اپلیکیشنهای وب و سایتهای تجارت الکترونیک ممکن است این روزها همه را جذب کنند، اما بیشتر وب هنوز اطلاعاتی است و بیشتر وبسایتها همچنان بر اساس محتوا هستند. چه این یک وب سایت بازاریابی باشد که سعی دارد شما را متقاعد به خرید یک محصول کند یا یک سایت اطلاعاتی که به دنبال آموزش و پاسخگویی به سؤالات شما است، وب همچنان تحت سلطه کلمات است. اما متاسفانه این سایت ها با دو چالش اساسی روبرو هستند:
- به گزارش گروه نورمن نیلسن، کاربران تنها 20 تا 28 درصد از یک صفحه وب را می خوانند.
- اکثر افرادی که محتوا را برای وب می نویسند فاقد مهارت های لازم هستند که منجر به تولید محتوای بی کیفیت می شود.
در دنیای ایده آل، حرفه ای ها کپی وب سایت ما را می نویسند، اما این به ندرت اتفاق می افتد، به خصوص در سازمان های بزرگتر. در عوض، ما ترکیبی از افراد از همه بخشهای سازمان داریم که محتوا را به صورت آنلاین پست میکنند، به همین دلیل است که کیفیت محتوا اغلب ضعیف است.
البته شکایت از این واقعیت چیزی را حل نمی کند. بنابراین، زمانی که به طور بالقوه دهها نفر از افراد بیتجربه را داریم که نسخه آنلاین را پست میکنند، چه کاری میتوانیم برای بهبود کپی در وبسایتهایمان انجام دهیم؟
جای تعجب نیست که هیچ پاسخ جادویی واحدی وجود ندارد که کیفیت محتوای سایت ما را اصلاح کند. با این حال، چهار تکنیک وجود دارد که میتوانیم از آنها استفاده کنیم که با هم میتوانند ما را به جایی که میخواهیم برسانند. هنگامی که این تکنیک ها به درستی اجرا شوند، می توانند تأثیر تحولی داشته باشند.
تکنیک شماره 1: ارائه آموزش سازندگان محتوا
در تجربه من، بیشتر آموزش هایی که سازندگان محتوا دریافت می کنند، بر نحوه استفاده از سیستم مدیریت محتوا متمرکز است، نه چگونه برای نوشتن یک نسخه وب خوب حتی زمانی که آنها در مورد نحوه نوشتن آنلاین آموزش می بینند، این اغلب به شکل آموزش زنده است.
آموزش زنده جای خود را دارد، اما با معایبی همراه است. تنظیم آن سخت است و هر بار که یک کارمند جدید وجود دارد باید تکرار شود. با این حال، بزرگترین مشکل آموزش زنده این است که تا زمانی که فرد از آن جلسه آموزشی خارج نشود و بلافاصله و به طور مداوم از آموخته های خود استفاده نکند، به سرعت آموخته های خود را فراموش می کند و به الگوهای قدیمی نوشتن بازمی گردد.
آنچه که سازندگان محتوا واقعا به آن نیاز دارند این است مطالب آموزشی که به راحتی می توانند به آنها مراجعه کنند وقتی می نشینند تا برای وب سایت محتوا تولید کنند. مطالب باید به ماژول هایی تقسیم شوند که مستقیماً با کارهایی که ممکن است بخواهند انجام دهند مرتبط هستند، مانند موارد زیر:
- چگونه یک صفحه را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم.
- چگونه اطمینان حاصل کنیم که صفحه شما در دسترس است
- چگونه محتوای خود را ساختار دهید
- چگونه عناوین واضح و جذاب بنویسیم.
- چگونه محتوا را جذاب تر کنیم
و غیره.
هر ماژول باید کوچک، مستقل باشد و فقط چند دقیقه طول بکشد تا هضم شود. در حالت ایدهآل، همچنین باید توسط راهنماهای ویدیویی پشتیبانی شود و شامل اقدامات خاصی باشد که افراد میتوانند انجام دهند.
نیز باید وجود داشته باشد چک لیست ها این اطمینان را می دهد که آنها به تمام کارهایی که باید هنگام نوشتن انجام دهند فکر کرده اند، همه آنها در سریع ترین زمان ممکن در دسترس هستند.
تکنیک شماره 2: تولیدکنندگان محتوا را پاسخگو کنید
برای رسیدگی به این مشکل، میتوانیم هر صفحه در یک وبسایت را به یک فرد خاص اختصاص دهیم و حتی اگر کاربران سؤالی داشته باشند، اطلاعات تماس آنها را به صفحه اضافه کنیم. انجام این کار به سازندگان محتوا انگیزه می دهد تا اطمینان حاصل کنند که صفحه تا حد امکان به سوالات کاربران پاسخ می دهد و به روز است.
ممکن است در برابر این ایده با مقاومت روبرو شوید زیرا افراد نقش ها را تغییر می دهند و بنابراین مسئولیت ها تغییر می کنند. با این حال، به همین دلیل است که صفحات باید صاحب خاصی داشته باشند. خیلی اوقات، وقتی افراد به سمت جلو حرکت می کنند، صفحات تحویل داده نمی شوند، و اینها صفحات یتیم رها شده و منجر به ROT محتوا می شود (محتوای زائد، قدیمی یا بی اهمیت).
اطمینان از مرتبط بودن و به روز بودن محتوا ضروری است، که من را به تکنیک سوم خود هدایت می کند.
تکنیک شماره 3: ایجاد حاکمیت در اطراف محتوای وب سایت
تنها راهی که محتوا بهروز میماند، مرور منظم آن است. و برای دستیابی به آن، نیاز به حاکمیتی داریم که به تولیدکنندگان محتوا انگیزه دهد تا دقیقاً همین کار را با صفحاتی که مسئولیت آنها را بر عهده دارند، انجام دهند.
شما می توانید این انگیزه را با ایجاد خط مشی مبنی بر اینکه در صورت عدم رعایت شرایط خاص، محتوا بایگانی می شود، ایجاد کنید.
اینکه این شرایط چگونه باشد کاملا به شما بستگی دارد. میتوانید از یک صفحه بخواهید که آستانه مشخصی از بازدید یا تعامل صفحه را داشته باشد (تشویق سازندگان محتوا برای اطمینان از مرتبط بودن و واضح بودن عنوان صفحه.) حتی میتوانید صفحاتی را که عملکرد ضعیفی در رتبهبندی موتورهای جستجو دارند پرچمگذاری کنید.
با این حال، به عنوان حداقل مطلق، شما باید نیاز به بررسی منظم صفحات دارد – میزان منظم به محتوا و موقعیت شما بستگی دارد.
به عنوان مثال، من در بسیاری از وب سایت های بخش دولتی و آموزش عالی کار می کنم که در آنها تغییر کند است. در چنین مواردی، به جز برخی از صفحات حساس به زمان، معمولاً بررسی سالانه صفحات کافی است.
اگر این شرط برآورده نشود (مانند بازبینی نشدن صفحه در تاریخ مورد نیاز)، صفحه را می توان از پیمایش و جستجو حذف کرد و عملاً آن را یتیم کرد. هر تصمیمی که می گیرید، همچنین باید یک بنر به صفحه اضافه شود که نشان می دهد ممکن است محتوا به روز نباشد و برای آخرین اطلاعات با صاحب صفحه تماس بگیرید. این به سازنده محتوا انگیزه می دهد تا صفحه را به روز کند تا از ارسال ایمیل های زیاد جلوگیری کند!
یکی دیگر از شرایطی که من اغلب استفاده می کنم، بازخورد ضعیف کاربر در یک صفحه است که من را به تکنیک نهایی خود برای اطمینان از محتوای با کیفیت می رساند.
تکنیک شماره 4: ارائه بازخورد خوب به سازندگان محتوا
یکی از راههای جمعآوری بازخورد کاربران برای تولیدکنندگان محتوا، نظرسنجی است. نظرسنجیها را میتوان به انتهای صفحه اضافه کرد یا در تجربه سایت ادغام کرد و از کاربران پرسید که چگونه محتوا را پیدا کردهاند و آیا چیزی کم است که دوست دارند ببینند.
راه دیگر برای جمع آوری بازخورد از طریق است گوش دادن به رسانه های اجتماعی. نظارت بر کانالهای رسانههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند تا بفهمید کاربران چگونه با محتوای شما درگیر هستند و در مورد آن چه میگویند. این می تواند در شناسایی مناطقی از سایت شما که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند یا در شناسایی محتوایی که با مخاطبان شما طنین انداز می شود، ارزشمند باشد.
علاوه بر این، مهم است که به طور منظم تجزیه و تحلیل سایت خود را بررسی کنید تا ببینید کدام صفحات خوب کار می کنند و کدام نه. توجه ویژه باید به زمان اقامت، سطح ترافیک و رتبه بندی موتورهای جستجو شود.
با تجزیه و تحلیل این داده ها، می توانید بهتر درک کنید که کدام صفحات ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند یا کدام موضوعات بیشتر مورد توجه مخاطبان شما هستند.
به هر حال، همه این بازخوردها باید در اختیار سازندگان محتوا قرار گیرد، زیرا اگر صفحه رتبه بندی ضعیفی داشته باشد، تولیدکنندگان محتوا را تشویق می کند تا اقدام کنند.
همچنین میتوانید با اهدای جوایز و جوایز (مثل کارمند ماه) از موفقترین سازندگان محتوا یا بهبود یافتهترین صفحات تجلیل کنید.
آوردن آن همه با هم
برای گردآوری این تکنیکها، میتوانیم داشبورد سازنده محتوا ایجاد کنیم که به هر سازنده محتوا تمام صفحاتی را که مسئولیت آنها را بر عهده دارد نشان میدهد. این داشبورد عملکرد صفحات را نشان می دهد و صفحاتی را که خوب یا ضعیف انجام می دهند برجسته می کند.
در بالای داشبورد، میتوانیم صفحاتی را که نیاز به توجه خاص سازنده محتوا دارند – صفحاتی که در خطر بایگانی قرار دارند، به دلیل نیاز به بازبینی یا رتبهبندی ضعیف، پرچمگذاری کنیم.
بالاخره ما می توانیم آموزش را مستقیماً در داشبورد ادغام کنید در قالب راهنمایی های سریع (مانند مثال برنامه همینگوی) و توصیه های دقیق تر در مورد نحوه رسیدگی به سؤالاتی که سازندگان محتوا ممکن است در آن مرحله داشته باشند.
البته، رویکردی که در این پست مطرح کردم، راه حل جامعی برای کیفیت پایین نیست، اما حداقل چارچوبی را برای بهبود ایجاد می کند. یکی که برای سایت های بزرگی که تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان محتوا دارند که متخصص کپی وب نیستند، به خوبی کار می کند.
با استفاده از این چهار تکنیک در کنار هم، میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که نسخههای موجود در وبسایتهای ما از کیفیت بالایی برخوردار است و کاربران ما محتوای مورد نظر خود را پیدا میکنند.
مطالعه بیشتر در SmashingMag
(vf، yk، il)