طراحی متریال جدیدترین روند طراحی در حوزه طراحی وب و برنامه است. این زبان طراحی جدید برای اولین بار توسط موبایل در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد و راه بهتری برای ایجاد برنامه ها و وب سایت های زیبا ارائه می دهد که بر روی هر دستگاهی کار می کند.

متریال دیزاین چیست؟

متریال دیزاین استانداردی برای ساخت نرم افزار است که اصول کلاسیک طراحی خوب را با فناوری نوآورانه و در نظر گرفتن متفکرانه نحوه تعامل مردم با دستگاه ها ترکیب می کند. هدف گوگل این است که از طراحی متریال در همه سیستم عامل ها و برنامه ها پشتیبانی کند و از تجربه ای ثابت در هر نوع دستگاه اندرویدی اطمینان حاصل کند.

این روند طراحی وب توسط تیم Google در سال 2014 با بسیاری از جزئیات ناشناخته که معمولی برای خدمات گوگل است ، ایجاد شد. دلیل اصلی توسعه آن این بود که رابط های وب سایت در همه سیستم عامل ها نه تنها در رایانه های شخصی بلکه در رایانه های لوحی و تلفن های هوشمند نیز مشابه باشد. همانطور که می دانید سیستم اندروید نیز توسط آن شرکت توسعه یافته است ، بنابراین این توسعه به ویژه برای آنها مفید بوده است.

این زبان بصری به عنوان مفهوم طراحی رابط کاربری (UI) رسمی آن است. هدف گوگل ایجاد یک سیستم یکپارچه بود که امکان تجربه یکپارچه را در همه سیستم عامل ها فراهم می آورد. علاوه بر این ، طراحان بر ایجاد راه حل های کارآمد برای مشکلات رایج در توسعه برنامه اندروید تمرکز کردند. همانطور که قبلاً ذکر شد ، ویژگی های اصلی آن عبارتند از: متریال بودن – از سطوح و سایه ها برای ایجاد عمق استفاده می کند. پاسخگو – در دستگاه های مختلف مختلف کار می کند. انیمیشن – در مورد آنچه کاربران می توانند در آینده انجام دهند یا چگونه می توانند در برنامه حرکت کنند معنی می دهد. نسبتهای سازگار برای هر پلتفرم

چه چیزی این طراحی وب را بسیار جذاب می کند؟

امروزه بسیاری از روندهای طراحی وب وجود دارد که از طراحی مسطح شروع می شود و با وب سایت های پیمایش تمام صفحه پایان می یابد. و انتخاب یکی از آنها برای پروژه خود بسیار دشوار است زیرا در حال حاضر بسیار محبوب هستند – حتی اگر آنها فقط برخی از روندهای موقتی هستند.

همه رنگها ، جلوه ها و سایر ویژگیها کاملاً با هم ترکیب شده و یک رابط کامل ایجاد می کنند که ممکن است به کاربران در درک ایده شما در یک ثانیه کمک کند. دیگر نیازی به زمان ندارید تا به مسائل UX یا UI فکر کنید زیرا Google قبلاً این کار را برای شما انجام داده است: دستورالعمل های واضحی در مشخصات طراحی متریال وجود دارد و اگر روی آنها تمرکز کنید ، عالی عمل می کنند! و در صورت عدم وجود ، نگران نباشید – همه چیز در نگاه اول ساده ، زیبا و قابل درک است.

طراحی متریال از جنبه های زیر تشکیل شده است:

-مطالب بر اساس استعاره کاغذ دنیای واقعی است. دارای سطوح فیزیکی است که می تواند توسط دیگر سطوح فیزیکی جذب یا دفع شود. این نیروها در قالب جاذبه های هندسی و بردارهای دافعه بین عناصر روی صفحه نمایش داده می شوند.

– سطح هر جسم دارای سایه ای برای انتقال عمق و حجم است.

– حرکت به طور گسترده در رابط کاربری برای انتقال بیشتر نحوه تعامل اشیاء با یکدیگر استفاده می شود. به عنوان مثال ، هنگام حرکت از یک صفحه به صفحه دیگر ، اشیاء روی صفحه جدید از کنار صفحه به سمت بیرون می لغزند و این نشان دهنده حضور فیزیکی آنها است.

– از نورپردازی برای تأکید و ایجاد سایه برای مشخص کردن شکل اجسام روی صفحه استفاده می شود. آنها می توانند نشانه های عمق (مانند نور لبه) یا نشانه های زمینه (مانند لامپ) را ارائه دهند. منبع نور می تواند یک نور محیطی باشد که همه اجسام را به یک اندازه روشن می کند یا یک نور جهت دار که بخشی از صحنه را برجسته می کند.

چرا باید متریال دیزاین را انتخاب کنید؟

اول از همه ، متریال دیزاین… خوب ، جدید است. اولین بار در سال 2014 به جهان معرفی شد و در حال حاضر جذابیت زیادی به دست آورده است. ثانیاً ، گوگل از طریق محصولات خود (به عنوان مثال Android 5) به دنبال این زبان طراحی است. این بدان معناست که اگر می خواهید برنامه های شما از دستورالعمل های UI پیروی کنند ، دیر یا زود به سادگی باید از آن استفاده کنید. و در نهایت ، طراحی متریال فضای بیشتری را برای خلاقیت فراهم می کند. فقط تصور کنید که هنگام استفاده از جلوه های نور و سایه چند امکان در اختیار شماست!

در مجموع ، ما فکر می کنیم Material Design یک گام رو به جلو برای توسعه برنامه های تلفن همراه است و معتقدیم که می تواند راه حل های خوبی برای مشکلات فعلی ارائه دهد: عدم سازگاری ، عدم استفاده و سادگی. این برنامه همچنین انتقال صاف از تلفن همراه به برنامه های تحت وب را حداقل بر اساس گفته های خود گوگل ایجاد می کند.

مزایای طراحی متریال

متریال دیزاین مزایای زیادی دارد و در اینجا به برخی از ویژگی های اصلی آن می پردازیم:

1. انیمیشن های زیبا

طراحی مواد با انتقال و متحرک سازی روان و جذاب و انعطاف پذیر UI ، درک ارتباط بین عناصر مختلف در دستگاه های خود را برای کاربران آسان می کند. انیمیشن ها نه تنها رابطه اجزای UI را روشن می کنند ، بلکه به توجه کاربر در نقاط خاص نیز کمک می کنند. به عنوان مثال ، حرکت از یک صفحه به صفحه دیگر یا حرکت دادن بر روی/کلیک بر روی هر عنصر در صفحه وب شما می تواند برای برجسته کردن عناصر خاصی مانند تصاویر یا دکمه ها و غیره استفاده شود.

2. طرح پاسخگو

این صفحه نمایش پیمایش سریع و به روز رسانی سریع محتوا را ارائه می دهد که برای عصر تلفن همراه مهم است. استفاده از انیمیشن های سریع تغییر صفحه به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به صبر برای بارگذاری صفحه ، از طریق صفحه های مختلف حرکت کنند. طراحی چیدمان “کارت” باعث می شود که بتوانید به صورت عمودی یا افقی حرکت کنید ، در حالی که عناصر داخل هر کارت را می توان به راحتی از مرزهای کارت های اصلی خود عبور داد.

3. اجزای UI مستقل

طراحی متریال ، اجزای UI مستقل را معرفی می کند که نگهداری و تشخیص آنها بسیار ساده تر است. این امر نه تنها سرعت برنامه نویسی را افزایش می دهد بلکه باعث ایجاد ثبات در تجربه کاربر می شود. این اجزای UI قابل استفاده مجدد دارای سبک های API از پیش تعیین شده ای هستند که آماده اتصال به چارچوب توسعه وب سایت یا برنامه شما هستند. بنابراین ، تنها چیزی که نیاز دارید فقط کمی اطلاعات در مورد نحوه عملکرد این کدهای API است ، و شما خوب هستید!

4. به خوبی با تمام اندازه های صفحه نمایش سازگار است

نیازی نیست نگران ظاهر وب سایت یا برنامه خود در هر دستگاه باشید. Material Design از بخش پاسخگویی مراقبت می کند و ظاهری یکنواخت به برنامه شما می دهد ، بنابراین کاربران می توانند بدون توجه به دستگاهی که استفاده می کنند ، به راحتی در صفحه نمایش خود حرکت کنند. علاوه بر این ، گوگل اخیراً Material Theming را معرفی کرده است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا با انتخاب مجموعه ای از اجزای UI از پیش طراحی شده و آنها را بر اساس نیازهای خود سفارشی کنند. این روش به طور خاص برای طراحی های پاسخگوتر و کدگذاری سریعتر طراحی شده است.

5 زمان کمتری برای ایجاد انیمیشن لازم است

با استانداردسازی نحوه متحرک سازی عناصر مختلف در داخل برنامه یا صفحه وب ، طراحی متریال روند ساخت انیمیشن را سرعت می بخشد. استفاده از مقیاس های زمان متحرک معمول برای همه عناصر داخل برنامه یا صفحه وب ، ایجاد تعادل بین اجزای مختلف را آسان تر می کند و زمان زیادی را برای توسعه صرفه جویی می کند.

6. طراحی مواد انعطاف پذیر است

توسعه دهندگان می توانند به راحتی این زبان طراحی جدید را با استفاده از رنگ ، تایپوگرافی و عناصر گرافیکی که به بهترین شکل با نیازهای آنها مطابقت دارد ، سفارشی کنند. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا طرح متریال مناسبی را انتخاب کنند که کاملاً متناسب با الگوهای UI یا UX موجود آنها باشد. Material Design همچنین می تواند با هر چارچوب CSS مانند Bootstrap ، Foundation و غیره ادغام شود ، به این معنی که می توانید از تم رسمی مطالب Google به همراه افزونه های شخص ثالث مانند jQuery ، JavaScript و غیره استفاده کنید و در نتیجه رابط های متحرک بهتری برای تلفن همراه خود ایجاد کنید. برنامه ها یا وب سایت ها می توانید داشبورد طراحی مواد را بررسی کنید

معایب طراحی متریال

طراحی متریال به عنوان یک گزینه بهتر برای استفاده در وب سایت ها و برنامه ها به جای استفاده از طراحی مسطح معرفی شد.

با این حال ، طراحی مواد دارای اشکالاتی است که می تواند استفاده از آن را کمتر ترجیح دهد:

1. رنگهای بسیار زیاد

از آنجا که رابط کاربری متشکل از اشیاء مختلف و اجزای مختلف است ، نگاه کردن به صفحه هایی که رنگ زیادی دارند برای کاربران دشوار می شود. به خصوص اگر آنها بزرگتر یا کور رنگ باشند.

ممکن است مردم فکر کنند که این مشکلی نیست زیرا گزینه ای برای کاربران وجود دارد که موضوع مورد نظر خود را مطابق آنچه که ترجیح می دهند (یعنی روشن ، تاریک و غیره) تغییر دهند ، اما گاهی اوقات افراد از داشتن گزینه ها یا انتخاب های زیاد خوششان نمی آید. ؛ آنها می خواهند سایت/برنامه ساده و مینیمالیستی و بدون دردسر زیاد باقی بماند.

2. انیمیشن ها

اشیائی که طرح متریال از آنها استفاده می کند هنگامی که کاربر عملی را انجام می دهد مانند پیمایش به پایین یا کلیک روی یک شیء ، به موقعیت های مختلف روی صفحه منتقل می شود. این می تواند برای کاربرانی که علاقه ای به آنچه در اطراف آنها در حال حرکت است ، نداشته باشد. برخی افراد ممکن است متوجه شوند که بعد از مدتی چشمانشان درد می کند. همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به صرع یا سایر شرایطی که بر نحوه درک حرکت آنها تأثیر می گذارد مناسب نباشد.

3. حواس پرتی های زیاد

طراحی متریال از برخی جهات خوب است زیرا به کاربران اجازه می دهد تا با انجام برخی کارها (مانند کشیدن به چپ یا راست) به راحتی با محتوا ارتباط برقرار کنند ، اما مواقعی وجود دارد که ویژگی هایی از این قبیل بیش از حد باعث حواس پرتی می شوند و تمرکز کارها را برای کاربران دشوار می کند. آنها در واقع تلاش می کنند انجام دهند

4به دارای منحنی یادگیری است

بسیاری از مردم دوست ندارند هنگام دسترسی به یک سایت یا برنامه ، بسیاری از چیزها یا اقدامات مختلف را که باید به خاطر بسپارند داشته باشند زیرا برای آنها گیج کننده و دشوار می شود. آنها ترجیح می دهند همه چیز ساده و تنها با یک کار در نظر گرفته شود.

نتیجه

متریال دیزاین بهترین انتخاب برای توسعه دهندگان وب است زیرا کاملاً پاسخگو است – هر عنصری ممکن است بدون از دست دادن وضوح و ارتباط کامل با سایر اجزا تغییر اندازه داده یا چرخانده شود! و این همه ماجرا نیست – Material Design با در نظر گرفتن دستگاه های صفحه لمسی ایجاد شده است ، بنابراین نیازی به استفاده از پروژه خود در رایانه های رومیزی ندارید – هیچ رابط جداگانه ای برای آنها وجود ندارد! این طراحی را برای صاحبان مشاغل نیز عالی می کند زیرا آنها علاقه مند به مخاطبانی هستند که هر روز از دستگاه های زیادی استفاده می کنند.

نام نویسنده: خورشید علم

بیوگرافی نویسنده: خورشید علم بنیانگذار خیابان پیکسل، یک شرکت طراحی وب او آرزو دارد مشکلات تجاری را با برقراری ارتباط دیجیتالی م solveثر حل کند. او در اوقات فراغت خود می خواند ، می نویسد و گهگاه بازی تنیس روی میز انجام می دهد.