عنوان شغلی “طراح وب” همچنان در حال گسترش است. بسته به نقش شما و تعداد افرادی که در تیم شما حضور دارند، اصطلاح «طراح وب» می‌تواند به معانی مختلفی اشاره داشته باشد و به نظر می‌رسد دامنه‌ای که پوشش می‌دهد هر سال که می‌گذرد همچنان در حال افزایش است.

آشنایی با نقش های متعدد می تواند برای شما مفید باشد تا در سال 2023 بهترین، کاربردی ترین، طراح وب باشید.

در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید. از درک شرح شغل خود، عناصر بصری طراحی وب، تا عناصر کاربردی چگونگی کار و اجرای یک پروژه وب.

شغل طراح وب چیست؟

اندازه تیم طراحی و توسعه وب سایت شما تأثیر زیادی بر “شغل” شما به عنوان یک طراح وب خواهد داشت. اگر در یک تیم بزرگ‌تر هستید، نقش شما ممکن است تعریف دقیق‌تری داشته باشد، اما برای طراحانی که در تیم‌های کوچک یا به تنهایی کار می‌کنند، متوجه می‌شوید که همه این کارها را در برخی ظرفیت‌ها انجام می‌دهید.

حتی اگر لزوماً برخی از این کارها را انجام نمی دهید، داشتن درک خوب از آنها شما را به طراح بهتری تبدیل می کند. دانستن این چهار چیز در سال 2023 ضروری است:

  • طراحی UX: شما باید بتوانید عناصری را طراحی کنید که بر نحوه تعامل و استفاده کاربران با طراحی تمرکز کنند
  • طراحی موبایل و اپلیکیشن: طرح های شما باید روی صفحه نمایش های کوچک یا اپلیکیشن ها به همان اندازه خوب کار کنند
  • امنیت وب سایت: حتی یک دانش اولیه از امنیت به شما کمک می کند تا با افزونه ها یا میزبانی انتخاب کنید
  • طراحی تم یا برند: فراتر از وب سایت، ممکن است نیاز به ایجاد موارد تکمیلی برای پشتیبانی از وب سایت داشته باشید

سپس کار یک طراح وب سایت به دو عملکرد کلیدی دیگر تقسیم می شود:

  • طراحی بصری
  • طراحی کاربردی

اکثر مردم تصاویر را به عنوان بخش کلیدی فرآیند طراحی درک می کنند، اما عملکرد به همان اندازه مهم است. اگر چیزی خوب به نظر برسد اما خوب کار نکند، ناکارآمد و غیرقابل استفاده خواهد بود. این دو نیمه طراحی یک پروژه را یکپارچه می سازد.

درک کامل عناصر بصری

عناصر بصری طراحی وب موارد زیادی را پوشش می دهند. وقتی همه چیز جمع شود، چیزی دارید که عالی به نظر می رسد و مردم می خواهند با آن درگیر شوند. اما اگر حتی یکی از این موارد درست نباشد، می‌تواند باعث ایجاد حس ناراحتی در طراحی شود، حتی اگر کاملاً نتوانید انگشت خود را روی آن بگذارید.

در اینجا تمام عناصر بصری که یک طراح وب باید بداند آورده شده است:

کپی و تایپوگرافی

کلمات مهم هستند

چند بار سعی کرده اید یک طرح را بدون اطلاع از محتوا به پایان برسانید؟ این یک چالش است.

یک طراح باید حس خوبی نسبت به کپی و محتوا داشته باشد – حتی اگر برخی از آن را خودش بنویسد – تا بتواند کلمات را با تایپوگرافی مناسب برای لحنی که از نظر بصری و زمینه دقیق است مطابقت دهد.

استفاده از کلمات مناسب با تایپوگرافی مناسب زمینه ای ایجاد می کند که درک و خوانایی را تسهیل می کند.

تئوری رنگ

اکثر پروژه های طراحی وب سایت با راهنمای برند و قوانین اساسی برای استفاده از رنگ ارائه می شوند. یک طراح وب باید آن را برای وب ترجمه کند و درک کافی از تئوری رنگ داشته باشد تا بتواند به طور موثر با آن رنگ های برند کار کند و از رنگ ها و تن ها به طور مناسب استفاده کند.

علاوه بر استفاده از رنگ های از پیش تعریف شده، یک طراح باید بداند چه زمانی و کجا باید کشش را انجام دهد. آیا رنگ پس زمینه اضافی مورد نیاز است؟ چه تنوعی از رنگ پس زمینه روشن یا تیره با بقیه پالت کار می کند؟

اینها همه راه حل های رنگی هستند که بخشی از فرآیند طراحی هستند.

روابط فضایی

چیدمان و فاصله گذاری کلی بخش های حیاتی فرآیند طراحی هستند. برای بسیاری از طراحان وب، این با یک شبکه شروع می شود. چارچوب برای چیدمان چیست؟

سپس هماهنگی بین صفحات و طرح‌بندی‌ها و سبک‌ها ایجاد می‌کند، به طوری که وقتی کاربر در طراحی حرکت می‌کند، هرگز سؤالی در مورد رابطه وجود ندارد. هر صفحه از طراحی – حتی با طرح‌بندی‌های مختلف – به نظر بخشی از یک پروژه است.

چیدمان و فاصله فاکتورهای کلیدی در ایجاد این کار هستند.

تصاویر و ویدئو

قرار دادن، برش، ویرایش اولیه، و زمینه محتوا همه عناصر مهم داستان سرایی وب سایت هستند. تصاویر و ویدئو اغلب روش تحویل هستند.

نه تنها یک طراح وب باید بتواند از تصاویر و ویدئو استفاده کند، بلکه برخی از ویرایش های اولیه نیز مهم است.

تصاویر باید برای اندازه، مقیاس و سرعت برش داده شوند. ویدیوها ممکن است برای پخش خوب نیاز به حلقه زدن یا فشرده سازی داشته باشند. توانایی ورود به نرم افزارهای بومی و ویرایش تصویر یا ویدیو یک مهارت ارزشمند است و پروژه شما را به خوبی اجرا می کند. (اگر مجبورید توقف کنید و منتظر بمانید تا شخص دیگری عکس‌های شما را ویرایش کند یا فایل‌های ویدیویی را فشرده کند، فقط به زمان از دست رفته فکر کنید.)

تصویرسازی و شمایل نگاری

زمان و نحوه استفاده از تصاویر و نمادها احتمالاً مهمتر از دانستن نحوه ایجاد آنها برای یک طراح وب است. در حالی که هر دو مهارت مهم هستند، دومی تضمین می کند که طرح صرفاً تزئین نشده است و تصاویر و نمادها جایگاهی دارند.

از هر دوی این عناصر طراحی استفاده کنید تا تمرکز یا زمینه بیشتری را به طرح کلی بیاورید.

بافت و عمق

یک طراح وب باید بتواند از تمام عناصر بالا برای ایجاد بافت و عمق استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که طرح کلی صاف نمی شود. با کار با لایه ها، طرح به گونه ای گرد هم می آید که عمق بصری و تنوع را تضمین می کند.

دسترسی

قابلیت دسترسی در طراحی وب سایت بسیار مهم است و همیشه اهمیت بیشتری پیدا می کند. این نقش طراح وب است که یک موضوع بصری ایجاد کند که برای همه قابل درک باشد و به اطمینان از وجود تمام عناصر مورد نیاز برای دسترسی کمک کند.

در حالی که ابزارهای افزودنی برای تسهیل دسترسی وجود دارد، بهترین خط پایه در خود طراحی است. فکر کردن به اندازه متن، فاصله، کنتراست و خوانایی صفحه باید بخشی از فرآیند طراحی باشد.

درک روشنی از عملکرد

طراحی وب سایت علاوه بر زیبایی شناسی، کارکردی نیز دارد. مهم نیست که یک سایت چقدر خوب به نظر می رسد، اگر خوب کار نکند، کاربران با آن ارتباط برقرار نمی کنند. این شامل همه چیز از ناوبری گرفته تا سرعت و سازگاری با مرورگر است.

در اینجا عناصر کاربردی وجود دارد که یک طراح وب باید بداند:

ناوبری و ساختار

یک وب سایت خوب دارای یک سری الگوها و عناصر تکراری است که به جای یکدیگر برای ایجاد طرح کلی استفاده می شوند. این ساختار یا معماری تضمین می کند که کاربران می دانند در هر صفحه چه کاری انجام دهند و همه چیز آشنا به نظر می رسد.

به همین دلیل است که ما عناصر رایجی مانند پیمایش اصلی یا فوترهایی را طراحی می کنیم که از صفحه ای به صفحه دیگر ثابت هستند. این حس آشنایی قابلیت استفاده را تضمین می کند و این ایده را برای کاربر تقویت می کند که گم نشده است.

تعاملات و انتظارات کاربر

کاربران عناصر تعاملی و کارهایی که باید در وب سایت ها انجام دهند را دوست دارند. آنها در بیشتر موارد انتظار آن را داشتند.

به عنوان یک طراح، مهم است که الگوها و تعاملات کاربر استاندارد را به کار ببرید تا مردم بدانند در یک وب سایت چه کاری انجام دهند. به همین دلیل است که ما از نمادهای رایج استفاده می کنیم – همبرگر برای باز کردن منوها یا مثلث ها برای پخش یک ویدیو – زیرا کاربران مجبور نیستند به این فکر کنند که چه کاری انجام دهند.

دکمه ها باید کاری را انجام دهند که باید انجام دهند، پیوندها باید کار کنند، ویدیوها باید پخش شوند و غیره. هر عنصر در طراحی باید هدفی در ساختار کلی داشته باشد و کاری برای کمک به طراحی انجام دهد.

سرعت و عملکرد

این یک کار بیهوده است، اما برای تحقق بخشیدن به شیوه های طراحی خوب از جانب شما نیاز است – طراحی وب سایت باید سریع باشد. شما فقط چند کسری از ثانیه فرصت دارید تا کسی در مورد سایت و اینکه آیا به آن پایبند است یا ترک کند، انتخاب کند. سرعت یک عامل کلیدی در آن فرآیند تصمیم گیری است.

استفاده کنید PageSpeed ​​Insights گوگل برای اینکه ببینید طرح های شما چگونه رتبه بندی می کنند و چه کاری می توانید انجام دهید تا آنها را زیپ تر کنید.

سازگاری دستگاه و مرورگر

یک طراحی باید در دسکتاپ به همان اندازه که روی گوشی و در سافاری ظاهر می شود مانند کروم خوب به نظر برسد. دستگاه ها و مرورگرهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد، اما سازگاری مهم است.

شما می توانید با استفاده از تجزیه و تحلیل، تصمیمات آگاهانه ای بگیرید تا اصول اولیه نحوه مشاهده وب سایت خود را مشخص کنید، اما دستگاه ها و مرورگرها همیشه تغییر می کنند و مهم است که طراحی برای هر شخصی که به سایت در هر دستگاهی که در اختیار دارد، کار کند. جلوی آنها

نتیجه

به نظر می رسد شغل و نقش یک طراح وب سایت همیشه در حال رشد است. وقتی صحبت از طراحی وب‌سایت به میان می‌آید، تقریباً باید در همه مشاغل شرکت کنید، که شامل همه چیز از طراحی گرفته تا تجربه کاربری و کمک به توسعه‌دهندگان با عملکرد است.

هرچه در تمام این مهارت ها مسلط تر باشید، انتقال دیدگاه خود به بقیه تیمی که روی پروژه ها کار می کنند آسان تر خواهد بود. همکاری خوب و کار تیمی نیز می‌تواند منجر به پروژه‌های موفق‌تر شود، بنابراین برای حفظ پیشرفت پروژه‌ها، به تازگی مهارت‌های خود را حفظ کنید.