“قابلیت همکاری” عملی ساختن محصول یا خدمات جدید با یک محصول یا خدمات موجود است: تمدن مدرن به استانداردها و روشی بستگی دارد که به شما امکان می دهد هر ظرف را در ماشین ظرفشویی یا هر شارژر USB را در فندک سیگار اتومبیل قرار دهید.

اما قابلیت همکاری فقط پیشین است. شما برای یک بازار واقعاً رقابتی ، ابتکاری و پویا نیاز دارید خصومت قابلیت همکاری: این زمانی است که شما محصول یا خدمات جدیدی ایجاد می کنید که به محصولات موجود وصل می شود بدون اجازه از شرکتهایی که آنها را می سازند به جوهر چاپگر شخص ثالث ، فروشگاه های لوازم جایگزین یا تعمیرگاه های مستقل فکر کنید که از قطعات سازگار سازندگان رقیب برای تعمیر ماشین یا تلفن یا تراکتور استفاده می کنند.

یکپارچه سازی خصمانه زمانی محرک بازار پویای فناوری بود ، جایی که بزرگترین شرکت ها می توانستند از بالای پشته به فلز قراضه بروند ، جایی که استارتاپ های کوچک می توانند شرکت های غالب را سرنگون کنند ، حتی قبل از اینکه بدانند چه چیزی به آنها ضربه زده است.

اما محصول فعلی شرکت های Big Tech از قوانین ، مقررات و تصمیمات دادگاه هایی برخوردار شده است که به طور چشمگیری قابلیت همکاری خصمانه را محدود کرده اند. از انبوه ثبت اختراعات نرم افزاری پوچ که اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده در سالهای تاریک بین اولین اختراعات نرم افزاری و آلیس تصمیم گیری با توجه به رشد روزافزون استفاده از “مدیریت حقوق دیجیتال” برای ایجاد تعهدات قانونی برای استفاده از کالاهایی که خریداری می کنید به روشهایی که سهامداران با هزینه شما سود می برند ، Big Tech از نردبان خصمانه بالا رفت و سپس آن را پشت سر خود قرار داد.

این می تواند و باید تغییر کند. همانطور که Big Tech هرچه بیشتر تمرکز می کند ، بازگرداندن قابلیت همکاری خصمانه باید بخشی از راه حل این تمرکز باشد: کوچک تر شدن شرکت های بزرگ باعث می شود اشتباهات آنها کمتر شود و این آنها را از سود انحصاری که به آنها اعتماد می کنند برای لابی کردن قوانینی که باعث رقابت می شود ، محروم می کند. با آنها حتی سخت تر.

ماه ها است که ما در مورد تاریخچه ، تئوری و عملکرد قابلیت همکاری خصمانه نوشته ایم. در حالی که همه ما تلاش می کنیم نحوه تمرکز مجدد اینترنت و گسترش قدرت تصمیم گیری را بکشیم ، در این صفحه مقاله ما در مورد این موضوع در یک منبع راحت جمع آوری می شود. شما می توانید دوستان ، اعضای کنگره ، معلمان ، سرمایه گذاران و روسای خود را بفرستید. به جای مدیران یک مشت غول فناوری ، میلیون ها نفر و شرکت را در خود جای داده است.

(بازنشر شده از لینک های عمیق EFF زیر یک مجوز Creative Commons Attribution 4.0)

C Cory Doctorow را بخوانید چگونه می توان سرمایه داری نظارتی را از بین برد.