وردپرس از زمان پیدایش همواره در حال تغییر و بهبود بوده است. تیم اصلی توسعه‌دهندگان به اضافه کردن ویژگی‌های جدید و کنار گذاشتن ویژگی‌های منسوخ ادامه می‌دهند تا مطمئن شوند که پلتفرم با زمان‌های تغییر همگام است.

یکی از این تغییرات عمده، معرفی ویرایشگر گوتنبرگ بود. در این پست، ویرایشگر کلاسیک خوب قدیمی را با ویرایشگر گوتنبرگ مقایسه می کنیم تا تفاوت آنها با یکدیگر را بیاموزیم.

ویرایشگر کلاسیک وردپرس

قبل از ویرایشگر گوتنبرگ، ویرایشگر کلاسیک وردپرس ویرایشگر پیش فرض یکپارچه شده در وردپرس بود. این یک ویرایشگر WYSIWYG است و دارای رابط کاربری مشابه برنامه های مختلف پردازش کلمه مانند MS Word است. تصویر زیر نشان می دهد که ویرایشگر کلاسیک وردپرس چگونه به نظر می رسد.

ویرایشگر کلاسیک وردپرسویرایشگر کلاسیک وردپرسویرایشگر کلاسیک وردپرس

نوار ابزار در بالا شامل دکمه های مختلف برای پررنگ یا مورب کردن متن، تغییر ترازبندی متن یا درج پیوندها و غیره است. استفاده از آن بسیار آسان است زیرا می توانید فقط پست وبلاگ خود را تایپ کنید و سپس از دکمه های موجود در نوار ابزار در نوار ابزار استفاده کنید. بالا برای ایجاد تغییرات قالب بندی.

ویرایشگر کلاسیک در وردپرس از رایگان و متن باز استفاده می کند TinyMCE سردبیر پشت صحنه کاربران ویرایشگر کلاسیک می توانند به راحتی بین حالت تصویری یا متنی ویرایشگر جابجا شوند تا مستقیماً HTML زیربنایی پست وبلاگ خود را ویرایش کنند. این باعث می شود ویرایشگر کلاسیک ابزار قدرتمندی برای افرادی با دانش اولیه HTML و CSS باشد.

افرادی که برای مدت طولانی از وردپرس استفاده می کردند، به دلیل سادگی، ترجیح می دهند از ویرایشگر کلاسیک استفاده کنند. ویرایشگر کلاسیک با رابط کاربری آسان و بدون درهم ریختگی غیر ضروری، کنترل بیشتری بر روی نشانه گذاری به آنها می دهد.

ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس

ویرایشگر وردپرس گوترنبرگ در دسامبر 2018 به عنوان بخشی از به روز رسانی وردپرس 5.0 منتشر شد و از آن زمان ویرایشگر پیش فرض وردپرس بوده است. این ویرایشگر جدید مفهوم بلوک ها را برای ایجاد و ویرایش پست های وبلاگ شما معرفی کرد.

ویرایشگر گوتنبرگ وردپرسویرایشگر گوتنبرگ وردپرسویرایشگر گوتنبرگ وردپرس

فرض کنید که می خواهید یک پاراگراف جدید در پست وبلاگ خود ایجاد کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک بلوک پاراگراف جدید اضافه کنید. اگر قبلاً فقط از ویرایشگر کلاسیک استفاده کرده باشند، مدتی طول می کشد تا افراد به روش کار بلوک ها عادت کنند.

می‌توانید بلوک‌های محتوای مختلف را در حین ایجاد یک پست وبلاگ به سادگی با کشیدن آنها بالا و پایین ببرید. دلیل اصلی توسعه ویرایشگر گوتنبرگ، افزایش محبوبیت سازندگان وب سایت بود. فقدان قابلیت داخلی برای طراحی صفحه آرایی در وردپرس یک نقطه ضعف رقابتی بود.

همانطور که خواهید دید، ویرایشگر گوتنبرگ فقط برای نوشتن پست های وبلاگ نیست، می توانید از آن برای ایجاد طرح بندی های پیچیده خود استفاده کنید.

تفاوت های عمده بین ویراستاران

هر دو ویرایشگر گوتنبرگ و ویرایشگر کلاسیک با اهداف متفاوتی در ذهن ایجاد شده اند. این امر بر بسیاری از موارد مانند رابط کاربری، قابلیت‌ها و غیره تأثیر می‌گذارد. ما در این قسمت برخی از این تفاوت ها را برای شما خلاصه می کنیم.

رابط کاربری و گزینه های سفارشی سازی

همانطور که در بخش‌های قبلی خود دیدیم، ویرایشگر کلاسیک برای ایجاد پست‌های وبلاگ به چیدمان واژه‌پرداز قدیمی‌تر با نوار ابزار در بالا متکی است. این طرح برای افرادی که مدت زیادی است از آن استفاده می کنند آشناست.

از سوی دیگر، ویرایشگر گوتنبرگ برای ایجاد یک پست وبلاگ به بلوک‌ها متکی است. همه چیز در ویرایشگر گوتنبرگ یک بلوک است. همچنین می توانید یک بلوک را به بلوک دیگر تبدیل کنید تا یک پاراگراف را به عنوان و غیره تبدیل کنید.

با ویرایشگر کلاسیک وردپرس، عناصر مختلف همیشه در نوار ابزار وجود دارند. برای جستجوی آنها لازم نیست جایی بروید. این کار استفاده از ویرایشگر کلاسیک را برای افرادی که برای اولین بار در حال ایجاد پست های وبلاگ هستند کمی آسان تر می کند.

با ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس، پس از تایپ متن خود، یک نوار ابزار شناور دریافت می کنید. این نوار ابزار دارای دکمه هایی است که به شما امکان می دهد متن را پررنگ، ایتالیک کنید یا تراز آن را تغییر دهید. یک چیز جالب در مورد ویرایشگر گوتنبرگ، نوار کناری است که شامل گزینه‌های خاص بلوک برای هر بلوکی است که به یک پست وبلاگ اضافه می‌کنید.

گزینه های پاراگراف گوتنبرگ وردپرسگزینه های پاراگراف گوتنبرگ وردپرسگزینه های پاراگراف گوتنبرگ وردپرس

در این حالت، نوار کناری شامل تنظیمات مختلفی برای تغییر رنگ، پس‌زمینه یا اندازه متن مطابق با نیاز شما است. می‌توانید از بخش تزیین متن برای اضافه کردن زیرخط یا خط خطی استفاده کنید. همچنین می توان وزن فونت را برای پررنگ شدن متن یا تغییر فاصله حروف تغییر داد.

سبک پاراگراف گوتنبرگسبک پاراگراف گوتنبرگسبک پاراگراف گوتنبرگ

بنابراین، رابط کاربری با ویرایشگر کلاسیک ساده‌تر است، اما مجموعه‌ای محدود از گزینه‌های ثابت را در اختیار شما قرار می‌دهد. هنگامی که از ویرایشگر گوتنبرگ استفاده می کنید، گزینه های موجود در نوار کناری به صورت پویا بر اساس بلوک انتخاب شده تغییر می کنند.

پس از ایجاد چند پست وبلاگ متوجه خواهید شد که استفاده از ویرایشگر گوتنبرگ به خصوص دشوار نیست.

گزینه های طرح بندی پست و صفحه

ویرایشگر کلاسیک وردپرس به خوبی کار می کند اگر قصد ایجاد طرح بندی منحصر به فرد برای پست های وبلاگ و صفحات مختلف ایجاد شده را ندارید. با این حال، ویرایشگر گوتنبرگ واقعاً می درخشد وقتی می خواهید طرح یک پست وبلاگ را تغییر دهید تا چیزها را در ستون یا ردیف مرتب کنید.

بلوک های گوتنبرگ وردپرسبلوک های گوتنبرگ وردپرسبلوک های گوتنبرگ وردپرس

ویرایشگر گوتنبرگ شامل بلوک هایی برای انواع چیزها است. می‌توانید ماوس را روی یک بلوک نگه دارید تا ببینید اگر آن را متوجه نشدید، فقط با خواندن نام آن، چه کاری انجام می‌دهد. ما می توانستیم استفاده کنیم ستون ها مسدود کردن برای سازماندهی محتوای ما در ستون. افزودن a ستون ها ویجت به پست وبلاگ صفحه زیر را نشان می دهد. می‌توانید انتخاب کنید که آیا یک، دو یا سه ستون در طرح‌بندی خود می‌خواهید و چگونه آن ستون‌ها باید چیده شوند.

بلوک های ستون گوتنبرگ وردپرسبلوک های ستون گوتنبرگ وردپرسبلوک های ستون گوتنبرگ وردپرس

در هر یک از این ستون‌ها، می‌توانید بلوک‌های محتوای دیگری را برای سرفصل‌ها، تصاویر، متن پاراگراف یا حتی ستون‌های بیشتر اضافه کنید. نوار کناری به شما امکان می دهد تعداد ستون ها را تغییر دهید و به صورت اختیاری آنها را روی دستگاه های کوچکتر قرار دهید.

شما این آزادی را در طراحی طرح بندی پست وبلاگ خود با ویرایشگر کلاسیک مستقل ندارید.

عملکرد و نشانه گذاری تولید شده

ویرایشگر گوتنبرگ بسیار پیچیده تر از ویرایشگر کلاسیک است. بنابراین، منطقی است که هر دو در سطوح مختلف عمل کنند. تیم توسعه دهندگان گوتنبرگ به طور مداوم در حال کار بر روی افزودن ویژگی های جدید و در عین حال بهبود عملکرد ویرایشگر هستند.

برای پست های وبلاگ معمولی، تفاوت عملکرد قابل توجهی بین این دو احساس نخواهید کرد. با این حال، تجربه شخصی من این بوده است که ویرایشگر گوتنبرگ می تواند با پست های بسیار طولانی کمی عقب بماند.

یکی دیگر از تفاوت های این دو، نشانه گذاری نهایی است که آنها ایجاد می کنند. شما کنترل کاملی بر HTML تولید شده با ویرایشگر کلاسیک دارید. با این حال، نشانه گذاری در ویرایشگر گوتنبرگ در مقایسه می تواند کمی متورم شود. این در درجه اول به دلیل تمام قابلیت های اضافی است که ارائه می دهد.

من می خواهم روشن کنم که نفخ HTML ایجاد کرد هنوز در مقایسه با سایر صفحه سازهای محبوب بسیار کمتر است. با این حال، نمی تواند به اندازه ویرایشگر کلاسیک ناب باشد.

افکار نهایی

در این پست مروری کوتاه بر ویرایشگر کلاسیک وردپرس و ویرایشگر گوتنبرگ به شما ارائه دادیم. از نظر ویژگی، ویرایشگر گوتنبرگ بسیار جلوتر از ویرایشگر کلاسیک است و این شکاف با افزودن ویژگی‌های جدید بیشتر می‌شود.

با این حال، همه نمی خواهند ویرایشگر کلاسیک را رها کنند. این امر از رتبه های پایین کاربران از سردبیر گوتنبرگ تیم توسعه‌دهنده حتی یک بلوک ویرایشگر کلاسیک را به گوتنبرگ اضافه کرده است تا کاربران را در استفاده از ویرایشگر گوتنبرگ راحت کند.

اگر هنوز از ویرایشگر کلاسیک استفاده می کنید، قطعاً باید به فکر انتقال به ویرایشگر گوتنبرگ باشید. فقط با گذشت زمان بهتر می شود. همچنین پس از نوشتن چند پست وبلاگ در آن، بیشتر به گردش کار ویرایشگر عادت خواهید کرد.