فلوچارت ها ابزار قدرتمندی برای ساده سازی فرآیندهای پیچیده با نشان دادن آنها به صورت بصری هستند. امروز، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک فلوچارت طراحی کنید، بدون اینکه نیازی به نصب یا سرمایه گذاری در نرم افزار ممتاز داشته باشید.

چه برای ترسیم یک فرآیند کسب و کار، برنامه ریزی یک پروژه یا تجزیه و تحلیل یک مفهوم، یک فلوچارت به خوبی طراحی شده راه طولانی را برای بهبود ارتباطات انجام می دهد. با این حال، ایجاد یک فلوچارت که هم آموزنده و هم جذاب باشد نیاز به تفکر خلاق و استراتژیک دارد.

برای رفع آن، ما همچنین چند ایده خلاقانه برای طراحی فلوچارت پیدا کردیم که به شما کمک می کند برای طرح های فلوچارت خود الهام بگیرید.

بیا شروع کنیم.

فلوچارت چیست؟

فلوچارت چیست

فلوچارت یک نمایش بصری از یک فرآیند است. معمولاً توسط مشاغل، مدارس، استارت‌آپ‌ها و زمینه‌های مختلف دیگر عمدتاً برای نمایش سیستم‌ها و فرآیندهای پیچیده‌تر به روشی ساده استفاده می‌شود.

برای مثال، بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها از فلوچارت‌هایی استفاده می‌کنند که مراحل مختلف توسعه محصول را نشان می‌دهد و به هر کسی اجازه می‌دهد به راحتی مراحل و رویه‌های مربوط به فرآیند را درک کند.

چرا از آنها استفاده کنیم؟

هدف اصلی طراحی فلوچارت ارائه اطلاعات به گونه ای است که درک سیستم ها و فرآیندهای دشوارتر را برای افراد آسان تر می کند، حتی زمانی که با موضوعی آشنا نیستند.

این امر منجر به درک بهتر سیستم ها و یافتن آسان تر ایرادات، مشکلات، تنگناها و ناکارآمدی ها می شود. در نتیجه، فلوچارت ها نقش کلیدی در عیب یابی و توسعه کسب و کار دارند.

ایده های خلاقانه طراحی فلوچارت

فلوچارت ها قبلا کسل کننده بودند. در آن زمان، آنها فقط مربع، دایره و مثلث داشتند. اما در حال حاضر، فلوچارت ها در سبک ها و طرح های مختلفی ارائه می شوند. در اینجا چند مورد از آن ایده های جالب و خلاقانه طراحی فلوچارت برای الهام گرفتن از شما آورده شده است.

فلوچارت به سبک اینفوگرافیک

فلوچارت اینفوگرافیک

فلوچارت های اینفوگرافیک در طراحی فلوچارت های آموزشی و مرتبط با اطلاعات بسیار مفیدتر هستند. آنها عناصر طرح های اینفوگرافیک را با طرح بندی فلوچارت ترکیب می کنند تا اطلاعات را به طور موثرتر منتقل کنند.

این سبک از فلوچارت از عناصر بصری زیادی مانند آیکون ها، تصاویر، رنگ ها و فونت های مختلف استفاده می کند تا تجربه بصری محورتری را به کاربران ارائه دهد.

فلوچارت خط زمانی

فلوچارت جدول زمانی

فلوچارت های تایم لاین نیز طراحی شبیه اینفوگرافیک دارند، اما در ساده سازی طرح بندی فلوچارت های مرتبط با زمان، مانند نقشه راه پروژه ها، کمپین ها و توسعه محصول موثرتر هستند.

فلوچارت های تایم لاین اغلب طرح های افقی ساده ای دارند و ایجاد آنها بسیار ساده تر است. اما آنها همچنین می توانند به همان اندازه که شما می خواهید پیچیده باشند.

فلوچارت رنگی

فلوچارت رنگی

یکی از رایج ترین و محبوب ترین انواع فلوچارت، طرح فلوچارت با کد رنگی است. با استفاده از رنگ های مختلف برای نشان دادن انواع مختلف اطلاعات، این فلوچارت ها درک اطلاعات را بسیار آسان تر می کنند. و همچنین بسیار زیباتر هستند.

فلوچارت های رنگی برای پروژه هایی ایده آل هستند که به موضوعات مختلف، مراحل یا حتی بخش های مختلف یک تجارت می پردازند. آنها همچنین برای سازماندهی اطلاعات در یک طرح ساده عالی هستند.

فلوچارت حلقه

فلوچارت حلقه

فلوچارت های سبک حلقه برای نمایش فرآیندهای تکراری و تکرار شونده به شکل بصری عالی هستند. آنها همچنین باعث می‌شوند که طرح‌های فلوچارت با طرح‌بندی‌های دایره‌ای، به جای طرح‌های افقی و عمودی سنتی، خلاقانه‌تر به نظر برسند.

فلوچارت پیکان

فلوچارت پیکان

طرح‌های فلوچارت فلش هنگام نمایش مراحل درگیر در پروژه‌ها، کمپین‌ها و پیشرفت به کار می‌آیند. فلوچارت های پیکان همیشه افقی نیستند، آنها همچنین می توانند برای ایجاد دایره ای، اینفوگرافیک، نقشه راه و بسیاری از سبک های دیگر طرح بندی فلوچارت تاب شوند.

فلوچارت لامپ

فلوچارت لامپ

فلوچارت های سبک لامپ از نمودارهای محبوب و طرح های اینفوگرافیک همان مفهوم الهام گرفته اند. این فلوچارت ها به ویژه برای فلوچارت های مربوط به استارتاپ ها، ایده پردازی و مفاهیم مناسب هستند.

فلوچارت نقشه راه

فلوچارت نقشه راه

فلوچارت های نقشه راه مشابه طرح های فلوچارت خط زمانی هستند، با این تفاوت که این سبک از فلوچارت ها از طرحی استفاده می کند که به نام خود وفادار می ماند.

طراحی نقشه راه این فلوچارت ها به شما این امکان را می دهد که نقشه راه پروژه و برنامه های راه اندازی محصول خود را به شیوه ای سرگرم کننده تر به نمایش بگذارید.

حداقل فلوچارت

حداقل فلوچارت

اگر ترجیح می دهید فقط از چند تصویر، نماد، تصویر و رنگ در طرح های خود استفاده کنید، این سبک ایده آل برای طراحی فلوچارت برای شماست.

طرح‌های فلوچارت مینیمال از عناصر طراحی یا نمادها و اشیاء با تم کمتر استفاده می‌کنند تا ظاهر حرفه‌ای‌تری به طرح‌های فلوچارت شما ایجاد کنند.

نحوه طراحی فلوچارت

همانطور که می دانید، سبک های مختلفی از طراحی فلوچارت وجود دارد. در حالی که نمی‌توانیم به شما نشان دهیم که چگونه همه آنها را طراحی کنید، شما را از طریق یک فرآیند بسیار ساده برای ایجاد یک فلوچارت اولیه راهنمایی می‌کنیم. و می توانید روند را برای ایجاد انواع دیگر فلوچارت دنبال کنید.

یک نرم افزار انتخاب کنید

نرم افزارها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای طراحی فلوچارت از آنها استفاده کنید. برخی از گزینه های محبوب عبارتند از ابزارهای ویرایش گرافیکی مانند Photoshop، Illustrator، Affinity و Designer. و همچنین می توانید از ابزارهای طراحی UX مانند Figma، Sketch و Adobe XD استفاده کنید. و همچنین ابزارهای ارائه مانند پاورپوینت و اسلایدهای گوگل.

انتخاب نرم افزاری که با آن راحت تر هستید را به عهده شما می گذاریم.

مرحله 1: یک تخته سفید Figma خالی ایجاد کنید

برای این آموزش، ما از Figma برای ایجاد یک فلوچارت ساده استفاده می کنیم. استفاده از Figma رایگان است و می‌توانید از مرورگر خود در هر پلتفرمی به آن دسترسی داشته باشید. نیازی به نصب نیست!

بیایید با ایجاد یک تخته سفید خالی در Figma شروع کنیم که در نسخه جدید موجود است مربای انجیر سکو.

مرحله 2: یک فلوچارت با هوش مصنوعی ایجاد کنید

FigJam دارای یک دستیار هوش مصنوعی چشمگیر است که به شما امکان می دهد انواع مختلفی از نمودارها، فلوچارت ها و طرح ها را با اعلان های متنی ایجاد کنید.

شما می توانید از این دستیار هوش مصنوعی برای ایجاد آسان هر طرح فلوچارت در عرض چند ثانیه استفاده کنید.

نمودار جریان figma 1

به سادگی نوع طراحی فلوچارتی را که می خواهید ایجاد کنید در کادر Generate تایپ کنید و چند گزینه مختلف برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهد.

نمودار جریان figma 3

مرحله 3: یا از الگوها استفاده کنید

یا می توانید از یک الگو برای طراحی سریع فلوچارت استفاده کنید. برای این کار، گزینه “Start with a template” را در زیر کادر تولید هوش مصنوعی انتخاب کنید.

نمودار جریان figma 4

سپس الگوهای فلوچارت را جستجو کنید و یک الگو را برای شروع انتخاب کنید.

مرحله 4: فلوچارت را سفارشی کنید

نمودار جریان figma 5

پس از انتخاب طرح قالب، می‌توانید فلوچارت را سفارشی کنید تا رنگ، متن و طرح‌بندی را به دلخواه خود تغییر دهید.

مرحله 4: صادرات یا انتشار

سهم فیگما

پس از اتمام طراحی فلوچارت، می توانید به راحتی آن را با همکاران یا هم تیمی های خود به اشتراک بگذارید.

صادرات فیگما

همچنین می توانید فلوچارت را در فرمت های JPG، PNG و PDF صادر کنید.

در نتیجه

این روزها روش های مختلفی وجود دارد که می توانید با استفاده از نرم افزارهای مختلف مانند PowerPoint، Word، Photoshop، Sketch و غیره، فلوچارت طراحی کنید.

می توانید قالب های فلوچارت را برای همه این برنامه ها و موارد دیگر در Envato Elements پیدا کنید. استفاده از قالب ساده ترین و بی دردسرترین راه برای ایجاد طرح های فلوچارت با ظاهر حرفه ای است.