در دنیای کنش و واکنش سریع، نتایج با کیفیت چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم. اما چگونه می توانید چیزی بهتر بسازید؟ خواه یک محصول باشد، یک خدمت یا شاید یک فرآیند، هدف ما بهبود اوضاع است. ما را به تعجب وا می دارد چگونه ما قصد داریم جهانی را طراحی کنیم که طولانی و منصفانه باشد تا به درجه ای از برتری دست یابیم.
هنگامی که ما در مورد بهبود “چیزها” صحبت می کنیم، نمی توانیم نقش آن را انکار کنیم سیستم کانبان در پیاده سازی TQM (مدیریت کیفیت جامع) برای تویوتا. اگر TQM این کار را انجام داد برای تولید، تفکر طراحی پتانسیل ارائه راه حل های انسان محور برای نوآوری ها را دارد.
تفکر طراحی رویکرد انسان محوری را اتخاذ می کند تا درک کند که چگونه با مشکل روبرو شویم قبل از اینکه به همه راه حل های ممکن بپردازیم. استفاده از آن را در جاهای مختلف میتوانستیم ببینیم. هیاهو در همه جا وجود دارد، از بخش اجتماعی گرفته تا سیاست گذاری، مراقبت های بهداشتی تا تجارت. پس تفکر طراحی چیست؟
معنی تفکر طراحی
تفکر طراحی، مقابله با مشکلات پیچیده را به روشی خلاقانه تقویت میکند که نیازهای انسان را با تأکید فراوان بر یافتن راهحلهای خلاقانه با آنچه از نظر فنی امکانپذیر است، اولویتبندی میکند.
اگرچه بیان تعریف “تفکر طراحی” در چند کلمه دشوار است، اما ترجیح می دهم به تفکر طراحی به عنوان یک فلسفه یا یک طرز فکر برای حل مسائل پیچیده ای که خیلی سخت هستند و با روش های مرسوم و استاندارد حل مسئله قابل حل نیستند. تفکر طراحی مسیری را برای ارائه راه حل هایی طی می کند که عبارتند از: امکان پذیر، قابل اجرا و مطلوب.
به طور کلی، راهحلهای مشکلات گاهی با رویکرد مرسوم برای حل آنها نادیده گرفته میشوند، در حالی که برخی از رویکردها بسیار منطقی و تحلیلی هستند در حالی که برخی دیگر احساسی هستند. تفکر طراحی ممکن است سومین راهی باشد که نیازهای عقلانی، عاطفی و عملکردی مشکلات انسانی را افزایش می دهد. تفکر طراحی تنها به محصولات ساختمانی محدود نمی شود. هر ابتکار جدیدی که نوآوری را تقویت کند، می تواند از اصول تفکر طراحی در حل مسئله استفاده کند.
خاستگاه
در حالی که هیچ نشانه محکمی از منشاء تفکر طراحی وجود ندارد، تفکر طراحی به عنوان یک ذهنیت می تواند به جان ای آرنولد، استاد مهندسی مکانیک که پیشگام مطالعه “مهندسی خلاق” در دانشگاه استنفورد. او یکی از معدود افرادی بود که در مورد تفکر طراحی نوشت و بذر تفکر طراحی را یک حرکت در نظر گرفت. سخنرانی های او انگیزه بیشتری برای تخیل و نوآوری دارد. نظریه او در حل مسئله بر نیازهای انسان از طریق ارتباط دادن جنبه های شخصی، علمی و عملی مسئله تمرکز دارد.
او بر اهمیت مانند یک هنرمند به مشکل نزدیک می شود و داشتن انسان به عنوان سنگ بنای راه حل هایی که می خواهید بسازید. «مشکلات خلاقانه» یک پاسخ درست ندارند.
مهندس میتواند برخی از جنبههای هنرمند را بپذیرد و سعی کند با زیباسازی یا بهبود ظاهر یک محصول یا ماشین، یا با داشتن حساسیت بیشتر نسبت به بازار و انواع چیزهایی که مردم میخواهند یا انجام نمیدهند، قابلیت فروش آن را بهبود بخشد یا افزایش دهد. می خواهم.»
– جان ای آرنولد
فرآیند تفکر طراحی
در تلاش برای زمینهسازی و اعمال تفکر طراحی، اغلب با فرآیندی شناسایی میشود که ارزشها را هدایت میکند تا بر نحوه برخورد شما با مشکل تأثیر بگذارد. این فرآیند ممکن است لزوماً خطی یا متوالی نباشد، بلکه حلقه ای است که برای مشکل یا مورد خاصی که فرد متعهد می شود منطقی باشد.
همدلی کنید
طراحی برای انسان می تواند مشکل باشد. گاهی اوقات نیازها یا خواسته ها پنهان می مانند و ممکن است به طور کامل منعکس کننده مشکل واقعی نباشند. در حالی که فرآیندهای سنتی تحقیقات بازار بر اساس حقایق پیش میروند، رویکردهای تفکر طراحی برای حل مشکل از طریق همدلی. همدلی تلاش می کند تا نیازهای نهفته را درک کند و واقعیت های فعلی محیط را ترجمه کند. این به طراحان راه حل کمک می کند تا افراد، رفتار آنها و زمینه ای را که می تواند مشکل را توضیح دهد تا راه حل های بهتری بسازند، درک کنند.
بنابراین، اولین قدم برای الهام گرفتن از مشکل، درک افرادی است که برای آنها طراحی می کنید و انگیزه آنها برای جستجوی راه حل چیست. این به ویژه برای کسب و کارها برای درک فضای فرصت موجود بسیار مفید است. درست همان کاری که اپل انجام داد. در حالی که پخش کننده های MP3 قبلاً یک چیز بود، آی پادها روش مردم را تغییر دادند موسیقی مصرف کرد زمانی که سونی با واکمن و سی دی های خود بر بازار لوازم الکترونیکی مصرفی حکومت کرد، اپل انقلابی در این زمینه ایجاد کرد دنیای موسیقی با آی پاد اپل با مشکل مردم در حمل نوار کاست همدلی کرد و آی پادها بازی را تغییر دادند!
به منظور شناسایی و درک نبض مشکل و زمینه سازی این مرحله، جمع آوری اطلاعات کلیدی است. اینجا جایی است که با افراد در فضای مشکل صحبت میکنید تا بفهمید به چه چیزی اهمیت میدهند و در حال حاضر چگونه با مشکل برخورد میکنند. مصاحبههای کاربر و بازخورد آنها به شما کمک میکند تا به جای آنها وارد شوید.
تعريف كردن
این یکی از مهم ترین مراحلی است که در آن مشکل شکل می گیرد.
در تفکر طراحی، اظهارات نادرست مسئله راه را برای ایجاد راه حل برای «یک مشکل»، نه «مشکل» هموار می کند.
بگذار توضیح بدهم.
به عنوان مثال، شما در مورد یک مشکل با کسی صحبت می کنید. شما مشاهدات را ثبت کرده و در راه حلی قابل قبول برای آن مشکل مطرح می کنید. کاربر هیجان زده می شود که راه حل شما ممکن است آن مشکل را حل کند. اما آنچه واقعاً در اینجا اتفاق میافتد این است که شما و آن شخص فقط یکی از مشکلات را در میان بسیاری از مشکلات دیگر خود مورد بحث قرار دادهاید. بنابراین، تصمیم آنها برای اتخاذ راه حل شما بستگی به اهمیتی دارد که فرد به مشکلی که شما قول حل آن را می دهید می دهد.
اینجا جایی است تعریف نبض مشکل بسیار حیاتی می شود. اغلب، در نگاه گذشته، به جای بسیاری از مشکلات دیگری که شخص ممکن است داشته باشد، تمرکز بر مشکلی است که میخواهید حل کنید.
از این رو، تعریف مشکل راه طولانی را در اختیار شما قرار می دهد تا راه حل هایی با محوریت انسان بسازید.
ایده پردازی کنید
این مرحلهای است که مشاهدات شما خانهای را پیدا میکند تا بتواند فرصتی برای تغییر ایجاد کند. شما برای تعریف و بازتعریف راه حل بالقوه برای ایجاد ایده های رقابتی برای حل مشکل، طوفان فکری می کنید. این مرحله به طور ایده آل به شما کمک می کند تا به هسته اصلی مشکل برسید.
همانطور که قبلاً گفته شد، این یک فرآیند خطی نخواهد بود، و اغلب ممکن است در حین کار با یکدیگر برای به چالش کشیدن ایده یا شاید خود مشکل، به مراحل قبلی برگردید. بدین ترتیب شما ایده های خوبی را برای اجرا بیرون می آورید.
نمونه اولیه
مرحله بعدی نمونه اولیه است، جایی که شما ایده های خود را با ایجاد یک مدل از راه حل نهایی خود تأیید می کنید. راه حل شما شکل ملموسی برای نشان دادن شواهد در این مرحله اجرای نمونه اولیه به خود می گیرد. همچنین محدودیت ها و محدودیت های ایده شما را که در مرحله ایده پردازی نادیده گرفته شده اند را به شما نشان می دهد.
یکی از شرکت های کلاسیک که میخ ساختمان a نمونه اولیه اوبر است. اوبر در انتشار اولیه خود بر حل مشکل اصلی «پیدا کردن تاکسی» تمرکز کرد. اولین نسخه بتای محصول یک برنامه بسیار مینیمالیستی بود که در آن تمام سفارشات به صورت دستی مدیریت می شد، جایی که مدیر عامل با رانندگان تماس می گرفت تا سواری را رزرو کنند. و امکاناتی برای پرداخت نداشت. هدف آزمایش و اعتبارسنجی مشکل حمل تاکسی بود که مزیت اصلی برنامه است. در نهایت، زمانی که آنها بازار هدف و نقطه درد را درک کردند، برای بهبود سایر ویژگیها شروع به کار کردند.
تست
نمونه اولیه نهایی سپس با گروه هدف شما آزمایش میشود و برای تطبیق با یادگیری که در راه شما قرار میگیرد، تکرار میشود. اعتبار سنجی شکل نهایی را در اینجا به خود می گیرد و ممکن است مجدداً از شما بخواهد که برخی از مراحل قبلی را برای اجرای طرح در مقیاس مجدداً مرور کنید.
طراحی تفکر در عمل: مطالعات موردی
تفکر طراحی در بخش اجتماعی
مالاریا، یکی از مشکلات عصبی در آفریقا، یکی از 5 مورد اول بود علل مرگ برای کودکان زیر پنج سال این یک مشکل اجتماعی بسیار پیچیده در طبیعت است، و رویکرد تفکر طراحی برای توزیع پشه بند به مبارزه موثر با این بیماری کمک کرد. سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که الف کاهش 50 تا 60 درصدی مرگ و میر در کشورهایی مانند اتیوپی و رواندا و 34 درصد کاهش در غنا.
مشخص شد که طراحی تورها برای برخی از مردم غنا جذاب نبود. گروهی از محققان راه حل بالقوه ای را برای حل مشکل واداشتن مردم به استفاده از شبکه شناسایی کردند. آنها با یک طراحی توری انسان محور که راه را برای ارائه راه حلی طولانی مدت برای این معضل اجتماعی هموار کرد.
Airbnb
تفکر طراحی همچنین نقش بزرگی در تغییر یک شرکت تقریباً شکست خورده – Airbnb – ایفا کرده است. کسب و کار آنها بود فلج کردنو وقتی با مشکل مواجه شدند، الگویی را در تبلیغات خود مشاهده کردند که تصاویر آن عالی کار نمی کرد. تصاویر نمایش داده شده با گوشی های با کیفیت پایین گرفته شده اند. وقتی به عکسهای موجود در سایت نگاه میکردند، افرادی که میخواستند اجاره کنند احساس کردند که نمیتوانند ببینند واقعاً برای چه چیزی پول میدهند. بنیانگذاران به محض اینکه متوجه این موضوع شدند، دوربینی اجاره کردند تا از ملک مشتری عکس های خوبی بگیرند. گبیایکی از بنیانگذاران، در ادامه توضیح داد که چگونه تجربه مدرسه طراحی به آنها کمک کرد تا خود را دوباره اختراع کنند تا به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهند.
نتفلیکس
نام آشنای دیگر، نتفلیکس، راه درازی را پیموده است و تفکر طراحی نقش مهمی در تصمیم گیری آنها داشته است. نتفلیکس یک سرویس اجاره دی وی دی ارائه کرد که مستقیماً درب منزل تحویل داده شد، در حالی که سایر رقبا از مردم برای انتخاب فیلم در فروشگاه ها رانندگی می کردند.
بعداً وقتی کابل شروع به ارائه فیلم های درخواستی کرد، نتفلیکس مشکلات مشتریان را درک کرد و خدمات پخش آنلاین را به صورت ماهانه بدون پرداخت هزینه برای هر دی وی دی آغاز کرد. آنها یک فهرست آنلاین با یک مدل اشتراک ایجاد کردند و مشتریان را با راحتی تماشای فیلم های مورد علاقه خود از راحتی خانه خوشحال کردند.
زمانی که انتخاب چیزی برای تماشای زمان زیادی از تماشای واقعی طول کشید، نتفلیکس «پیشنمایشهایی» ارائه کرد که به مردم کمک میکرد تا انتخاب کنند چه چیزی را تماشا کنند. به همان اندازه که ممکن است ساده به نظر برسد، فکر پشت نتفلیکس سیستم توصیه کمک می کند تا زمانی که مردم برای تصمیم گیری برای تماشا کردن صرف می کنند کاهش یابد. در حالی که تغییر اجتناب ناپذیر است، نتفلیکس به اختراع مجدد خود با رویکردی مبتنی بر تفکر طراحی ادامه میدهد تا راهحلهای نوآورانه متمرکز بر کاربر نهایی را کشف کند.
از اجاره دی وی دی گرفته تا پخش آنلاین، نتفلیکس به طور مداوم هدف خود را درک کاربر نهایی برای طراحی راه حل ها به روشی انسان محور بوده است.
و نه فقط این. لیست ادامه دارد و ادامه دارد.
افکار نهایی
تفکر طراحی به خودی خود در حال تکامل بوده است. مردم در مفیدتر ساختن استفاده از آن در زمینه های مختلف کمک کرده اند. به کارگیری چارچوب تفکر طراحی و وارد شدن به ایجاد یک راه حل انسان محور، بسته به اندازه و پیچیدگی مشکل، اشکال مختلفی دارد.
با توجه به انعطاف پذیری آن، تفکر طراحی به شما کمک می کند تا با ابهام آشنا و راحت شوید. این رویکرد به شما امکان می دهد به صورت پویا در مقیاس های مختلف بازی کنید و آن را به یک کار ارزشمند تبدیل می کند.
با شروع هر مشکلی که می خواهید حل کنید آن را امتحان کنید و در نظرات زیر به من اطلاع دهید که چگونه برای شما کار کرده است. من دوست دارم بشنوم و در صورت تمایل کمک کنم.
منابع مرتبط
(Yk)