یک یقین در مورد عصر فناوری مدرن این است که همیشه در حال تغییر است. یکی از آخرین تغییرات، نفوذ فزاینده هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی در جنبه‌های مختلف زندگی آنلاین از جمله طراحی وب بوده است.

بخشی زن، قسمتی رباتبخشی زن، قسمتی رباتبخشی زن، قسمتی ربات
انقلاب هوش مصنوعی اینجاست. تصویر از عناصر Envato.

احتمالاً این ضرب المثل را شنیده اید که «کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید». در حالی که ممکن است در مورد ادبیات توصیه خوبی باشد، اما در قلمرو دیجیتالی نمی ماند. حقیقت این است که در دنیای پرشتاب امروزی، شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا تاثیرگذاری داشته باشید. و اینجاست که قدرت طراحی وب مبتنی بر هوش مصنوعی به چشم می خورد.

روزهایی که طراحی وب صرفاً به دنبال ایجاد تصاویر زیبا بود، گذشته است. امروزه، همه چیز در مورد ایجاد تجربیات کاربر جذاب است که باعث می شود مردم برای کسب اطلاعات بیشتر برگردند.

تنظیمات طرح بندی خودکار

یک طراح که تنظیمات طرح را انجام می دهد یک طراح که تنظیمات طرح را انجام می دهد یک طراح که تنظیمات طرح را انجام می دهد
سازگاری های طراحی پاسخگو خودکار در اینجا هستند. تصویر از عناصر Envato.

روزهایی که طراحان وب مجبور بودند به صورت دستی طرح‌بندی دستگاه‌ها و اندازه‌های صفحه نمایش مختلف را تغییر دهند، گذشته است. با زیبایی‌شناسی مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانید وب‌سایت‌هایی ایجاد کنید که به طور خودکار در هر دستگاهی خیره‌کننده به نظر برسند. و احتمالاً قبلاً با برخی از این مفاهیم آشنا هستید.

انقلاب پاسخگو

هوش مصنوعی عصر جدیدی از طراحی وب واکنشگرا را آغاز می کند و به طور خودکار چیدمان را متناسب با هر دستگاهی تنظیم می کند. این نه تنها باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود، بلکه تجربه کاربری سازگار و بهینه را در همه دستگاه ها تضمین می کند.

فراتر از پاسخگویی استاندارد، این امر از طریق:

  • سیستم های شبکه سیال: این سیستم‌های چیدمان مبتنی بر هوش مصنوعی به‌طور خودکار اندازه و موقعیت عناصر طراحی را متناسب با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش تنظیم می‌کنند و باعث می‌شوند وب‌سایت شما بدون توجه به دستگاهی که در آن مشاهده می‌شود، فوق‌العاده به نظر برسد.
  • تصاویر تطبیقی: الگوریتم های یادگیری ماشینی می توانند به طور خودکار تصاویر را بر اساس عواملی مانند نوع دستگاه، اندازه صفحه نمایش و سرعت اتصال، تغییر اندازه و بهینه کنند. این بدان معناست که وب سایت شما همیشه بهترین ظاهر خود را بدون کاهش زمان بارگذاری یا مصرف پهنای باند بیش از حد خواهد داشت.

و فراتر از این، سیستم های طراحی خودکار مانند Wix ADI اکنون سال‌هاست که وجود داشته‌اند و تجربه‌ای از طراحی را ارائه می‌دهند.

فراگیری و دسترسی

در دنیای طراحی وب، هوش مصنوعی یک اکولایزر عالی است که تضمین می‌کند همه می‌توانند بدون در نظر گرفتن توانایی‌ها یا ترجیحاتشان از تجربه کاربری درجه یک لذت ببرند.

  • تست دسترسی خودکار: پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند وب‌سایت‌ها را برای مسائل دسترسی تجزیه و تحلیل کنند و بهبودهایی را توصیه کنند و به طراحان کمک کنند تا وب‌سایت‌های فراگیرتری ایجاد کنند.
  • انطباق محتوای پویا: استفاده از هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به انطباق پویا محتوا با نیازهای کاربران با توانایی‌های مختلف، از تولید متن جایگزین برای تصاویر گرفته تا تنظیم کنتراست رنگ برای خوانایی بهتر، کمک کند.

این تنظیمات خودکار محتوای شما را به مخاطبان بیشتری می‌رساند.

بهینه سازی محتوا

ChatGPTChatGPTChatGPT

محتوا رگ حیات هر وب سایتی است. و هوش مصنوعی در حال حاضر موج هایی را در دنیای بهینه سازی محتوا ایجاد می کند زیرا می تواند به طراحان کمک کند تا محتوای جذاب تر، مرتبط تر و با ارزش تر را برای کاربران خود ایجاد کنند. در تئوری، حداقل.

ظهور محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی دیگر چیز علمی تخیلی نیست. با ابزارهای پیشرفته مانند ChatGPT، اکنون می توانید متنی شبیه به انسان را به صورت خودکار تولید کنید. و هنگامی که با ابزارهای دیگر ترکیب می شود، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند از طریق:

  • محتوای شخصی سازی شده: محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند تجربیات شخصی سازی شده برای کاربران بر اساس ترجیحات و علایق آنها ایجاد کند، آنها را درگیر نگه می دارد و برای بیشتر باز می گردند. ابزارهایی مانند آتش ایجاد تجربیات متمرکز بر مشتری را آسان تر می کند.
  • تولید محتوای پویا: شما می‌توانید محتوای جذاب و مرتبط، مانند پست‌های وبلاگ، توضیحات محصول، یا به‌روزرسانی‌های رسانه‌های اجتماعی را به دلخواه ایجاد کنید – و به لطف سرعت خروجی، استراتژی‌ها را راحت‌تر تغییر دهید.

البته کیفیت بسیار متفاوت است. و اینکه چه نوع خروجی به دست می آورید به شدت به دستورهایی که استفاده می کنید بستگی دارد.

این آزمایش نشان می‌دهد که گوگل می‌تواند محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را ردیابی کند و وب‌سایت‌ها را برای آن جستجو کند.” – forbes.com

با این حال، منطقی است که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است کمی زمینه بازی را در مورد اینکه چه کسی می تواند به طور موثر به مخاطبان و مخاطبان دسترسی پیدا کند، یکسان کند.

مدیریت محتوا و توصیه ها

روزهای خوب قدیم را به یاد دارید که برای یافتن چیز جالب مجبور بودید دریایی از محتوا را غربال کنید؟ اگر هوش مصنوعی در مورد آن چیزی برای گفتن داشته باشد، احتمالاً آن روزها در آینه عقب هستند. برخی از راه‌هایی که این ابزارها می‌توانند به درمان کمک کنند عبارتند از:

  • توصیه های سفارشی: با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، ترجیحات و تاریخچه مرور، هوش مصنوعی می تواند محتوای مرتبط را به کاربران توصیه کند، آنها را درگیر نگه دارد و احتمال بازگشت آنها به وب سایت را افزایش دهد.
  • تعامل کاربر بهبود یافته: با توصیه‌های محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی، کاربران می‌توانند محتوای جدید و جالب متناسب با علایق خود را کشف کنند و تجربه مرور آنها را لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر کند.

بهینه سازی تصویر و ویدئو

آنها می گویند که یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد، اما اگر بارگذاری آن عکس طول بکشد یا در دستگاه شما وحشتناک به نظر برسد، چه؟ هوش مصنوعی در راه بهینه سازی و نمایش تصاویر و ویدیوها در وب سایت ها انقلابی ایجاد کرده است.

  • فشرده سازی هوشمند: الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به‌طور خودکار تصاویر و ویدیوها را بدون کاهش کیفیت فشرده‌سازی کنند و اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت شما سریع بارگیری می‌شود و عالی به نظر می‌رسد.
  • جریان تطبیقی: هوش مصنوعی می تواند به صورت پویا کیفیت پخش ویدیو را بر اساس عواملی مانند نوع دستگاه، اندازه صفحه نمایش و سرعت اتصال تنظیم کند و بهترین تجربه ممکن را برای کاربران فراهم کند.

طراحی تجربه کاربر مبتنی بر هوش مصنوعی

جوانی که با میکروفون تلفن خود صحبت می کند.جوانی که با میکروفون تلفن خود صحبت می کند.جوانی که با میکروفون تلفن خود صحبت می کند.
هوش مصنوعی می تواند تشخیص فرمان صوتی را حتی هوشمندتر کند. تصویر از عناصر Envato.

تجربه کاربری یا طراحی UX همیشه یکی از جنبه های مهم طراحی وب بوده است، اما زیبایی شناسی مبتنی بر هوش مصنوعی آن را به سطح بعدی می برد. در اینجا آمده است که چگونه هوش مصنوعی رویکرد ما به طراحی UX و ایجاد وب سایت های جذاب تر و کاربرپسند را تغییر می دهد:

شخصی سازی و سفارشی سازی

یکی از مهمترین مزایای طراحی UX مبتنی بر هوش مصنوعی، توانایی ارائه یک تجربه شخصی و سفارشی برای هر کاربر است. با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، اولویت‌ها و جمعیت‌شناسی، هوش مصنوعی می‌تواند محتوا، طرح‌بندی و ویژگی‌های وب‌سایت را به گونه‌ای تنظیم کند که با نیازهای تک تک کاربران مطابقت داشته باشد.

  • تغییرات رابط پویا: هوش مصنوعی می تواند به طور خودکار رابط وب سایت را بر اساس ترجیحات کاربر، مانند طرح رنگ دلخواه، اندازه فونت، یا حتی چیدمان عناصر در صفحه تنظیم کند.
  • ارائه محتوای مبتنی بر رفتار: ابزارهای هوش مصنوعی همچنین می‌توانند رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل کنند و محتوای شخصی‌سازی‌شده، مانند توصیه‌های محصول هدفمند یا مقاله‌های خبری را براساس علایق و سابقه مرور آن‌ها ارائه دهند.

جالب اینجاست که شما در حال حاضر بسیاری از این فناوری‌های یادگیری ماشینی را می‌بینید که در وب‌سایت‌ها ادغام شده‌اند — و چندین سال است که دارید. تنها اکنون است که هوش مصنوعی به عنوان یک مفهوم فراگیر، تخیل عموم را به خود جلب می کند.

رابط های صدا محور

همانطور که دستیارهای صوتی مانند سیری، الکسا و دستیار گوگل به طور فزاینده ای محبوب می شوند، طراحی UX مبتنی بر هوش مصنوعی به سمت ایجاد رابط های صوتی بیشتر تغییر می کند. این به شما امکان می دهد تا با استفاده از صدای خود به جای روش های ورودی سنتی مانند تایپ کردن یا کلیک کردن، با وب سایت ها و محتوای دیجیتال به روشی طبیعی تر و شهودی تر تعامل داشته باشید.

  • ناوبری صوتی: هوش مصنوعی می‌تواند ناوبری با صدا را در وب‌سایت‌ها فعال کند و به شما امکان جستجوی محتوا، پیمایش منوها یا انجام اقدامات با استفاده از دستورات صوتی را بدهد.
  • تبدیل گفتار به متن: تبدیل گفتار به متن با یادگیری ماشینی می‌تواند ورود متن را برای کاربران آسان‌تر کند، چه در جستجوی اطلاعات باشند، چه در حال پر کردن فرم یا گذاشتن نظر باشند.

تشخیص احساسات و تجزیه و تحلیل احساسات

با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، طراحی UX مبتنی بر هوش مصنوعی اکنون می‌تواند احساسات و احساسات کاربران را در هنگام تعامل با یک وب‌سایت شناسایی و تجزیه و تحلیل کند. این به طراحان اجازه می‌دهد تا احساسات و واکنش‌های کاربران را بهتر درک کنند و به آن‌ها کمک می‌کند تا تجربیات دیجیتالی همدلانه‌تر و جذاب‌تری ایجاد کنند.

  • محتوای احساسات محور: هوش مصنوعی می‌تواند احساسات و احساسات کاربران را تجزیه و تحلیل کند تا محتوای عاطفی مرتبط، مانند داستان‌های خبری نشاط‌آور، نقل قول‌های انگیزشی، یا توصیه‌های شخصی‌شده محصول را ارائه دهد.
  • بازخورد مبتنی بر احساسات: تجزیه و تحلیل احساسات مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به طراحان کمک کند تا بازخورد ارزشمندی را در مورد تجربه کاربری وب‌سایت خود جمع‌آوری کنند، مناطقی را که کاربران ممکن است دچار سرخوردگی یا سردرگمی شده‌اند شناسایی کنند و بهبودهای لازم را انجام دهند.

4 سوال متداول در مورد هوش مصنوعی در طراحی وب

در اینجا چند سوال رایج در مورد هوش مصنوعی و طراحی وب وجود دارد:

1. آیا هوش مصنوعی واقعا می تواند جایگزین طراحان وب انسانی شود؟

در حالی که زیبایی شناسی مبتنی بر هوش مصنوعی مطمئناً در دنیای طراحی وب موج می زند، بعید است که به این زودی هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین طراحان انسانی شود. در عوض، هوش مصنوعی احتمالاً به عنوان یک ابزار ارزشمند است که به طراحان کمک می کند تا وب سایت های جذاب، در دسترس و کاربر پسندتری ایجاد کنند.

2. چگونه می توانم زیبایی شناسی مبتنی بر هوش مصنوعی را در گردش کار طراحی وب خود ادغام کنم؟

چندین ابزار و پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی در دسترس هستند که می توانند به شما کمک کنند زیبایی شناسی مبتنی بر هوش مصنوعی را در پروژه های طراحی وب خود بگنجانید. برخی از گزینه های محبوب عبارتند از شبکه، ابری، و هوش مصنوعی مایکروسافت برای دسترسی.

3. آیا طراحی وب مبتنی بر هوش مصنوعی گران است؟

در حالی که برخی از ابزارها و خدمات طراحی وب مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است با قیمتی همراه باشند، سرمایه گذاری اغلب می تواند در درازمدت با صرفه جویی در زمان، منابع و کمک به ایجاد وب سایت های جذاب تر و موثرتر نتیجه دهد.

4. یادگیری ماشینی چیست؟

یادگیری ماشین شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که از الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری برای خودکارسازی وظایفی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، تشخیص الگو و تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. در طراحی وب، یادگیری ماشین برای توسعه و بهبود رابط های کاربری، بهینه سازی عملکرد وب سایت و تجزیه و تحلیل رفتار کاربر استفاده می شود.

وارسی توضیح جف کروم تفاوت بین هوش مصنوعی و ML

درباره هوش مصنوعی و طراحی وب بیشتر بدانید

آیا هنوز علاقه شما به همه چیزهای هوش مصنوعی برانگیخته شده است؟ نترسید، ما در Tuts+ در مورد این موضوع مطالب زیادی نوشته ایم:

تاثیر یادگیری ماشینی بر طراحی وب هنوز در مراحل اولیه است

به لطف قدرت زیبایی شناسی مبتنی بر هوش مصنوعی، آینده طراحی وب روشن تر از همیشه به نظر می رسد. پذیرش فناوری‌های پیشرفته و ادغام آن‌ها در فرآیندهای طراحی خود، باعث می‌شود تا بتوانید وب‌سایت‌هایی ایجاد کنید که نه تنها عالی به نظر می‌رسند، بلکه تجربه‌ای جذاب، در دسترس و فراگیر را برای کاربران در سراسر جهان فراهم می‌کنند.

با ادامه پیشرفت هوش مصنوعی، طراحان وب فرصت های بیشتری برای باز کردن پتانسیل یادگیری ماشینی و ایجاد تجربیات دیجیتالی واقعاً انقلابی خواهند داشت.

با این حال، طراحی وب مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود است و قدرت کامل تأثیر یادگیری ماشین بر طراحی وب هنوز دیده نشده است. با ظهور ابزارها، پلتفرم‌ها و خدمات بیشتر برای کمک به طراحان وب تا زیبایی‌شناسی مبتنی بر هوش مصنوعی را در جریان کار خود بگنجانند، ما همچنان شاهد رشد تاثیر هوش مصنوعی بر طراحی وب خواهیم بود.