- دستورالعمل های طراحی: بایدها و نبایدها)
- دارایی های: مانند لوگوها و تصاویر)
- اجزای رابط کاربری: دکمه ها، ویجت ها و غیره
اساساً، تمام قطعات و قطعاتی که باعث می شود محصول شما شبیه به شما باشد.
اکنون، قلب سیستم شما از چند جزء کلیدی تشکیل شده است:
-
دارایی های بصری: اینها امضای بصری برند شما هستند، یعنی رنگ ها، تایپوگرافی، لوگوها و تصاویری که محصول یا وب سایت شما را در یک نگاه قابل تشخیص می کنند. این چیزی است که لحن بصری را تعیین می کند.
-
استانداردهای کدگذاری: این استانداردها تضمین میکنند که کدهای هرکس به روشی تمیز، قابل فهم و مهمتر از همه سازگار است. اینگونه است که از این جمله اجتناب می کنید که «چرا اینجا به نظر متفاوت است؟» لحظات.
-
مستندات استفاده: آیا تا به حال سعی کرده اید مبلمان را بدون دستورالعمل مونتاژ کنید؟ مستندات استفاده راهنمای سیستم طراحی شما است. به تیم شما می گوید که چگونه از آن دارایی های بصری و استانداردهای کد به درستی استفاده کنند.
برای بازگرداندن آن به قیاس کتاب دستور العمل قبلی، می توانید این اجزا را به عنوان مواد تشکیل دهنده در دستور غذای مورد علاقه خود در نظر بگیرید. هر یک ضروری است، و هنگامی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، آنها برای ایجاد چیزی که نه تنها کاربردی، بلکه لذت بخش است، گرد هم می آیند.
Flexport یک نمونه عالی از یک مخزن سیستم طراحی در عمل ارائه می دهد. به آن می گویند سیستم طراحی عرض جغرافیایی و شامل زبان طراحی، مؤلفه ها و دستورالعمل ها، سبک سرمقاله، و بسیاری از منابع دیگر است که مشارکت کنندگان باید در دسترس داشته باشند.
ساختن یک مخزن سیستم طراحی جامد چیزی بیش از انداختن این مواد در یک پوشه و گفتن “اینجا!” به تیم شما این در مورد سازماندهی آنها به گونه ای است که منطقی باشد، استفاده از آن آسان باشد و با محصول، وب سایت یا برنامه شما تکامل یابد.
مراحل برنامه ریزی
قبل از شروع به ایجاد یک سیستم طراحی، یک قدم به عقب برای دیدن تصویر بزرگ ضروری است. این می تواند به دو مرحله تقسیم شود:
1. ارزیابی روش های طراحی فعلی شما
این مرحله همه چیز در مورد بررسی این است که چه چیزی کار می کند، چه چیزی نیست، و کجا فقط آن را بال می دهید. این فرصتی است برای شناسایی شکافها در شیوههای طراحی و یافتن فرصتهای استانداردسازی و کارایی. آن را به عنوان یک بررسی سلامت برای فرآیند طراحی خود در نظر بگیرید.
2. فکر کردن به نحوه ارائه برند خود به صورت بصری و شفاهی
تصاویر و نوشتار مرتبط با برند شما پایه و اساس شخصیت محصول یا سایت شما و نحوه ارتباط آن با جهان است. مطمئناً این شامل انتخاب رنگها و فونتها میشود، اما ایجاد زبانی است که هویت و ارزشهای برند شما را منعکس کند. این داستانی است که می خواهید از طریق طراحی خود بگویید.
ساخت مخزن سیستم طراحی
حالا بیایید به قلب این مقاله بپردازیم: در واقع ساخت یک مخزن سیستم طراحی. با انجام این کار، شما در حال تنظیم ابزار نهایی خود برای طراحی و توسعه هستید.
1. فهرست بندی عناصر طراحی موجود
اول از همه، شما باید بدانید که با چه چیزی کار می کنید. به دارایی های طراحی فعلی خود خوب و دقیق نگاه کنید. این به این معنی است که هر لوگو، دکمه و فونتی را که پنهان کرده اید، جستجو کنید. شما در جستجوی گنج هستید تا هر گونه تکراری را پیدا کنید و تکه های گمشده را پر کنید. قبل از شروع ساختن هر چیز جدید، مطمئن شوید که مجموعه کاملی از ابزارها را در اختیار دارید.
2. تامین حمایت در سراسر هیئت
ساختن یک سیستم طراحی فقط یک پروژه طراح یا توسعه نیست — بلکه یک ورزش تیمی است. یعنی باید از همه گوشههای شرکت، از افرادی که در C-suite هستند تا کسانی که کد را مینویسند، خرید کنید. چشم انداز را به اشتراک بگذارید، مزایا را برجسته کنید، و همه را در مورد اینکه چقدر زندگی کاری آنها آسانتر و کارآمدتر می شود هیجان زده کنید.
3. تیم رویایی خود را تشکیل دهید
وقتی صحبت از ورزش های تیمی شد، چیدمان تیم رویایی شما بسیار مهم است. در اینجا به ترکیبی از مهارت ها، از جمله طراحان، توسعه دهندگان، مدیران محصول و تولیدکنندگان محتوا نیاز دارید. هر کدام یک چشم انداز منحصر به فرد را به میز ارائه می دهند و اطمینان حاصل می کنند که سیستم طراحی شما همه پایه ها را پوشش می دهد.
4. تنظیم استانداردها
تنظیم استانداردها برای سیستم طراحی شما در مورد تصمیم گیری در مورد اصول و دستورالعمل های اصلی است که همه از آنها پیروی می کنند. این در مورد خفه کردن خلاقیت یا چیزی شبیه به آن نیست. بلکه در مورد ایجاد یک زبان مشترک است تا همه بتوانند به طور یکپارچه با هم کار کنند. این استانداردها خواه نحوه استفاده شما از رنگ، نحوه طراحی دکمهها یا رنگ کپی شما باشد، این استانداردها ثبات را در هر پروژه تضمین میکنند.
5. طراحی زبان تصویری
اینجا جایی است که شما با جزئیات واقعی هویت بصری برند خود آشنا می شوید. با این حال، انتخاب یک پالت رنگ و شیوههای تایپوگرافی فقط به چیزی که خوب به نظر میرسد نیست. شما باید یک زبان بصری ایجاد کنید که با مخاطبان شما صحبت کند. شما در حال ترسیم تصویری هستید که باید در هر نقطه تماسی طنین انداز شود، چه وب سایت، برنامه یا ایمیل.
6. تنظیم یک نماد جامع و راهنمای سبک
انتخاب مجموعه ای از نمادها و تعریف عناصر سبک خود – مانند فاصله و شبکه ها – چیزی بیش از زیبایی شناسی است. این در مورد ایجاد وضوح و افزایش قابلیت استفاده است.
7. مونتاژ یک کتابخانه اجزای مدولار
شما در حال ساختن یک کتابخانه از عناصر طراحی قابل استفاده مجدد هستید که می توانند برای ایجاد سریع و کارآمد طرح های جدید با هم ترکیب شوند. این رویکرد ماژولار به انعطافپذیری و نوآوری در چارچوبی ثابت اجازه میدهد و مطمئن میشود که هر چیزی که میسازید، بخشی از یک خانواده است.
میتوانید این داراییها را در یک درایو جمعی مانند Google Drive یا Dropbox ذخیره کنید. یا می توانید از چیزی مانند Notion یا Figma استفاده کنید تا همه چیز را در یک مکان نگه دارید.
8. ایجاد یک مدل حکمرانی انعطاف پذیر
آخرین اما نه کم اهمیت، شما نیاز به قوانینی برای چگونگی این همه تکامل دارید. مدل حاکمیت استراتژی شما برای مدیریت سیستم طراحی در طول زمان است. باید بین خلاقیت و ثبات تعادل ایجاد کند و به سیستم شما اجازه دهد بدون از دست دادن هویت اصلی خود رشد کند و سازگار شود. شما در حال راهاندازی نردههایی هستید که همه چیز را در مسیر خود نگه میدارد، و مطمئن میشوید که سیستم طراحی شما یک منبع قابل اعتماد و ارزشمند برای همه باقی میماند – در مدت طولانی.
به کار انداختن مخزن سیستم طراحی شما
اکنون، بیایید در مورد این صحبت کنیم که سیستم طراحی شما را از قفسه خارج کنید و به دست افرادی که آن را زنده میکنند – یا به کار میاندازند، تا آن را دقیقتر بگوییم.
ترویج پذیرش و ادغام
اول از همه، قرار دادن این سیستم در کار روزانه تیم شما ضروری است. برای اینکه این کار را تا حد امکان آسان و شهودی کنید، می توانید با آشنا کردن تیم خود با سیستم شروع کنید. برای انجام این کار، می توانید:
- کارگاه ها را اجرا کنید
- آموزش ها را به اشتراک بگذارید
- جلسات پرسش و پاسخ باز داشته باشید
تحت هر یک از این سناریوها، به جای اضافه کردن لایه دیگری از پیچیدگی، روشن کنید که چگونه سیستم طراحی کار آنها را ساده می کند.
همه را تشویق کنید که آن را برای پروژه بعدی خود امتحان کنند. کار برای ادغام آن در ابزارها و پلتفرم هایی که تیم شما از قبل استفاده می کند نیز می تواند کمک زیادی کند. اگر به طور یکپارچه با جریان کاری آنها مطابقت داشته باشد، پذیرش بیمعنا خواهد بود.
مدیریت نگهداری و به روز رسانی های مداوم
اکنون، برای اینکه سیستم نه تنها زنده بماند، بلکه رشد کند، باید آن را تازه و مرتبط نگه دارید. برای این کار می توانید:
- بهروزرسانیهای منظم انجام دهید: برای انجام این کار، به بازخورد واقعی افرادی که از آن استفاده می کنند نیاز دارید. یک حلقه بازخورد ایجاد کنید که در آن همه – از طراحان گرفته تا توسعه دهندگان گرفته تا مدیران محصول – بتوانند ایده های خود را به اشتراک بگذارند.
- چک-این های منظم را برنامه ریزی کنید تا بررسی کنید چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست: این فرصتی است که شما برای اصلاح و بهبود آن هستید. شاید یک جزء خاص آنطور که فکر می کردید کاربر پسند نباشد یا نیاز جدیدی وجود داشته باشد که سیستم شما هنوز آن را پوشش نداده است.
بهبودهای تکراری نام بازی است. این در مورد تکامل با نیازهای تیم شما است، اطمینان حاصل کنید که سیستم در روز 1000 مانند روز اول مرتبط باقی می ماند.
مشاهده سیستم طراحی شما در عمل
ساختن و پیادهسازی یک سیستم طراحی فقط به این نیست که چیزها زیبا به نظر برسند یا جریان کار را سادهسازی کنند. این در مورد ایجاد یک فرهنگ همکاری و سازگاری است. فضایی که در آن خلاقیت با کارایی رو به رو می شود.
مخزن سیستم طراحی شما مجموعه ای از دستورالعمل ها و مؤلفه ها است، بله، اما همچنین نشانه ای از تعهد تیم شما به تعالی است. پس چرا یک مخزن که برای تیم شما کار می کند جمع آوری نکنید؟