تقریباً هر پروژه طراحی که با آن روبرو می‌شوید شامل نوعی است. و بسیار محتمل است که آن نوع به عنوان یک فونت در رایانه شروع شود، مگر اینکه خودتان آن را ایجاد کنید. با استفاده از فونت های کامپیوتری خاص، قوانین بسیار خاصی در مورد استفاده از آنها وجود دارد که می تواند بسته به پروژه متفاوت باشد.

پس مجوز فونت چیست؟ آیا به یکی نیاز دارید؟ و کجا می توانید ابزارها و منابع مورد نیاز خود را برای اطمینان از استفاده صحیح از فونت ها پیدا کنید؟

برای شما خوش شانس، ما یک پرایمر داریم. (و تصاویر موجود در این پست شامل فونت هایی است که می توانید مجوز استفاده از آنها در پروژه های خود را داشته باشید.)

مجوز فونت چیست؟

مجوز فونت
مجوز فونت

مجوز فونت به مالک این حق را می دهد که از یک تایپ به شیوه ای خاص همانطور که در مجوز ذکر شده است استفاده کند. (توجه داشته باشید که در این مقاله ما قصد داریم از اصطلاحات “فونت” و “تایپ فیس” به جای یکدیگر استفاده کنیم.) هر نوع تایپ دارای مجوزی است – حتی آن نوع فونت های آنلاین رایگان.

احتیاط بزرگ در مورد مجوز فونت این است هر نوع خانه یا طراح حق ایجاد مجوز از هر نوع را دارد.

بنابراین ضروری است که به عنوان یک طراح، مجوز خاصی را برای هر نوع تایپی که به صورت تجاری استفاده می کنید، قبل از استفاده از آن بررسی کنید. شما می توانید این قوانین را در قرارداد مجوز کاربر نهایی که به هر فونتی که دانلود یا خریداری می کنید “ضمیمه” شده است بیابید. (و اگر ندارید، می توانید با یک جستجوی آنلاین سریع آن را پیدا کنید.)

انواع مجوزهای فونت

فونت ها از نظر فنی جزء نرم افزارهای کامپیوتری در نظر گرفته می شوند و مانند هر نرم افزار دیگری قرار نیست بدون مجوز نصب یا استفاده کنید. این تعریف شروع به تکامل کرده است و در درجه اول برای فونت های دسکتاپ اعمال می شود. فونت های وب مجموعه ای از قوانین دارند که تا حدودی متفاوت هستند.

علائم تجاری، پتنت های طراحی یا حق چاپ اغلب به طور قانونی از حروف، فونت ها و طراحان آنها محافظت می کنند. به همین دلیل است که دریافت مجوز مناسب بسیار مهم است. این تضمین می کند که شخص (یا شرکت) مناسب برای کار خود جبران می شود.

صدور مجوز رومیزی و چاپی

مجوز قلم رومیزی یا چاپی یک مجوز فونت پایه و استاندارد است که برای اکثر حروف چاپی که روی رایانه شما یا هر نرم افزار دیگری که نصب می کنید اعمال می شود. این مجوز به شما امکان می دهد از فونت در رایانه خود استفاده کنید و از آن برای ایجاد تصاویر ثابت مانند طراحی چیزی برای چاپ استفاده کنید. این در مورد همه چیز از پوستر گرفته تا تی شرت و کارت ویزیت و لیوان صدق می کند.

فونت های وب و صدور مجوز

وب فونت فونتی است که به صورت آنلاین استفاده می شود. چیزی که آن را متفاوت می کند این است که فونت فرمت شده است تا مرورگرها بتوانند آن را به دقت ببینند و ارائه دهند. این اغلب فونت پویا نامیده می شود، زیرا سازنده و کاربر باید فونت را داشته باشند تا آن را به درستی ببینند.

این فونت ها اغلب در پروژه طراحی تعبیه می شوند تا اطمینان حاصل شود که این کار به درستی کار می کند. فونت ها را می توان توسط طراح تعبیه کرد (اما اکثر مجوزها این اجازه را نمی دهند)، در حالی که سایرین شامل جاسازی میزبانی می شوند (بیشتر خدمات فونت وب به این ترتیب کار می کنند).

مجوز منبع باز

فونت های منبع باز از جمله بهترین انتخاب ها برای طراحان دیجیتال هستند. فونت های منبع باز برای به دست آوردن، استفاده رایگان و اشتراک گذاری رایگان هستند. اغلب فونت‌های منبع باز با مجوز استاندارد فونت باز ارائه می‌شوند SIL International، کارشناس زبان بین المللی. OFL “یک مجوز رایگان، آزاد و متن باز است که به طور خاص برای فونت ها و نرم افزارهای مرتبط بر اساس تجربه ما در طراحی فونت و مهندسی نرم افزار زبانی طراحی شده است.”

این مجوز برای بسیاری از چیزهایی که دیگران انجام نمی دهند اجازه می دهد. می توان آن را توزیع کرد و می توان آن را تغییر داد. قوانین اولیه برای ما این است که شما تایپ فیس OFL را نفروشید و اعتبار مناسبی برای استفاده قائل شوید.

به عنوان مثال، فونت های گوگل، سایت و سرویس فونت مورد استفاده تعداد زیادی از طراحان برای وب از این نوع مجوز فونت استفاده می کند. از گوگل:

“همه فونت ها منبع باز هستند. این بدان معنی است که شما آزاد هستید تا موارد دلخواه خود را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید. حتی می توانید آنها را برای استفاده شخصی خود سفارشی کنید یا با طراح اصلی برای بهبود آنها همکاری کنید. و شما می توانید از آنها به هر طریقی که می خواهید، به صورت خصوصی یا تجاری – در چاپ، در رایانه یا وب سایت های خود استفاده کنید.

مجوزهای تجاری

تقریباً تمام مجوزهای فوق برای استفاده شخصی اعمال می شود. استفاده تجاری از هر نوع تایپ یک موضوع کاملاً دیگر است و باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. حتی تایپ فیس با برچسب “دانلود رایگان” ممکن است در صورت استفاده تجاری همیشه رایگان نباشد.

اطمینان حاصل کنید که EULA را برای هر نوع تایپ به دقت بررسی کنید تا از قلم نیفتد.

به عنوان مثال، هنگام کار بر روی پروژه‌ها برای مشتریان، رایج‌ترین روش این است که طراح از فونت‌هایی استفاده کرده و با آنها کار می‌کند که دارای مجوز شرکت هستند. این شامل حروف مورد استفاده برای لوگوی یک شرکت و مواردی است که در راهنمای سبک شرکت ذکر شده است. چیزی که طراحان باید مراقب آن باشند استفاده است – این فونت ها را نمی توان برای مشتریان دیگر استفاده کرد مگر اینکه آنها نیز مجوزی برای آنها داشته باشند.

اگر شما، طراح، از فونتی از مجموعه خود برای مشتری استفاده می کنید، احتمالاً به چندین مجوز فونت نیاز دارید. یکی برای استفاده شخصی و دیگری برای مشتری. اطمینان حاصل کنید که EULA را برای هر نوع تایپ به دقت بررسی کنید تا از قلم نیفتد.

آیا به مجوز فونت نیاز دارم؟

مجوز فونت

پاسخ ساده این است: بله. هنگامی که شک دارید، یک طراح باید همیشه فرض کند که مجوز لازم است. و سپس مجوز خاص حروفی که استفاده می کنید و نحوه استفاده از آن را بررسی کنید. پیروی از این روال احتمالاً برای جلوگیری از مواجهه با هر گونه درام فونت کافی است.

برای پروژه های شخصی

مجوز دسکتاپ معمولاً برای هر کاری که در رایانه خود انجام می دهید و برای مشتری نیست کافی است. به احتمال زیاد، مجموعه خوبی از حروف چاپی خواهید داشت که با نرم افزار یا از دانلودهایی که دوست دارید نصب می شوند و می توانند شما را در اکثر پروژه های شخصی حمل کنند.

برای پروژه های مشتری

وقتی صحبت از کار برای شخص دیگری می شود، بهترین گزینه کار با فونت هایی است که مشتری مجوز آنها را دارد. قبل از استفاده از هر فونت برای یک پروژه تجاری یا استفاده، مطمئن شوید که خوب است.

پروژه های تجاری اغلب به مجوزهای طولانی نیاز دارند و حتی برخی از این فونت های رایگان برای استفاده تجاری نیاز به پرداخت دارند. هنگام انجام پروژه ای برای استخدام، یا برای یک مشتری (یا حتی خودتان) که برای سود پولی استفاده می شود، مطمئن شوید که ابتدا تک تک خط های چاپ دقیق را بخوانید.

برای پروژه های دیجیتال

پروژه‌های دیجیتال اغلب به فونت‌هایی نیاز دارند که در محیط‌های مختلفی کار کنند، که استفاده از سرویس فونت اشتراک را به‌ویژه جذاب می‌کند. این به شما امکان می‌دهد طرحی از فونت‌ها را بخرید که می‌توانید در تعدادی از پروژه‌ها با یک قیمت با تمام مجوزهای مناسب استفاده کنید. ادوبی تایپ کیت یک گزینه محبوب است که دارای چندین سطح پلان است (از جمله یک انتخاب کوچک رایگان از حروف چاپی.) فونت های گوگل یکی دیگر از گزینه های بسیار محبوب برای پروژه های دیجیتال است.

مرتب کردن فونت ها

رایج‌ترین روش‌ها عبارتند از خرید یا دانلود یک تایپ‌فیس مستقیم از یک فروشنده تایپ، به عنوان بخشی از یک بسته نرم‌افزاری بزرگ، دانلود یک تایپ‌فیس از یک طراح یا وب‌سایت یا اشتراک در یک سرویس تایپ آنلاین.

اکنون که فهمیدید چرا به مجوزهای فونت نیاز دارید، چگونه می توانید آنها را دریافت کنید؟ رایج‌ترین روش‌ها عبارتند از خرید یا دانلود یک تایپ‌فیس مستقیم از یک فروشنده تایپ، به عنوان بخشی از یک بسته نرم‌افزاری بزرگ (مانند فونت‌هایی که با Adobe Suite ارائه می‌شوند)، دانلود یک تایپ‌فیس از یک طراح یا وب‌سایت یا اشتراک در یک آنلاین. نوع سرویس

اما مراقب این قانون باشید که اغلب در مورد مجوزهای فونت اعمال می‌شود: «اصلی‌ترین قانون حقوقی کپی‌رایت فونت این است که مگر اینکه مجوز به طور خاص اجازه دهد، فونت‌ها را نمی‌توان بین چندین رایانه به اشتراک گذاشت، حتی اگر همه آنها متعلق به یک شخص یا یک شخص باشند. شرکت، و فونت ها را نمی توان به دیگران داد SIL International. هنگامی که سؤالی در مورد مجوز یا استفاده وجود دارد، به EULA مراجعه کنید یا مستقیماً با فروشنده تماس بگیرید.

منابع مجوز فونت

در اینجا چند منبع دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند در دنیای مجوزهای فونت پیمایش کنید.

نتیجه

مهمترین چیزهایی که باید در مورد مجوزهای فونت بدانید این است که احتمالاً برای بیشتر کارهایی که انجام می دهید به نوعی مجوز فونت نیاز دارید و همه مجوزهای فونت یکسان نیستند. معمولاً بسته به سازنده فونت و اینکه آیا شما از یک تایپ برای استفاده شخصی یا تجاری استفاده می کنید، متفاوت هستند. هر مجوز را بر اساس نحوه استفاده از آن به دقت بررسی کنید.

بهترین توصیه این است که هر بار که یک پروژه را شروع می کنید به استفاده از آن فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که هر تایپ فیس برای کاری که انجام می‌دهید مجوز دارد و مجوزهای شخصی و تجاری جداگانه نگهداری می‌شوند. اگر کارهای مشتری زیادی انجام می دهید، حتی ممکن است بخواهید روی نرم افزار سرمایه گذاری کنید تا همه آن را پیگیری کنید.