اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً تا حدودی با وردپرس آشنایی دارید و می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید.

وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا است که می توانید به سرعت یک وب سایت ایجاد کنید. حتی اگر در مورد سیستم های مدیریت محتوا و به طور کلی فقط توسعه وب سایت صحبت نکنیم، وردپرس هنوز بیش از 43 درصد از تمام وب سایت های امروزی را در اختیار دارد.

از آنجایی که این پلتفرم بسیار محبوب است، طبیعی است که اطلاعات زیادی در مورد وردپرس وجود داشته باشد تا از آنها استفاده کنید. دسترسی به همه این اطلاعات که گاهی اوقات متناقض به نظر می رسد می تواند برای مبتدیان کمی ترسناک باشد. همه ما یک بار آنجا بوده ایم.

در این آموزش، من به برخی از رایج ترین سوالاتی که ممکن است در مورد وردپرس داشته باشید پاسخ خواهم داد، از جمله اینکه آیا وردپرس رایگان است یا نه. پاسخ کوتاه این است که، بله، استفاده از وردپرس رایگان است. با این حال، یک اکوسیستم عظیم در اطراف پلتفرم ساخته شده است و همه چیز مربوط به وردپرس کاملا رایگان نیست. من همه چیز را در بخش های قابل فهم تقسیم می کنم.

یکی از اولین چیزهایی که من را گیج کرد این واقعیت بود که دو وب سایت وردپرسی وجود دارد. یکی است WordPress.org و دیگری است WordPress.com. کدام یک از آنها مشروع است؟ آنها هر دو هستند!

وردپرس توسط Matt Mullenweg و Mike Little توسعه داده شده است. نسخه WordPress.org پروژه منبع باز اصلی است که در آن توسعه اصلی CMS اتفاق می افتد. مجوز آن تحت GPLv2 است و هر کس آزاد است تا هر طور که دوست دارد از نرم افزار کمک کند و از آن استفاده کند. نسخه WordPress.com محصول شرکت Automattic است و خود این شرکت توسط مت مولنوگ تاسیس شده است. WordPress.com شروع کار با وردپرس و به طور کلی وب سایت ها را برای شما آسان تر می کند اگر در کل کار کاملاً مبتدی هستید.

قبلاً اشاره کردم که WordPress.org رایگان است. WordPress.com چطور؟ از نظر فنی، WordPress.com نیز رایگان است به این معنا که کاربران ثبت نام شده می توانند وبلاگ های خود را به صورت رایگان در وب سایت میزبانی کنند.

صفحه اصلی WordPress.comصفحه اصلی WordPress.comصفحه اصلی WordPress.com

با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

1. میزبانی در WordPress.com تنها در صورتی رایگان است که قصد دارید وب سایت خود را به عنوان یک زیر دامنه از میزبانی کنید wordpress.com پسندیدن چیزی.wordpress.com. ایجاد یک وب سایت با نام دامنه خود مانند چیزی.com شما را ملزم به خرید یک طرح پولی می کند.

2. طرح رایگان WordPress.com همچنین مجموعه ای از ابزارهای دیگر را برای کمک به شما در شروع سریع ارائه می دهد. با این حال، محدودیت‌های زیادی روی حساب شما اعمال می‌شود، مانند انتخاب تم محدود و فضای ذخیره‌سازی محدود و غیره. می‌توانید با برنامه‌های پریمیوم به ویژگی‌های بیشتر و فضای ذخیره‌سازی بالاتر دسترسی داشته باشید.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که WordPress.com رایگان و راه‌اندازی آسان است زیرا آنها از مواردی مانند میزبانی و نصب مراقبت می‌کنند. با این حال، شما در انتخاب های خود محدود هستید. تنها راه رفع محدودیت ها خرید یک طرح پولی است.

صفحه اصلی WordPress.orgصفحه اصلی WordPress.orgصفحه اصلی WordPress.org

راه اندازی نسخه متن باز WordPress.org سخت تر است اما به شما امکان می دهد با کد منبع بازی کنید. همچنین استفاده از آن کاملا رایگان است. می توانید آن را به صورت محلی روی سیستم خود نصب کنید تا اطلاعات زیادی در مورد پلتفرم یاد بگیرید.

بیایید بگوییم که بعداً تصمیم گرفتید وب سایت خود را به صورت آنلاین میزبانی کنید. برای این کار نیازی به خرید طرح از WordPress.com ندارید. همچنین می توانید نام دامنه خود را از هر ثبت کننده ای که دوست دارید خریداری کنید. این به شما آزادی و انعطاف بیشتری در انتخاب ارائه دهندگان خدمات می دهد.

استفاده از نرم افزار اصلی وردپرس همچنان رایگان خواهد بود. شما فقط برای نام دامنه و هاست پرداخت خواهید کرد.

به طور خلاصه، اینکه آیا می توانید وبلاگ خود را به صورت رایگان با وردپرس میزبانی کنید بستگی به پاسخ شما به این سوال دارد: آیا می خواهید از نام دامنه سفارشی خود استفاده کنید؟ اگر بله، پس باید چند دلار خرج کنید. در غیر این صورت، شما می توانید به سادگی ایجاد کنید حساب رایگان و برای رفتن خوب باش

به یاد داشته باشید که پلت فرم اصلی وردپرس میزبانی شده است WordPress.org همیشه برای استفاده شما رایگان خواهد بود. با این حال، برای خرید نام دامنه و هاست باید مقداری پول خرج کنید. قیمت هاست به ارائه دهندگان هاست شما و میزان منابعی که قصد استفاده از آن را دارید بستگی دارد.

آیا افزونه های وردپرس رایگان هستند؟

از آنجایی که موضوع اصلی مورد بحث ما در این مقاله رایگان بودن یا نبودن وردپرس است. من فرض می کنم که شما بیش از حد با اکوسیستم وردپرس آشنا نیستید. سعی می کنم در اینجا به اختصار توضیح دهم.

وردپرس توسط همه نوع افراد و مشاغل استفاده می شود. این شامل دانش‌آموزان، علاقه‌مندان، سازمان‌های غیردولتی، مشاغل محلی، سازمان‌های دولتی و حتی برخی از 500 شرکت ثروتمند می‌شود.

کد اصلی وردپرس دارای ویژگی‌های زیادی است، اما اجرای تمام ویژگی‌هایی که ممکن است برای چنین پایگاه کاربری متنوعی مورد نیاز باشد برای آن غیرعملی است. این باعث می شود که کل پلت فرم بسیار پف کرده، احتمالاً پر از اشکال باشد و استفاده از آن سخت باشد.

این جایی است که پلاگین های وردپرس وارد عمل می شوند. آنها قطعات کوچکی از کد هستند که عملکرد اصلی وب سایت را گسترش می دهند. به عنوان مثال، همه نمی خواهند محصولات را در وب سایت خود بفروشند، اما برخی از افراد این کار را می کنند. برای افرادی که می خواهند یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنند چه گزینه هایی وجود دارد؟ آنها می توانند افزونه هایی مانند ووکامرس برای شروع.

به طور مشابه، شما می توانید برای بسیاری از موارد مانند بهبود سئو یا نمایش تصاویر در گالری و غیره، افزونه هایی را در وب سایت وردپرس خود نصب کنید.

حال سوال این است که آیا آن افزونه ها این همه عملکرد عالی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند؟ در برخی موارد، آنها هستند. به عنوان مثال، بیش از وجود دارد 59000 افزونه رایگان میزبانی شده در WordPress.org

با این حال، به یاد داشته باشید که افرادی که آن پلاگین ها را توسعه داده اند، همیشه آن را به عنوان یک پروژه جانبی انجام نمی دهند. ایجاد یک افزونه و سپس نگهداری از آن زمان و تلاش خود را می طلبد. بنابراین بسیاری از این افزونه ها روی مدل freemium کار می کنند. به عبارت دیگر، آنها یک پلاگین رایگان با عملکرد محدود ایجاد می کنند تا کاربران را وادار به نصب افزونه ها کنند و سپس کاربران می توانند در صورت تمایل و تمایل به دسترسی به ویژگی های بیشتر، تصمیم به خرید نسخه پریمیوم آن افزونه ها بگیرند.

هر چند ناامید نشو بسیاری از این افزونه های رایگان با توجه به این واقعیت که برای استفاده از آنها نیازی به پرداخت هزینه ای ندارید، کار خود را به خوبی انجام می دهند.

افزونه های پریمیوم وردپرس

اگر روی یک پروژه بلندپروازانه و پیچیده مانند راه اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیک یا یک پلت فرم یادگیری آنلاین کار می کنید، افزونه های رایگان شما را خیلی دور نمی برند. در چنین مواقعی، می‌توانید با صرف مقداری پول در یک افزونه پریمیوم، مقدار قابل توجهی در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

افرادی که پلاگین های ممتاز را توسعه می دهند، انگیزه دارند که افزونه را در حال توسعه فعال نگه دارند، پشتیبانی سریع ارائه دهند و هر از چند گاهی ویژگی های جدیدی را اضافه کنند. این می تواند یک موقعیت برد-برد هم برای شما و هم برای توسعه دهندگان افزونه باشد.

CodeCanyon Marketplace برای افزونه های وردپرسCodeCanyon Marketplace برای افزونه های وردپرسCodeCanyon Marketplace برای افزونه های وردپرس

بازارهای آنلاین زیادی وجود دارد که می توانید افزونه های پریمیوم را خریداری کنید. من به شدت توصیه می کنم که بررسی کنید CodeCanyon. شما می توانید هزاران اسکریپت و پلاگین برای تمام نیازهای خود در آنجا پیدا کنید. این شامل سئو، انجمن ها، رسانه های اجتماعی، تجارت الکترونیک، تبلیغات و موارد دیگر می شود.

تمامی افزونه‌های موجود در CodeCanyon توسط Envato بررسی شده‌اند و به‌روزرسانی‌های مادام العمر رایگان دارند. همچنین به 6 ماه پشتیبانی رایگان دسترسی خواهید داشت.

آیا قالب های وردپرس رایگان هستند؟

نحوه ظاهر وب سایت وردپرس شما تا حد زیادی به موضوعی که نصب و فعال کرده اید بستگی دارد. هنگامی که برای اولین بار وردپرس را نصب می کنید، چند تم به طور خودکار برای شما نصب می شود. آنها معمولاً فقط یک ساختار بدون ساختار برای وب سایت شما ارائه می دهند. با رفتن به آن می توانید لیستی از تم های نصب شده در حال حاضر در وب سایت وردپرس خود را بیابید ظاهر > تم ها داخل داشبورد مدیریت

ماوس خود را روی هر یک از تصاویر پیش نمایش تم ها حرکت دهید و سه دکمه مختلف برای مشاهده جزئیات تم، یک پیش نمایش زنده و دکمه فعال سازی تم را مشاهده خواهید کرد. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی آن تم‌های جدیدی را نصب کنید جدید اضافه کن دکمه.

وجود دارد 9000 تم رایگان وردپرس که می توانید در وب سایت خود نصب و فعال کنید. به سختی چند دقیقه طول می کشد تا یک تم جدید را امتحان کنید. در این مرحله، می توانید ببینید که وردپرس مانند افزونه های رایگان، تم های رایگان زیادی را ارائه می دهد.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که تم های رایگان معمولاً سعی می کنند شما را به سمت یک تم ممتاز یا اشتراک های غنی از ویژگی سوق دهند که ویژگی های بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد. با توجه به این واقعیت که توسعه‌دهندگان زمان زیادی را صرف ساخت این تم‌ها می‌کنند و برای حفظ خود نیاز به کسب درآمد دارند، این قابل درک است.

تم های پرمیوم وردپرس

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از تم ممتاز این است که به وب سایت شما ظاهری زیبا می دهد. توسعه دهندگان تم های ممتاز زمان زیادی را صرف ایجاد چیزی می کنند که وب سایت شما را متمایز کند. مسلماً موضوع ممتازی که خریداری می‌کنید هنوز کاملاً منحصر به فرد نیست. با این حال، به احتمال زیاد تعداد افراد کمتری نسبت به یک تم رایگان استفاده می شود.

همچنین می‌خواهم اشاره کنم که می‌توانید هر تمی را که نصب می‌کنید تغییر دهید تا استعداد منحصر به فرد خود را به آن اضافه کنید. این دقیقا همان کاری است که بسیاری از مردم به جای شروع از صفر انجام می دهند.

Themeforest Marketplace برای قالب های وردپرسThemeforest Marketplace برای قالب های وردپرسThemeforest Marketplace برای قالب های وردپرس

اگر تصمیم دارید از یک قالب وردپرس ممتاز در وب سایت خود استفاده کنید، می خواهم به شما پیشنهاد کنم که از طریق آن مرور کنید تم های وردپرس موجود در themeforest. تمام آن تم‌های ممتاز توسط Envato بررسی شده‌اند، به‌روزرسانی‌های مادام‌العمر رایگان ارائه می‌دهند و ۶ ماه پشتیبانی رایگان توسط توسعه‌دهندگان تم دریافت می‌کنید. حتی می توانید در صورت نیاز، پشتیبانی را بعداً با تخفیف تمدید کنید.

Envato Elements: دانلود نامحدود دارایی های پرمیوم

اگر نخواهید برای هر تم ممتاز یا پلاگینی که در وب سایت خود استفاده می کنید، هزینه پرداخت کنید؟ در آن صورت، اشتراک در عناصر Envato شما را تحت پوشش قرار داده است.

عناصر Envatoعناصر Envatoعناصر Envato

اشتراک Envato Elements به شما امکان دسترسی به بیش از 10 میلیون دارایی خلاق را با دانلود نامحدود با هزینه اشتراک 16.50 دلار در ماه می دهد. این اشتراک نه تنها به هزاران تم ممتاز وردپرس و صدها افزونه ممتاز وردپرس، بلکه به سایر دارایی‌ها مانند ویدیوهای استوک، موسیقی، جلوه‌های صوتی، عکس‌ها، تصاویر و موارد دیگر دسترسی می‌دهد.

توصیه می کنم حتما بخوانید شرایط مجوز برای درک بهتر خدمات، اما به طور کلی یک پیشنهاد عالی برای پول است.

افکار نهایی

با تمام اطلاعات موجود، اجازه دهید کل پست را در چند جمله خلاصه کنیم تا به وضوح به این سوال پاسخ دهیم که “آیا وردپرس رایگان است؟”

نرم افزار اصلی وردپرس قطعا رایگان است تا هر طور که دوست دارید از آن استفاده کنید. بدیهی است که باید برای میزبانی و نام دامنه سفارشی خود هزینه بپردازید.

پلاگین ها و تم های زیادی روی آن وجود دارد WordPress.org که استفاده از آنها نیز کاملا رایگان است. می توانید از آنها برای سفارشی سازی و گسترش عملکرد وب سایت خود استفاده کنید. با این حال، برای استفاده از برخی از افزونه‌ها و تم‌های ممتاز که ویژگی‌های اضافی و همچنین پشتیبانی و به‌روزرسانی را ارائه می‌کنند، باید هزینه بپردازید.

زیبایی وردپرس این است که با کمی تلاش، حتی می توانید یاد بگیرید که قالب ها و افزونه های سفارشی خود را برای وردپرس ایجاد کنید. با این حال، توصیه من این است که به جای شروع از صفر، سعی کنید از آنچه در حال حاضر وجود دارد استفاده کنید و عملکرد آن را گسترش دهید.