ما دوست داریم به اشتباهات دیگران اشاره کنیم. با این حال ، در صورت انجام بازخورد مثبت هنگامی که کاربر یک اقدام مهم را انجام می دهد ، چه می کنید؟

غالباً ، برنامه ها فاقد مکانیسم بازخورد مثبت هستند که به تجربه کاربری مثبت تری کمک می کند. تقویت مثبت بر پاداش دادن یا تقویت رفتار صحیح کاربر متمرکز است.

ما وقتی کاربر اولین فاکتور خود را با استفاده از برنامه فاکتورگیری ما ایجاد می کنند ، یک نشان سرگرم کننده نشان می دهیم. با تبدیل یک اقدام کلیدی به یک تجربه مثبت ، کاربر می تواند سریعتر برنامه را یاد بگیرد و با استفاده از آن احساس اطمینان بیشتری می کند.

در این مقاله ، ما در مورد موضوعات زیر بحث خواهیم کرد:

  • چه تفاوتی بین تقویت مثبت و منفی وجود دارد؟
  • چگونه می توان از تقویت کننده مثبت در طراحی UX (نمونه ها) استفاده کرد؟
  • چگونه می توان از تقویت کننده مثبت برای کاهش نگرانی استفاده کرد؟
  • چه پیوندی بین تئوری Nudge و تقویت مثبت وجود دارد؟
  • چه زمانی باید از تقویت کننده مثبت استفاده کنیم؟

مثبت در مقابل تقویت منفی

اول از همه ، ما باید تفاوت بین تقویت مثبت و منفی را درک کنیم.

تقویت مثبت با افزودن محرک پس از انجام رفتار ، احتمال واکنش خاص را تقویت می کند.

تقویت منفی همچنین احتمال پاسخ خاص را تقویت می کند. با این حال ، با از بین بردن پیامد نامطلوب این کار را انجام می دهد.

به عنوان مثال ، هر دانش آموز هنگام مطالعه برای امتحانات تقویت مثبت و منفی را تجربه کرده است. بگذارید بگوییم اگر هر شب در طول هفته درس بخوانید ، والدین شما به شما اجازه می دهند با بعضی از دوستانتان ملاقات کنید. این یک مثال از تقویت مثبت است زیرا شما نتیجه مطلوبی را در نتیجه یک رفتار خاص دریافت می کنید.

بیایید بگوییم شما مجبور نیستید آخر هفته که کل هفته مطالعه می کنید چمن بزنید. این یک مثال از تقویت منفی است زیرا شما یک پیامد نامطلوب را حذف می کنید. چه کسی دوست دارد به هر حال چمن زنی کند؟

توجه داشته باشید که در هر دو مثال ، هدف از کسب نمرات خوب با افزودن محرک یا حذف پیامد منفی تقویت می شود.

تقویت مثبت در طراحی UX

اکنون که درک روشنی از تقویت مثبت داریم ، بیایید این اطلاعات را در طراحی UX اعمال کنیم.

تقویت مثبت برای کاربردهای مکرر ضروری است زیرا به تقویت رفتار کمک می کند. غالباً ، کاربر انگیزه ای برای اقدام ندارد. با این حال ، انگیزه برای ایجاد یک رفتار خاص بسیار مهم است.

بنابراین ، تقویت مثبت می تواند انگیزه مناسبی را برای کاربر ایجاد کند. با پاداش دادن به کاربر برای اقدام ، رفتار او را تقویت می کنیم. با این حال ، توجه داشته باشید که پاداشهای سازگار و قابل پیش بینی ، تقویت را ضعیف می کند. مقاله “برای ادامه رفتار از پاداش های غیرقابل پیش بینی استفاده کنید”، توسط روانشناسی امروز ، به ما می آموزد که برای ادامه این رفتار باید از رفتارهای غیرقابل پیش بینی استفاده کنیم.

اوباچان یک نمونه عالی ، در عین حال کوچک ، از تقویت مثبت را در وب سایت خود پیاده سازی می کند. هر بار که مشتری کالایی را به سبد خرید خود اضافه می کند ، وب سایت برخی از انیمیشن ها را با ایموجی های جشن همراه می کند. حتی یک پاسخ کوتاه از این قبیل می تواند کاربران را به افزودن موارد به سبد خریدشان تشویق کند ، که مهمترین اقدام وب شاپ است.

GIF نشان می دهد که ایموجی های خوشحال به جای دکمه

منبع: getobachan.com وب شاپ

بیایید نگاهی بیندازیم فرم تماس AdEspresso. پس از ارسال فرم تماس آنها ، متن دکمه برای نمایش وضعیت فعلی به “ارسال ing” به روز می شود. به عبارت دیگر ، وب سایت به شما اطلاع می دهد که آنها ارسال شما را دریافت کرده و در حال پردازش درخواست شما هستند.

فرم ارسالی به جای

پس از پایان درخواست ، پیغام نان تست را مشاهده خواهیم کرد که ارسال ما را تأیید می کند. این مثال نشان می دهد که چگونه تقویت مثبت می تواند احساس آویزان شدن کاربر را در هوا از بین ببرد.

یک پیام سبز خیر نشان دهنده موفقیت است

ما نباید فقط به کاربر هشدار دهیم که اشتباه کرده است ، از جمله عدم رعایت شرایط لازم برای قسمت رمز عبور. به همان اندازه مهم است که به کاربر بگوییم کارها را به درستی انجام می دهد.

ما درک می کنیم که این ممکن است به عنوان یک اضافه شدن UX کوچک به نظر برسد. با این حال ، چه کسی دوست ندارد پشت خود را دریافت کند؟ برقراری ارتباط موفقیت ارسال فرم به کاربر مانند ضربه زدن به پشت کاربر ، ایجاد یک تجربه کاربر پسند است.

بیایید نگاهی به نمونه های دیگر زندگی واقعی بیندازیم.

نمونه هایی از تقویت مثبت در طراحی UX

اول از همه ، برنامه Taxfix به مهاجران کمک می کند تا مالیات خود را در آلمان ثبت کنند. این برنامه شما را از طریق یکسری س seriesال سوق می دهد تا در پایان با اظهارنامه مالیاتی خود مواجه شوید. علاوه بر این ، این برنامه به شما می گوید که اداره مالیات در بسیاری از موارد چه مقدار پول بازپرداخت می کند.

هنگامی که اظهارنامه مالیاتی را تکمیل می کنیم ، Taxfix به ما پیام مثبتی برای انجام وظیفه دلهره آور ثبت مالیات نشان می دهد.

علاوه بر این ، این عملکرد با نشان دادن مقدار پولی که با استفاده از Taxfix پس انداز کرده ایم تقویت می شود. آنها با ایجاد مستقیم مزایای مثبتی که از تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود به دست آورده ایم در ایجاد تجربه کاربری مثبت بسیار عالی عمل می کنند.

Taxfix ارسال مالیات را به اتمام رساند و بازپرداخت دریافتی را نشان می دهد

منبع: یوتیوب فیلم تبلیغاتی برای Taxfix

در ادامه ، بیایید نگاهی بیندازیم Intercom.com. آنها گردش کار خوبی را برای کاربرانی که می خواهند اولین پروژه مکالمه Intercom خود را تنظیم کنند ، ارائه می دهند. هر دوی آنها پیشرفت کلی را به عنوان پیشرفت مراحل مختلف پردازشی جداگانه نشان می دهند. این به شما یک مرور دقیق از آنچه هنوز هم مورد نیاز است ، می دهد. علاوه بر این ، می توانید مراحل پردازش را رها کرده و بعداً همان جا را که متوقف کردید ، آن را تحویل بگیرید.

فرایند ثبت نام اینترکام نشان می دهد که روند تحقق با یک نوار پیشرفت چقدر نزدیک است

برخی دیگر از نمونه های ساده تقویت مثبت عبارتند از:

  • به کاربران بگویید آنچه را که به دست آورده اند ، مانند ارسال فرم.
  • پاداش دادن به کاربران برای انجام اقدامات اصلی در برنامه وب خود.
  • به کاربران بگویید که به جای گفتن اینکه چه اشتباهی انجام داده اند چگونه از این اشتباه در آینده جلوگیری کنند. به عنوان مثال ، به آنها این گزینه را بدهید که یک مقدار پیش فرض برای یک عنصر فرم تعیین کنند یا یک تنظیم خاص را که از یک اشتباه خاص جلوگیری می کند ، روشن کنند.
  • افزودن بازخورد بصری به تعاملات کاربر.
  • استفاده از انیمیشن ها برای بازخورد مثبت کاربران درباره پیشرفت آنها.
  • کاهش نگرانی ها با ارائه بازخورد ، که به کاربران امکان می دهد اعتماد به نفس خود را با ابزاری که استفاده می کنند ایجاد کنند.
  • ارائه اطلاعات در مورد اینکه چرا ممکن است ارسال فرم بیشتر از حد انتظار طول بکشد ، یا درباره آنچه در پس زمینه اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، تبدیل ویدئو از یک قالب ویدیویی به قالب دیگر به زمان نیاز دارد. این را با استفاده از یک پیام toast که به کاربر آهسته ترین روند را اطلاع می دهد و یک نوار پیشرفت برای جلوگیری از اضطراب برای کار نکردن ابزار ، در اختیار کاربر قرار دهید ، ارتباط برقرار کنید.

به طور خلاصه ، ما می توانیم با ارائه بازخورد مثبت از طریق پیام ، نان تست ، اعلان ها یا به روزرسانی های وضعیت ، اقدامات مثبت کاربر را تقویت کنیم.

برای کاهش نگرانی ها از تقویت مثبت استفاده کنید

وقتی تعامل با رابط کاربری بازخوردی ایجاد نمی کند ، ممکن است یک کاربر احساس نگرانی یا حتی اضطراب کند.

برگردیم به مثال فرم ارسال مقاله. اگر AdEspresso هیچ گونه به روزرسانی وضعیت را بر روی دکمه ارسال ارائه نکند یا پیغام تست را که تأیید می کند مقاله ما را دریافت کرده است نشان ندهد ، چه می کنید؟

در حالی که ممکن است ارسال موفقیت آمیز باشد ، بسیاری از کاربران برای بار دوم سعی می کنند فرم را پر کنند. این یک واکنش طبیعی انسانی است که در مورد عملکرد خود هیچ بازخوردی دریافت نمی کنیم. با این حال ، این باعث افزایش نگرانی یا اضطراب در کاربران می شود.

بیایید به این مثال کوچک نگاه کنیم ، جایی که عدم ارائه بازخورد مثبت برای فرم ارسال می تواند مسائل قابل توجه تری ایجاد کند.

بیایید بگوییم یک رقیب به کاربران اجازه می دهد تا پروژه های تمام شده خود را بارگذاری کنند. با این حال ، فرم ارسال هیچ بازخوردی ارائه نمی دهد. بنابراین ، بسیاری از شرکت کنندگان برای برقراری ارتباط با برگزارکنندگان مسابقه ، روش های ارتباطی دیگری را امتحان می کنند ، زیرا از وضعیت ارسال پروژه اطمینان ندارند.

شرکت کنندگان می توانند از یک آدرس ایمیل جایگزین در لیست وب سایت ها ، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی یا حتی ارسال از طریق اتصال LinkedIn استفاده کنند. برگزارکنندگان مسابقه ارسال از طریق کانالهای ارتباطی مختلف را دریافت می کنند سربار اضافی اضافه می کند تا در بالای همه موارد ارسالی باقی بماند.

به طور خلاصه ، تقویت مثبت می تواند با ارائه بازخورد در مورد ارائه پروژه شرکت کننده ، از این رفتار جلوگیری کند. به عبارت دیگر، تقویت مثبت می تواند درمورد آنچه اتفاق می افتد ، سرنخی به کاربر ارائه دهد.

تقویت مثبت و نظریه برهنه شدن

ابتدا بیایید “نظریه برهنه” را توضیح دهیم. برهنه کردن واژه ای چتر برای روش های تغییر رفتار افراد از طریق اصلاح زمینه انتخاب است.

تصور کنید به یک فروشگاه مواد غذایی بروید که در آن محصولات ناسالم را در سطح چشم قرار می دهند. بعد ، شما به یک فروشگاه مواد غذایی بروید که در آن آنها محصولات سالم را در سطح چشم قرار می دهند. با قرار دادن غذاهای سالم در سطح چشم ، ما تقویت مثبت ایجاد می کنیم و کاربران را به خرید محصولات سالم تر تشویق می کنیم ، در حالی که اولین فروشگاه مواد غذایی رفتار مخالف را تشویق می کند.

آزمایش مشابهی نیز انجام شده است توسط iNudgeyou برای کشف اثر اندازه واحدهای غذایی. آنها در یک کنفرانس دو روزه سیب و کیک ارائه دادند. در روز اول ، آنها واحد کامل سیب و کیک را سرو کردند. در اینجا ، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​93.9 گرم کیک به ازای هر نفر در مقایسه با 12.7 گرم سیب خوردند.

روز بعد ، iNudgeYou سیب ها و کیک را به قطعات کوچکتر برش دهید. اکنون ، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​61.2 گرم کیک و 20.4 گرم سیب مصرف کردند. شرکت کنندگان 60٪ سیب بیشتر مصرف کردند در حالی که مصرف کیک را 35٪ کاهش دادند.

یک نمودار میله ای که مقدار نسبی سیب و کیک خورده شده در هر روز را نشان می دهد

منبع تصویر: iNudgeYou آزمایش می کنید درمورد فشار دادن مردم به غذاهای سالم

اکنون ، ما می توانیم Nudge Theory را در طراحی رابط کاربری شبیه سازی کنیم. اضافه کردن یک انیمیشن کوچک به دکمه “افزودن به سبد خرید” که هر زمان کاربر به پایین صفحه محصول می رود ، باعث می شود کاربر بتواند روی دکمه کلیک کند.

بعضی از وب شاپ ها سعی می کنند توجه شما را به سبد خرید جلب کنند وقتی که چند مورد را اضافه کرده اید و در ده دقیقه گذشته چیز جدیدی اضافه نکرده اید. در اینجا ، وب سایت می خواهد توجه شما را به سبد خرید جلب کند تا در مورد بررسی محصولاتی که قبلاً اضافه کرده اید به شما یادآوری کند.

چه زمانی باید از تقویت مثبت استفاده کنیم؟

بارزترین مکان برای افزودن تقویت مثبت به تعاملات وب هنگام اقدامات ورود داده و ارسال فرم است. بیشتر اقدامات آنلاین با ورود اطلاعات انجام می شود – اعمالی مانند ورود به سیستم ، ثبت نام ، نظر دادن ، وارد کردن جزئیات خرید یا به روزرسانی وضعیت.

در اینجا ، بیشترین احتمال خطاهای معرفی شده توسط کاربران را پیدا می کنیم. برای تقویت این اقدامات ، باید بازخورد مثبتی درباره تعاملات کاربر ارائه دهیم. غالباً ، کاربران نسبت به قالب داده های مورد نیاز احساس ناامنی می کنند. در اینجا ، می توانیم با ارائه بازخورد مثبت ، شک و تردید را برطرف کنیم. فرض کنیم کاربر قالب کد پستی پشتیبانی شده را پر می کند. در اینجا ، یک علامت سبز نشان می دهیم که داده ها درست است. به این ترتیب ، ما شک و تردید را برطرف می کنیم و تجربه پر کردن فرم را بسیار لذت بخش تر می کنیم.

علاوه بر این ، ما می توانیم از طریق تقویت مثبت ، رابطه کاربر با یک ابزار خاص را تقویت کنیم. کاربر می تواند با ارائه تأیید مثبت مکرر برای اقدامات خود ، به سرعت در استفاده از این ابزار اطمینان پیدا کند. به عنوان مثال ، یک ابزار صورتحساب می تواند یک نشان یا شکلک جشن را به کاربر نشان دهد که اولین فاکتور خود را ایجاد کرده است.

به طور خلاصه ، تقویت مثبت برای بهبود UX یک وب سایت حیاتی است.

برای پایان دادن به ، در اینجا چند مقاله جالب وجود دارد که من به عنوان مطالعه بیشتر توصیه می کنم: